Google+

oleh: kak fida ♥Bangkit Sagu™

Bangkit

Salah satu biskut raye jugak. Resipi permintaan noraida,kwn dr myr..


Created on : 24-08-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( +-200 kpg. )

  • 1 kilo tepung sagu / tpg ubi / tapioca flour
  • 2 biji kuning telur
  • 2 cwn gula halus(saya guna icing sugar)
  • 2 biji kelapa ambil pati santan(saya guna 2 kotak santan KARA 400ml)
  • 1 sk baking powder
  • 250 g mentega
  • secukup bijan utk hiasan

Cara-cara

  1. Tepung disangar hingga ringan dan sejukkan.
  2. Tepung,gula,baking powder dan kuning telur digaul hingga rata baru masukkan santan dan gaul lagi hingga rata.Adunan akan menjadi peroi.
  3. Masukkan pula mentega dan uli hingga sebati dan menjadi doh.
  4. Canai,terap doh dan tabur bijan dan bakar hingga masak pd suhu 150C selama 15 - 20 min. atau hingga kuning keemasan
  5. Bangkit_cara2
    Sejukkan biskut di atas redai dan simpan di dlm bekas kedap udara.

Tag

cookies









Laporan Masakan Bergambar (2)

Bangkit_kk_fida
25-03-2009
kak fida,buat 1/2 adunan,masih dalam percubaan tapi menyesal pulak buat sikit sbb sedap,lemak dan rapuh..cepat pulak abis...kena buat lagi lah...tq kak fida,memang tak rugi mencuba resipi akak... :)
Laporan oleh: inda77

mmng nmpk cantik dan menjadi bangkit tuuu...atas permintaan kwn kite noraida..akak share resipi ni....klau tk cukuip boleh lah wat lagi yer,tk yah tunggu raye..heee...tq krane dh mencube.... :)

Bangkit_mentega
18-08-2011
sedap.. tp tak letak bijan je....
Laporan oleh: yasminhumaira

Komen (33)

25-08-2008, ibu_an komen :

Kat mana nk beli tepung sagu?


25-08-2008, zila66 komen :

bestnyee...kuih raya peberet ne.. leh masuk dalam senarai kuih raya(tgh kumpul) hehehe...tq fida...


25-08-2008, Nenie komen :

wah....kak fida...lately ni production bagus nampak....dah start klr koleksi biskut n kuih raya....


25-08-2008, noraida komen :

hai kak fida tks bgk2 4 d resepi .hari ini tak jualan jadi lepas antar ank2 sekolah da boleh buat project.Barokah selalu buat kak fida


25-08-2008, noraida komen :

kak fida santan kara yg kotak kecil ke dan tak perlu campur air atau masak dulu?


25-08-2008, noraida komen :

ass ibu aida tlg jawabkan aje,tepung sagu boleh kita beli kat kedai runcit mama ,cina ataupun di pasar raya .kalau kat spore aida selalu gunakan yg budak terbang[tapioca flour]ibu cubalah cari k


25-08-2008, kak fida komen :

ibu_an, seperti kate noraida tu...mudah didpti di kedai2 runcit dan pasaraye jugak...


25-08-2008, kak fida komen :

zila66, klau dh kumpul banyak2 jgn simpan aje tau...mesti nk cube...klau tk cube tk tau kuih menjadi atau tidak...ye...tq...


25-08-2008, kak fida komen :

noraida tq krane mendo'akan,amiiin...tentang santan tu...gunekan kotak kecil aje 200ml...jadi, satu 1 adunan gunekan 2 kotak kecil KARA=400ml...klau aida nk mencube,buat lah 1/2 adunan dulu...ye...lagi satu tentang tepung tu kak fida gune tapioca FLOUR bukan tapioca STARCH, tk tau pulak ape perbezaannye...akak belum pernah mencube tapioca STARCH...klau aida dh buat antar feedback ok...


25-08-2008, kak fida komen :

Nenie, bukan ape...setakat berkongsi resipi dgn kwn2 di myr je...tk jadi masaalah buat kak fida....


25-08-2008, Nenie komen :

emmm...Sokong Kak Fida,sampaikan saya slalu terfikir.Kenapalah saya tak tahu myresipi ni lebih awal lagi...Tak lah saya duk hidang ikan/ayam goreng je kat hb...kuang kuang kuang-bocor rahsia(maklumlah kakak ramai,mana pernah masak dolu-dolu)


29-08-2008, zila66 komen :

salam buat fida...fida sy dh byk wat..SUKA SEKALI dgn my resipi ne mcm ada bak kata nenie drp x tahu spai tahu minta kt org bukannye smua bagi..hanya kt sni jelh utk wat rujukan..lg pun kamera x ada buat ngan x buat sama jer...hehehe..oh ya fida kedai kt sni x ada jual tepong ubi(tapioca flour) yg ada starch kne cari tempat lain...


29-08-2008, bakso_cedap komen :

tepung sagu sama ke ngan tepung ubi ? .. kalau sama senang la nak carik .. heheehe


29-08-2008, kak fida komen :

Salam jugak buat zila,alhamdulillah...hepi akak bila yg mencube resipi ini berjaye dan menjadi pulak...mudah2an dpt mencube resipi yg lain pulak dan truskan lah mengikuti resipi2 di MYR ni...tq...


29-08-2008, kak fida komen :

bakso_cedap...akak pon tk tau nk bezakan tepung2 tu...mmng selamanye akak hanye gunekan tapioca flour tapi klau brade di M'sia gunekan tapioca starch(cp budak terbang) atau tepung ubi yg ade gambar UBI dipeketnye...cume klau buat, pati santan jgn dicampur sedikit air pon krane bangkit akan menjadi keras...slmt mencube dan selamat menyambut Ramadhan...tq...


20-09-2008, zila66 komen :

fida nk tanya sikit..tepung flour x adalh kt sni.puas juga mcari x jumpa..klu pakai tepung starch cp gambar budk(ANAK PINTAR) bleh x...tq..


20-09-2008, kak fida komen :

zila,klau nk lebih mudah lagi zila guna tepung ubi,itu lebih sesuai dan mudah diperolehi...kt kedai2 runcit pon ade jual...yg ade gambar ubi di plastiknye...ok...klau buat bangkit ini...pati santan atau santan kotak jgn campur sedikit air pon ye...pantang...nnti bentat dan keras mcm batu...slmt mencube...tq...


20-09-2008, zila66 komen :

m'kasih byk2..nanti cuba cari....n tq for the info ttg santan..


03-09-2009, fzzh komen :

Salam Kak Sebelum tabur bijan, kena sapu telor tak?


04-09-2009, kak fida komen :

w'salam fzzh...tk perlu sapu telur...bijan ditabur atas doh yg diterap dan tekan2 sedikit supaya melekat ... :)


06-09-2009, fzzh komen :

Salam Kak Fida Saya dah cuba resepi ni. Rasanya sedap & lemak dan yang penting tak keras macam batu.Tapi saya improvised sikit. Mak suruh sangar tepung dgn daun pandan supaya wangi. Anyway terimaksih banyak2 kak.


06-09-2009, fzzh komen :

Salam Kak Fida Saya dah cuba resepi ni. Rasanya sedap & lemak dan yang penting tak keras macam batu.Tapi saya improvised sikit. Mak suruh sangar tepung dgn daun pandan supaya wangi. Anyway terimaksih banyak2 kak.


07-09-2009, kak fida komen :

w'salam fzzh...trima kasih krane dh mencube...dlm care2 step 1 mmng tepung disangar tapi tk de daun pandan...mmng wangi kalau ade daun pandan...trima kasih skali lagi dn salam buat mak fzzh... :)


05-08-2010, inaijam komen :

kak fida..nak buat bangkit sagu ni guna tepung sagu ker tepung ubi??ker kena campur 2jenis tepung tu??


05-08-2010, kak fida komen :

inaijam..guna salah satu tpg yg mudah dicarik tpg sagu atau tpg ubi atau tpg kanji..akak biase guna tapioca fl(tpg kanji-gmbr contoh ade di glossari)..oleh krane ade yg komen tk mudh dpt tapioca fl di M'sia,akak sarankn guna tepung ubi yg ade gmbr ubi dibungkusn plastiknye..slmt mncube yer..tq.. :)


04-09-2010, fzzh komen :

salam kak nak kepastian tentang sukatan gula. adakah sukatan 2 cawan tu untuk gula icing atau gula halus(caster sugar)? tahun lepas saya buat guna 250gm gula icing (conversion 2 cawan gula icing). Betul tak sukatan gula saya? Terimaksih kak


04-09-2010, kak fida komen :

w'salam fzzh..rcp asal mmng gula halus tapi akak guna gula icing dn suktn yg fzzh catit tu dh betol..125 g=1 cwn gula icing...slmt mncube fzzh...tq.. :)


14-07-2011, 2puteri komen :

kak sangar tu apa heheh...almaklum saya org kampung belah utara mmg payah paham sikit heheh. sangaikan (masak atas api kecik mcm buat makmur tu yea?) tak sabar ndak cuba....mula ingat guna biji sagu mcm resepi bakar sagu tu...:)


15-07-2011, kak fida komen :

2puteri...sangar tu goreng tanpa minyak...ade org sebut sangrai atau sangai.... :)


09-08-2011, Fizah_ komen :

Salam kak >Nak tanya, kenapa biskut ni rapuh & pecah di bahgian atasnya hingga susah nak susun dlm botol. >part gula tu, kalau guna gula halus atau gula ising, adakah sukatannya sama? Tmakasih kak. sorry banyak soal pulak.


09-08-2011, kak fida komen :

w'salam Fizah...tk pasti nape leh jadi gitu,klau sukatan same, bangkit sagu tu akan jadi seperti dlm gmbr.Pastikan selepas step 2 adunan diuli dgn mentega secukupnye hingge mnjadi lembut dn elok bile dicanai..utk gula klau gune sukatan cawan mmng same...ppon mekaseh Fizah krane dh mncube,hrp tk serik utk mncube lagi... :)


09-08-2011, kak fida komen :

Fizah...akak tmbh komen lagi sikit yer...klau dlm rcp kukis mengandungi tpg smpai 1 kilo,akak slalu buat 1/2 adunan utk mengelakkn doh cpt kering,bile dh habis adunan pertame boleh buat lagi 1/2 adunan seterusnye ikut sesuai mase senang kite.. :)


10-08-2011, Fizah_ komen :

Walaupun rapuh & pecah tapi rasa sedap. Minggu ni saya akan cuba skali lagi & nanti saya feedback akak lagi. Thanks kak


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu