Google+

oleh: convictmy Ikan bakar Utara

No picture

Masakan utara, resepi kitorg sendiri drpd pengalaman berkerja masa budak2 dulu.


Created on : 23-08-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi convictmy




Bahan-bahan ( 4-5 org leh hadap benda ni )

  • 10 ekor ikan kembong ( org perlis panggil ikan temenung. ikan lain lain spt siakap or jenahak pun layan jgk )
  • 1 or 1/2 biji kelapa, amek santan je tau
  • 1/2 sudu kunyit, dpt kunyit idup lg umphh
  • 2 sudu myk masak
  • 1 btg serai, 1/2 inci lengkuas and 1 biji bawang merah. ditumbuk lumat.
  • 2 helai daun pandan, diikat hujungnya dan dicarik2. jdkan perenjis ikan la.

Cara-cara

  1. ikan tu basuh sampai bersih, kalu tak nak hanyir, rendam la dlm air beras ke, air asam ke, air limau ke..ok then taruk kunyit n garam, ketepikan
  2. masukkan dalam satu bekas kesemua bahan yg lain tu, santan, myk masak, kunyit bahan yg ditumbuk lumat dan garam secukup rasa.
  3. masukkan ikan dlm pemanggang, jgn lupa lak nyalakan arang, kang jd ikan mentah la. panggang / bakar atas bara yg sesuai. renjis2 dengan ramuan santan tersebut. balik2kan sampai masak. kalu bancuhan tu byk, korg leh renjis baper kali pun takpe. jgn renjis dipilis udah ler.
  4. ikan bakar ni sedap dimakan dengan sambal belacan, air asam mahupun sambal tempoyak. selamat mencuba. tq

Tag

ikan

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (3)

21-05-2009, ayangmama komen :

xdo gmbr...xnmpak..heheh


19-07-2011, puan nik komen :

hehe suka cara awk explain..simple n senang phm..akan menerainye nanti..arap2 jadiler..


03-10-2011, jaios komen :

kalau ada gambaq lagi menarik.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd