Google+

oleh: umi_e Lempuk Durian

Dscn1226

Resepi campak2 je...


Created on : 23-08-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi umi_e




Bahan-bahan ( 1 keluarga )

  • 1 mangkok besar isi durian (atau ikut suka)
  • 250gm gula pasir
  • 1 biji gula mekala
  • secubit garam
  • * kurang atau tambah gula jika tidak/suka manis ;)

Cara-cara

  1. Masukkan kesemua bahan ke dalam kuali
  2. Masak dengan api perlahan dan sering dikacau supaya tidak hangit
  3. Terus dikacau sehingga kental (tidak lekat dalam kuali)
  4. Setelah sejuk bolehlah dimasukkan ke dalam plastik dan simpan dalam peti sejuk

Tag

durian









Laporan Masakan Bergambar (3)

Lempuk___gula_durian
12-06-2009
senang ropanya membuatnya..kita tak pack cantik2 pon hihihi terus ngap jer..hb mkn wat cicah lempeng..sedapp TQ kak e
Laporan oleh: Aziemas

Azie masih buat lagi lempuk ni?

Lempuk_durian
18-06-2009
dughian bnYk,buat lempok pulak...kalau lempok yang lembut sedap mkn ngan biskut kegheng...heheee...tq umi.. :)
Laporan oleh: kak fida

Dah bertahun baru nak komen... buat lembut memang sedap

Dsc01050
11-07-2011
slm,suka ngan lmpuk doyan,cch roti..hehe sya punye telbh gula mlke...
Laporan oleh: Mariani(KT)

Lempuk ni boleh juga disimpan untuk dijadikan 'flavour' dalam bubur kacang etc yang memerlukan durian ;)


Komen (8)

23-08-2008, zaijulha komen :

cantiknya packaging umi,nak pos ke tu,sedapnye lempok durian ni,tingat zaman kecik2 dulu musim durian kalau bnyk,mak mesti buat lempuk/tempoyak..


23-08-2008, umi_e komen :

zaijulha... kak e letak dalam plastik biasa tu je... letak sikit2 supaya senang bila nak gunakan... letak reben sebab nak amek gambar je :D


23-08-2008, nor_67 komen :

wahh kak e, dah wat kluar lempuk ya...


24-08-2008, umi_e komen :

nor... kan kak e citer yang kak e buat lempuk... slow2 ---> amek 2 hari baru nak jadi hehehehhehe *** tak semestinya siap dalam masa sehari...


24-08-2008, nor_67 komen :

kak e, siap duk dalam peket tu.. post laa kat sini sepeket hehe


24-08-2008, umi_e komen :

nor... peket kecik je tu... bayangkanlah nak sama lebar dengan bunga orkid :P kalau nak pos rasanya cam tak berbaloi :p hehehehehe


25-08-2008, abby_3483 komen :

umi...lempuk ni cam dodol ek? mak B sll masak durian mcm ni ms kecik-kecik dulu tp B xsuke makan doyan yg dimasak, B makan doyan yg buah jew. Umi...lempuk ni tahan lama kan.


26-08-2008, mamarina58 komen :

sedapnya


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd