Google+

oleh: nor_67 Rojak Betik

Rojak_betik_1

makanan tradisional org terengganu


Created on : 11-08-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi nor_67




Bahan-bahan ( lebih dari 7 org (bergantung pd saiz betik) )

  • 1 biji betik muda/mengkal (saiz sedang)
  • 1/2 sudu teh kapur makan (utk mengeraskan betik yg disagat td)
  • 2 biji timun
  • BAHAN UTK KUAH
  • 9 ekor ikan selayang (kalau nak kuah lebih pekat boleh lebihkan)
  • 5 sudu besar cili boh (lebihkan juga kalau suka lebih pedas)
  • 1 keping nisan (boleh juga guna gula melaka)
  • 3 sudu besar gula
  • 3 sudu besar kicap
  • 1/2 cawan cuka @ boleh guna air asam jawa (pekat)
  • garam secukup rasa
  • 1 1/2 liter air

Cara-cara

  1. Betik_sagat
    Sagat betik dan masukkan ke dalam bekas yg berisi air. Hancurkan kapur makan dgn sedikit air. Tapiskan dan masukkan dalam rendaman betik td
  2. Rendam betik tu selama 15 minit. Bilaskan bersih dan toskan. Potong timun nipis2.
  3. Utk membuat kuah:
  4. Rebus ikan dgn sedikit air hingga masak. Sejukkan. Ambil isi ikan dan tumbuk lumat.
  5. Masukkan 1 1/2 liter air, cili boh, nisan dan kicap ke dalam periuk. Masaklah hingga mendidih. Biarkan selama 10 minit dan masukkan cuka.
  6. Kuah_rojak
    Cedukkan 2 atau 3 senduk kuah tu ke dalam isi ikan yg ditumbuk dan gaul sebati. Jgn sesekali masukkan isi ikan terus ke dalam kuah, nanti ikan tu berketul2. Tuang ke dalam periuk kuah dan biarkan mendidih.
  7. Tambahkan gula dan garam secukup rasa. Kuah ni perlu ada rasa masam, manis dan pedas.
  8. Utk. menghidang:
  9. Betik
    Isikan betik ke dalam mangkuk dan letakkan hirisan timun di atasnya. Boleh jugak nak letak hirisan nenas bg yg gemar makan nenas. Letakkan kuah atas bahan2 td dan rojak betik sedia utk dingap..
  10. Rojak betik ini sedap dimakan dgn kuah yg sejuk (letak dalam peti ais) dan juga dimakan dgn keropok keping(keropok ikan). Selamat Mencuba!!

Tag

snack

Laporan Masakan Bergambar (2)

Img_2879
18-08-2008
yeaa jd dh rojak ina kak! tp ampon ya cikgu! jd ank murid derhaka jap sbb carrot n timun jek! betik ngak ada sih! abih la kene rotan pas nih! hehehe...ppon sedapppp!! tQ k.nor!
Laporan oleh: hana6877

sib baik menjadi dan ina sukakan rasa dia tu.. kalau tak mmg dah kena rotan.. hehe kesian sungguh ya, tak jumpa betik muda kat jepun, ganti dgn carrot dan timun jer.. apapun slmt santap ya..

Rojak_betik
06-10-2011
sedap sangat2x... senang je rupa2nya nk buat..tun guna ikan sardin dlm tin je.. hihi.. pastu letak kopok byk2! ^^
Laporan oleh: tun_telani


Komen (40)

11-08-2008, hana6877 komen :

hai terliuq la tgk rojak betik k.nor nih! apa yg bleh dgantikan ngan betik ye kak?


11-08-2008, nor_67 komen :

ina, welcome back!! tak pasti lak ina nak ganti dgn apa.. sbb biasa makan dgn betik jer.. kalau timun susu boleh kot, tp pastikan yg muda la..


11-08-2008, nor_67 komen :

ina cuba laa dulu, pastu kasi report ke knor ya..


11-08-2008, yatiezaini komen :

huhu pernah makan sekali ... sedap .. tp hok beli ler, hehe .. pastu x mkn2 lagi sampai ker hari ni sbb x jumpa lagi kuah yg betul2 memikat hati ku ... lagi pun kat umah ni den sorang jer mkn .. yg lain x layan .. sedap nampak betik tu .. wat colek pun sedap weiihh !!


11-08-2008, nor_67 komen :

yatie, anak2 nor suka makan tanpa betik.. ramas keropok dan letak dalam mangkuk dan curah kuah atas tu, pastu ngap.. se tupperware keropok licin kejap jer..


11-08-2008, hana6877 komen :

bab rojak2 mmg ina suka! nnti ina dh try ina kasi report ky! betik mmg xde la.. tp nnti nk wat ngan apa yg ada jek! hehe..


11-08-2008, nat_rashid komen :

aslkum kak nor.. kak nor ni orang terengganu ke?


11-08-2008, nor_67 komen :

ina, timun susu = honeydew.. lupa td :D


11-08-2008, nor_67 komen :

w'salam nat, mmg org ganu jati nih :D


11-08-2008, yani komen :

uhuhu ni ke ghupe rojak betik.. cam best je... jumpa betik muda..akanku try gak nanti.. Ina time natsu biasanya ada jual betik muda ni kat kedai sayur tp x semua tempatlah ada.. trylah pi ngendap kt kedai sayur.. ehehe ataupun susah2 pi beli kat ueno..


11-08-2008, nor_67 komen :

try yani, jgn tak try.. cari keropok ikan jugak ya.. :D


11-08-2008, hana6877 komen :

waa jauh beno nk g ueno..tkpe nnti ina try ngendap kat ichiba..hehe..honeydew byk k.nor mmg tgh musim tp tuh la susah plak nk carik yg muda...kene g ladang ni jwbnya......:D


11-08-2008, yani komen :

ina.. try guna kulit tembikai.. tp bukan yg kaler ijau tu tauu.. bhgn yg dekat dgn isi tu.. ni ambik idea org jepun wat somtam guna kulit tembikai utk ganti betik.. uhh sedap..


11-08-2008, nor_67 komen :

betul gak tu ina, guna kulit tembikai.. hehe kalau gigi kuat boleh jer guna yg warna ijau tu.. heheheh kalau pahit jgn marah yaa :D


11-08-2008, hana6877 komen :

ooo somtam k.yani tu yek! ok2! tQ bg idea kakak2ku! lum wat lagik dh terliuq dh nih! hehehe...kopok ikan ada stok lg nih k.nor! mau sepeket abih nih! hehe....


11-08-2008, kakfiza komen :

knor...kita prnah mkn,masa dok tgnu dulu la...la ni mmg x dpat la nak merasa lagi...hantaq la sini skitttt...!


11-08-2008, nor_67 komen :

ok beres.. pkl 12 tgh mlm nanti knor sangkut kat pagar ya.. fiza jgn lupa amik tau..


12-08-2008, nat_rashid komen :

oooo..kalu gitu, kite same ler kak nor weh.. tranung kat ane? saya orang marang. kepok lekor banyok ah


12-08-2008, nor_67 komen :

nat, knor duk padang hiliran


18-08-2008, hana6877 komen :

k.nor! sekelip mata dh licin! hb yg pose pon bertmbh2 la seleranya...hehehe.. keropok yg abih cepat.. mklum ler 1st time mkn nih..dlm kpala ms msk td pk k.nor ckp kene ada 3 rasa masam,manis n pedas! alhamdulillah menjadi n mmg sedap! n wat lagik la pas nih lgpon senang jek nk wat nyer! hehehehe...tQ kak!


18-08-2008, nor_67 komen :

ina, tak sangka org johor pun minat makanan org ganu ni ya.. mmg menyelerakan, terutamanya bila pekena dgn keropok keping tu, kan!.. eh dari mana dpt stok keropok keping, kat jepun pun ada gak ke? or import dari m'sia?


19-08-2008, hana6877 komen :

opocot!


19-08-2008, hana6877 komen :

hehehe...sajer nk tgk komen k.nor! :D kita nih org jhr yg serba serbi bleh masyuk kak! hehehe..tk kisah ler asal sedap! keropok tuh stok ms mmula mai sini..bwk berpeket2...tp la nih dh abih laa sbb pekena ngan rojak k.nor nih la! adehh! skrg nih kirim kat adik2 yg blk mesia.....arap2 depa tk lupa la....klu tk almt nk mintak k.nor poskan k sini! hehehe!


01-09-2008, salieysa komen :

alahai...terliurnya nampak poser2 ni. nak buat la balik nanti, tapi makan ngan kepok keping je, betik yak jumpa carik lagi. nat_rashid, saya org marang jugak.....sekampung tu..!!


03-09-2008, yani komen :

baru siap kuah ni.. lorrr kena mkn sejuk ghupenya.. x abih baca resipi tadi.. adeih nak kena tunggu kuah sejuk pulak baru bleh ngap..


03-09-2008, nor_67 komen :

sabar yani, takkan lari rojak betik tu... :D


13-11-2008, maz's comel komen :

Salam kak nor sy ni org t'ganu juge.. Ni kira makanan kegemaran kami sekeluarga. Utk pengetahuan semua kalu nak lbih 'terangkat' tumbuk cili api n belacan ltak kat dalam kuah lagi sedap.. boleh menjilat hingga kesiku.. Kalu nak tukar selera buah lai/ pear kuning,jambu air/madu sdap jugak dimakan dengan kuah rojak ni.. Yang penting cuba jangan xcuba...


28-11-2008, Nenie komen :

Hu hu hu....lama bebenor dok makang rojok ni.lagi2 kalau makan ngan keropok goreng.fav ni.hubby pula jenis kureng sikit bab2 resipi ikan ni....problem betullah...nak buat kan makan sorang2 pula nanti....mesti tak syok


22-01-2009, Cwnorani komen :

Eh, kite pon ganu.. Trigt masa dolu2. Tp dh jd org utara but masih mkn cara ganu kite. Hb suka asam2. Dh bg rasa rojak kateh, hb minat giler lum lg rojak betik ni. Tp bab msk2 ni aku fail :$


22-01-2009, Cwnorani komen :

Eh, kite pon ganu.. Trigt masa dolu2. Tp dh jd org utara but masih mkn cara ganu kite. Hb suka asam2. Dh bg rasa rojak kateh, hb minat giler lum lg rojak betik ni. Tp bab msk2 ni aku fail :$


20-05-2009, nzriah komen :

huhu sedapnyer...rase nok makang rojok betik nih..teringat duk tranung..leni duk seberang laut..sedapnyer..mase blajor dulu sokmo buat..leni payoh nok makan...hua nok balik tganung la coz nok makan rojok ni...


18-08-2009, DyLaEyPoH_90 komen :

ta cdap


16-01-2010, jukhairi_98 komen :

mmg sedap..buoh setor pun sama je kuoh die.. k nor kan?..


19-01-2010, nor_67 komen :

betul tu jukhairi, mmg guna kuah yg sama tp lagi pekat lg sedap kalau dimakan dgn buah setor..


15-04-2010, oyo komen :

mmg fav kami sefamily..teringt masa kecil2 ada org jual keliling kg..panggil rojak mek seggong (nama yg menjual) tp bila dah dah keja masa musim hujan, kerah sema staff yg keja arah2 ke pantai srh kutip betik (pokok tumbang)..kena buat ni dah terliur abis


15-04-2010, oyo komen :

mmg fav kami sefamily..teringt masa kecil2 ada org jual keliling kg..panggil rojak mek seggong (nama yg menjual) tp bila dah dah keja masa musim hujan, kerah sema staff yg keja arah2 ke pantai srh kutip betik (pokok tumbang)..kena buat ni dah terliur abis


06-02-2011, ummuwahida komen :

kuah tu...rasa macam lakse pineng ke???xpernah rasalah..somtam tu biase la.


08-03-2011, asiahshamsudin komen :

nampak cam sedap. nak cuba jugalah. ibu saya selalu buat tapi kali nie nak buat sendirilah.


23-08-2011, 810812a komen :

yumyumyum...best..betik leh ganti dgn buah setoor..ummm best tau..tq tuan punyer resepi


26-12-2011, Fionabahrin komen :

I've tried this before masa kat malaysia dulu. Nak cuba wat ler..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd