Google+

oleh: Wati_Eltham Nasi kuning

100_3644__wince_

Resepi dari mak, kalau kat Sabah orang makan masa sarapan mcm nasi lemak.


Created on : 04-08-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Wati_Eltham




Bahan-bahan ( 5-8 orang )

  • 3 cawan beras basmati
  • 1 cawan santan
  • setangah biji bawang besar
  • 1 inci Halia
  • 1 sdth garam
  • 2 helai daun pandan
  • 3 cawan air
  • 1 sdth serbuk kunyit ( boleh guna kunyit hidup kalau suka

Cara-cara

  1. Cuci beras hingga bersih dan toskan.
  2. Kisar bawang besar bersama halia
  3. Masukkan bahan kisar bersama daun pandan, serbuk kunyit , garam dan santan ke dalam beras dan perap selama 30-40 minit.
  4. Selepas tu boleh masak nasi seperti biasa..
  5. 100_3641__wince_
    Siap untuk di hidang.
  6. Nota : Boleh dihidang bersama sambal, ikan sambal, rendang, ikan bilis, telur, timun, tomato dan mcm2 lagi....Ikut selera masing-masing..

Tag

nasi








Laporan Masakan Bergambar (4)

Picture_194as
02-03-2009
x nampak kuning la..guna henpon j...
Laporan oleh: junjs11

x kuning tak per....yang penting rasanya tetap sedap....:)..thanks juns11 kerana sudi mencuba

Img_0011
22-08-2009
xde daun pandan, tapi memang sedap lah.. makan dgn rendang ayam, ikan bilis & sambal. terima kasih berkongsi resipi.. ; )
Laporan oleh: ayu898
Img_3020
14-09-2009
sedap....lembik sedikit tapi itu salah sendiri..:) hehe... thanks for the recipe!
Laporan oleh: shareenadean
Img_0178
29-11-2009
buat lagi! kali ni geng dengan rendang daging pulak.
Laporan oleh: ayu898

Komen (7)

13-09-2008, Aqmalisha komen :

kalau guna beras biasa aje tak pe ke


18-09-2008, Wati_Eltham komen :

boleh je....tak kisah...


30-10-2008, dzuhana komen :

bestnye..semua resepi yang saya nak ada kat cni...cr tempat lain tak dapat pun..makasih atas resepi ini


18-11-2009, nazeri7 komen :

nanti saya cuba dulu..


30-11-2010, ibu hadi komen :

tq..suami sy org sabah..tu kena tau makanan kgemaran dia


04-02-2011, fazielawatie komen :

aritu aku buat terlebih kuning laaa


14-09-2011, aufa anaqi komen :

hai..nk tnye lauk pe yg sesuai mkn ngn ns kuning nie ye..?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu