Google+

oleh: leha_adam Tempoyak masak

Tempoyakmasak

my mum recipe


Created on : 30-07-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi leha_adam




Bahan-bahan ( 3 org kot )

  • 15 sudu besar tempoyak
  • 4 biji cili besar
  • 4 biji cili api
  • sehelai daun kunyit
  • sebatang serai
  • sedikit garam
  • segengam ikan bilis yang dah siap siang

Cara-cara

  1. tumbuk cili besar dan cili api.tak payah lumat sangat pun takpe
  2. daun kunyit dihiris halus-halus
  3. serai dititik
  4. campurkan tempoyak,cili besar dan cili api,serai,daun kunyit dan ikan bilis.kacau rata-rata.
  5. masak atas api kecil selama 1 ke 2 minitje.dah siap!..sedap dimakan dengan ikan goreng atau ayam goreng atau ulam.









Laporan Masakan Bergambar (7)

Tempoyakmasak
30-07-2008
Kalo mkn ni, nasi seperiuk abih pun boleh tak sedar..ahaha
Laporan oleh: yani
Dsc02263
31-07-2008
sedap hingga tak terkata...
Laporan oleh: Kak Ton
Tempoyak_masak
01-08-2008
Buat juga sebab tergoda ngan gambar tempoyak yani.
Laporan oleh: hazila
Temp
02-08-2008
Betul kata yani, kalau masak ni nasi seperiuk pun habis.dan takleh buat selalu la..nanti tak muat plak baju raya..he,he,,thanks for the yummy recipi...
Laporan oleh: Mummy7857
Tempoyak_masak
01-11-2008
sedap....tima kasih.... :)
Laporan oleh: nOOrsha
Dsc00170
05-05-2012
sedap..sedap!! menyelerakan...tq2..
Laporan oleh: k.zila66
P1050429
21-05-2012
slm...suka ngan sbl tempoyak..sdp rspi ni.ltk d.kunyit bnyk2...tq ye.
Laporan oleh: Mariani(KT)

Komen (18)

30-07-2008, admin komen :

Gambar resipi ni dr laporan masakan. Kepada tuan punya resipi, boleh tukar gambar ini dengan gambar sendiri bila dah ada nanti. Tq


30-07-2008, yatiezaini komen :

sedapnyer !!!!!!!!!! terliur tgk gambar laporan yani wat ... bahaya gak nih kalau mkn sampai x sedar nasi seperiuk habis ..


30-07-2008, yani komen :

ehehe k yatie.. tpkan saya letak belacan sket dlm tompayak ni..


30-07-2008, hana6877 komen :

ish ishh...cedappnya k.yani....tengok jer la........:(


30-07-2008, yani komen :

cian kat ina.. takpa2x .. ina call org kt kg suh frozen sket durian.. balik nanti hentamlah tempoyak puas2.. ehehe...


30-07-2008, yatiezaini komen :

ina .. durian x berbunga yer kat jepun .. sian nya kat adik ku yg jauh di mato .. kyati pun kena telan air liur gak nih sbb takut kalau den buek kan x pasal2 den mkn nasi sampai bertambah2 .. nak2 berpasangan ngan ulam2 pulak tuh .. heeee berhantu btl tempoyak nih .. dolu2 sll wat sbb cik abe den suka mkn .. dia ler yg ngajar den masak .. yani masuk belacan pun ok gak kan .. waduhhhhh mengancam sungguh ... sedappppp oooooo


30-07-2008, hana6877 komen :

sob....sob....sob.......sabar itu separuh drpd iman! :((


31-07-2008, abby_3483 komen :

emmmhh.. ni resepi tradisi mum AB ni. tp mum taruk kelapa parut,jadi pekat je. memang sedap walaupun makan ngan ikan masin dan ulam raja. fuhhh...mabeles!!


31-07-2008, chiany2605 komen :

apa tu tempoyak


31-07-2008, sheekin komen :

ape la chiany2605... tempoyak pon x tahu..heheheh.. tempoyak 2 daripada isi durian yang dh masam.. skrg musim durian taw..


31-07-2008, bee_rbs komen :

ikan bilis x yah goreng dulu ke? cam sedap je ni..nak kena cuba ni..!!


31-07-2008, yani komen :

chiany.. tempoyak tu.. i guna isi durian yg belum masam lg.. i lebih suka guna yg belum masam


31-07-2008, tulip77 komen :

huhuhu...jelesnya org lain ada tempoyak!!! tempoyak nih masak apa pun sedap...mkn mentah pun sedap...nyum..nyum...


31-07-2008, yatiezaini komen :

huhu .. cian nya kat tulip .. kat pakistan durian x berbunga gak yer .. kekeke .. tp x per la kan , dlm keadaan tulip skg mmg x sesuai utk mkn durian aka tempoyak .. sbb kyati pun dah ada sejarah masa mbuyung mkn durian nih ... sabar yer dik ... ;-)


01-08-2008, minah cun komen :

nampak macam sedap.... nanti kita cuba tau..


01-08-2008, leha_adam komen :

thanks yani coz poskan gambar masakan..wah..nmpk cam bestje..xyah ganti dgn gamba i la..


02-08-2008, kak fida komen :

leha...akak suke jugak mkn tempoyak ni...tapi hubby dan anak2 akak tk reti mkn...jadi klau kt umah akak ade tempoyak....terkebil2 akak mkn sorang...kkadang tu...sampai naik kering si tempoyak tu kt dlm peti ais....tu yg mls nk buat tu...nasib2...hehe...


16-12-2010, kaktus80 komen :

Saya pun dah cuba resepi ni mmg sdp tp sy tmbahkan dgn sedikit pati santan dan sedikit gula...bertmbh terangkat...cuba la...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu