Google+

oleh: ziehelmy Masak Lemak Cili Api Ikan Kurau Masin Dgn Nenas

Imported_photos_00270

Satu lagi Masakan Negeri Sembilan


Created on : 27-07-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi ziehelmy




Bahan-bahan ( 4 org )

  • Ikan Kurau Masin 7 ketul (boleh juga ikan sepat)
  • Nenas Sedang 1 biji
  • Santan dari perahan satu biji kelapa
  • Cili Api ditumbuk lumat
  • Kunyit 1 inci ditumbuk

Cara-cara

  1. Cuci dan toskan ikan kurau. Boleh juga kalau nak guna ikan sepat.
  2. Nenas dibuang kulit dan dipotong mengikut citarasa sendiri. Nenas jgn terlalu masak dan tidak terlalu muda...Rebus seketika nenas tersebut (5 min pun ok)
  3. Satukan ikan, nenas, cili , kunyit dan santan di dalam satu periuk. Masak dgn api yg perlahan.
  4. Biarkan mendidih, kacau selalu supaya tak pecah minyak. Biasanya kalau masak ikan masin ni takyah letak garam.... apa2pun rasa dulu kalau tak cukup tambah garam








Laporan Masakan Bergambar (1)

Ikan_kering_msk_lmk_nns_ziehelmi
05-01-2009
skali2 mkn lauk ikan kring mmng sdp...care mskn same arwh mk akak,orng johor,tk gune bwng tapi ttp meyelerakan...tq zie.... :)
Laporan oleh: kak fida

Komen (12)

27-07-2008, iman nasuha komen :

wow.. sedap nye nak cuba balik keja nanti


28-07-2008, cute10 komen :

Sedap...memang sedap..pedas tapi sedapp...tapi susah la nak dpt ikan masin kurau kat cni...ikan masin lain leh tak...!!


03-08-2008, ziehelmy komen :

ikan masin apa apa pun boleh...janji ikan masin....


13-10-2008, syawaL2 komen :

xde letak bwg merah dan putih ka?


10-08-2009, pijacomel komen :

nk tnya la.xyah ltak bwg merah & putih ke?


02-07-2011, nolishazah komen :

Letak belacan ngan serai lagi sedap


29-07-2011, sujamang komen :

erm..........


14-11-2011, cheq pah komen :

pkai ikan kering kapak pun boley,sedap jugak.tambah tomato boley kan..lagi berkhasiat gitu.


03-01-2012, Aini080770 komen :

Kalau guna ikan sepat asin tu lagi sedap... Saya pon x pakai bwg putih & bwg merah.... Cuma nak kena letak belacan sikit, kalau tak, rasa x cukup sedap... Kalau tak percaya, cuba buat 1 guna belacan & lagi 1 xde belacan... Kwn2 dah cuba resepi saya... Dorang kata, letak belacan lagi power!!!


22-03-2012, ita81 komen :

masak lemak cili api ikan kurau masin ne,mmg sedap dan menyelerakn tambah pula ada nenas eerrmmmmmm....terliur di buatnya .mkn ngan nasi panas 2 fuhhhhh tak pandang kiri kanan.nk cuba try msk buat utk my husband.


22-03-2012, Zieys Abady komen :

Nampak sedap...P ikan kurau masin mahal sgt2...Tak smpai 500g dah cecah RM20


03-11-2013, Snur komen :

Lauk ni pun menyelerakn jg..sesekali ikn masin msk lomak+nenas...book dulu!,


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu