Google+

oleh: aliffariffazriff kek hati pari(hati parek)

Dscn1121

sedap dan mudah....


Created on : 24-07-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi aliffariffazriff




Bahan-bahan ( acuan kek 7 x 7 )

  • 250g butter 5 biji telur ayam 2 gelas gula halus 100g horlick 1/2 tin susu manis 2 gelas tepung gandum 400g kismis hitam(digaul bersama 1 gelas tepung gandum) 2 botol browning sugar 1 sudu teh baking powder

Cara-cara

  1. pukul gula dan telur hingga kembang,masukkan butter dan pukul hingga kembang.kemudian masukkan susu,horlick dan gaul rata.Masukkan kismis yang telah di potong halus dan digaul bersama tepung,gaul rata dan kemudian masukkan 2 gelas tepung gandum yang di campur baking powder.Gaul rata,selepas itu masukkan browning ke dalam adunan tadi dan di gaul sebati.Akhir sekali,masukkkan adunan tadi ke dalam acuan dan kukus selama 4 jam.selamat mencuba.









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (20)

24-07-2008, chubby_cheese komen :

Mana bahan2 dan cara2 nyer..menyorok dalam gua lagi??ni kena nyanyi lagu Salamiah Gamal kot br nk kuar?? ha,ha,ha..jangan marah yer aliff....


25-07-2008, Mama Izzaty komen :

Camna kita nk cuba resepi ni..bahan2 tk kuar lagi...sy dh lama cari resepi kek hati pari ni


25-07-2008, tres komen :

kpda tuan punya resepi boleh hantar bahan2?sebab saya ingin betul nak buat kek ni....lama dah cari,


25-07-2008, zhiela_85 komen :

kek ni mmg sedap...


25-07-2008, suka_masak komen :

apo la..


25-07-2008, aliffariffazriff komen :

askum...sorry lah x perasan bhn2 nyer xde...internet problem semalam...


25-07-2008, aliffariffazriff komen :

pada yg nk mencuba...selamat mencuba.kalau ada yg malas nk buat tempah je kat saya...mcm2 kek ada..kek lapis sarawak pon ade..


25-07-2008, mariakl komen :

cik aliff, mana resepinya... penat la klik kat ruangan cari bahan tu...(hehehe..help)


25-07-2008, hasliza komen :

amboi alif hang ni jadi tokey kek ye... nak plak dekat raye ni... sakan betoi hang no..kalu resepi kek yg lain jgn plak segan nak kongsi.. tak gitu.. anyway thanks for the resepi. ingat nak try gak.


25-07-2008, zuwina komen :

a'kum alif, brapa sukatan untuk saiz botol browning? x clear la


25-07-2008, zuwina komen :

a'kum alif, brapa sukatan untuk saiz botol browning? x clear la. Tq


25-07-2008, zuwina komen :

a'kum alif, brapa sukatan untuk saiz botol browning? x clear la. Tq


25-07-2008, aliffariffazriff komen :

huhu....saiz btl tu kecik je ..klau kat kuching senang nk cari.kat kl ade ke jual....masa saya buat kek ni saya masak sendiri gula hitam nyer...masak gula sampai hitam...anggaran dlm 4 sudu makan lah masuk dlm adunan kek...kalau tak pon ganti dgn coklat masak 2 buku cukup kot klau nk hitam...sodap gak....


25-07-2008, aliffariffazriff komen :

sape2 yg dok area kl bleh lah tempah kat saya...hehehhe....yg berminta nk tempah lah...untuk raya....


26-07-2008, tres komen :

yessss,bahan2 dah ada boleh sy cuba petang ni, tq....alif


28-07-2008, sofinar komen :

lama noooo nak kukus...


28-07-2008, chubby_cheese komen :

huish...baru perasan...4 jam nk kukus??? ish,ish,ish,,cepat lah habis gas didapur ku itu...


08-08-2008, Nomieaziz komen :

hmmm...nak try la resipi ni..terima kasih yang atas sumbangan resipi. nanti kita feedback.


19-10-2008, rahman bestari komen :

Salam sume, sebenarnya kek ni antara kek kukus favourite time musim raya dif Sarawak. Rasanya resipi aliff kite ni antara pelbagai versi kek hati pari (Di Sarawak disebut "parek") yang begitu digemari kerana selain rasanya yang enak dan tahan lama sehingga lebih kurang 3 bulan!!! (kalau disimpan ikut cara yang betul). Bab mengukus pulak, kalau tak berjam-jam mengukus, bukan kek kukus / lapis Sarawak lah namanya. Kalau mengikut versi asal kek ini, waktu mengukus sebenar ialah 8 jam! Rela? Penggunaan loyang juga berbeza mengikut versi masing2. Untuk maklumat lanjut, sesiapa yang berminat boleh melayari blog ini : http://dayangkek.blogspot.com


27-10-2008, aliffariffazriff komen :

askum dan salam sejahtera all...selamat hari raya sebelum syawal melabuhkan tirai nya.x sempat nk tgok komen2 kat sini..bz sesgt time bln puasa ari tu.anyway thanks kpd yg br komen dan yg mencuba resepi.sudi lah melayari blog saya:http://surykeklapis.blogspot.com/.tq..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd