Google+

oleh: sfaizah7 Puding Roti

P7240354

sesuai utk semua majlis.


Created on : 22-07-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi sfaizah7




Bahan-bahan ( sekeluarga (4-6 orang) )

  • 7 keping roti (sebaiknya roti gardenia)
  • 1 tin susu cair carnation @ yg sewaktu dgnnya
  • 3/4 tin susu pekat manis
  • 3 biji telur
  • 3 sudu besar tepung jagung
  • 3 sudu besar tepung kastard
  • *semua bahan-bahan diatas di blend*
  • *semua bahan-bahan di bawah di masak sehingga hancur*
  • 1 paket besar agar-agar strip (37.5 gram) *seeloknya direndam dulu*
  • 7 gelas air
  • 1 1/2 cawan gula pasir
  • pewarna merah dan hijau @ ikut suka la nak warna apa..

Cara-cara

  1. masak agar-agar strip bersama gula dgn 7 gelas air sehingga hancur.
  2. blend kan semua bahan2 utk di blend tu hingga sebati, bila agar2 dan gula dah hancur masukkan bhn2 yg di blend ke dlm periuk.
  3. masak hingga mendidih.. tapi!! kena sentiasa kacau supaya tak hangus kat bawah dia...
  4. bila dah masak, bahagikan kepada 3 bhgn.. buh la warna merah 1 bhgn, hijau 1 bhgn.. @ ikut la nk buh warna apa2..
  5. letakkan satu senduk setiap warna di dalam loyang @ bekas berselang seli sehingga habis semuanya.
  6. sejukkan sebelum disimpan di dalam fridge..
  7. puding ni cepat keras.. mmg senang dan masa penyediaan pun singkat.








Laporan Masakan Bergambar (5)

20090104272
06-01-2009
dah try sedap tq
Laporan oleh: azanie

sedap dan lembut kan? kenyang mkn puding ni... hehehe.. tq sbb sudi mencuba..

Puding_roti
13-01-2010
1st time wat puding & akan buat lagi.senang, sedap, lembut
Laporan oleh: cik aby
544674_2678703347222_1845447933_1657115_2097955905_n
29-04-2012
hehehe..ni versi saya..mmg sedap..senang n mengenyangkan..x sia2 mencuba.. 5 star i bg tuk resepi ni..cuma i tambah rasa oren tuk warna oren n coklat tuk warna coklat..hehehehee..tqvm!!!
Laporan oleh: kaymun
544674_2678703347222_1845447933_1657115_2097955905_n
29-04-2012
hehehe..ni versi saya..mmg sedap..senang n mengenyangkan..x sia2 mencuba.. 5 star i bg tuk resepi ni..cuma i tambah rasa oren tuk warna oren n coklat tuk warna coklat..hehehehee..tqvm!!!
Laporan oleh: kaymun
544674_2678703347222_1845447933_1657115_2097955905_n
29-04-2012
hehehe..ni versi saya..mmg sedap..senang n mengenyangkan..x sia2 mencuba.. 5 star i bg tuk resepi ni..cuma i tambah rasa oren tuk warna oren n coklat tuk warna coklat..hehehehee..tqvm!!!
Laporan oleh: kaymun

Komen (14)

25-07-2008, sheekin komen :

kat mane nak tgk cara2 nak masak......


25-07-2008, rosshi komen :

hai faizah..nak tanya ckit...7 gelas air tu gelas sebesar dn tinggi mana,,,kalo bleh sukatan ML lagi bagus...keke..;.) bole la try ...


25-07-2008, cikgunita komen :

kuih yang cantik. kreatif


28-07-2008, sfaizah7 komen :

puding ni sedap dan lembut.. serta mengenyangkan...


28-07-2008, sfaizah7 komen :

rosshi.. ikut lah gelas biasa yg kita minum.. tak tau lah nk sukat ml.. tapi tak kisah sgt, pasal puding ni lembut..


08-08-2008, polaris komen :

air tu byk mane?leh bgtau cpt x?


04-01-2009, azanie komen :

salam faizah... saya dah cuba sedap. nak habiskan roti yg dah nak tamat tempoh. pas nie boleh buat lagi. 10q.


11-02-2009, gieash komen :

sesuai utk student cam syee


19-02-2009, jahim komen :

sy dah cuba.. sedap..


30-03-2009, hmaria78 komen :

nampak menarik gambar puding roti nie. Suami nak buat makan2 untuk kawan bolanye hujung minggu nie. Harap menjadi kalu saye buat. Trima kasih faizah.....


25-08-2009, dahliadahlan komen :

..salam sfaizah7...akak nak cubalah resepi ni...senang nk buat....boleh bgi kat jiran2....boleh wat sejuk tekat bulan pose ni....buat pahala sikit...ehek....Terima kasih 4 the resepi....L.U.


18-01-2010, put3 ct komen :

mudah....bahan2 pun senang je.. wajib try nihhh


21-02-2011, awexmillennium komen :

nk tanya sikit,saya sbnrnya kurang paham bab asingkan ke 3 bahagian loyang,asingkan kan bhn tu maybe paham tp nak satukan tu selepas asingkan mcm mana yer...harap sesapa dpt komen...trima kasih


12-03-2011, ibuarif komen :

sy rasa maksudnye, bubuh dlm 3 bekas lain, supaya blh dibubuh kaler....bila dh titik kaler, ambik 1 senduk kaler merah, letak...ambik lk kaler hijau, letak atas merah takdi...mcm buat kek marble gitu...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu