Google+

oleh: tulip77 Kari Udang

Kari_udang_utara

masakan utara resepi dari internet


Created on : 09-07-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi tulip77




Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 5 sudu besar minyak masak
  • 2 batang serai, dititik
  • ½ biji nenas, dihiris nipis sederhana besar
  • 500 ml santan
  • 15 ekor udang harimau bersihkan udang tanpa membuang kulitnya
  • 250 ml pati santan
  • 2 sudu teh garam
  • 4 sudu besar pes kari udang
  • 8 biji cili merah (digiling lumat)
  • 15 biji bawang merah (digiling lumat)
  • 5 cm lengkuas (digiling lumat)
  • 3 cm kunyit hidup (digiling lumat)
  • 3 biji buah keras (digiling lumat)
  • 1 inci belacan (digiling lumat)

Cara-cara

  1. Panaskan minyak masak didalam periuk. Masukkan serai dan tumis bahan giling & pes kari hingga ia terbit bau dan terbit minyak.
  2. Masukkan nenas, kemudian tuangkan santan. Biar ia mendidih perlahan-lahan di atas api sederhana, selama 5minit.
  3. Masukkan udang, tuang pati santan bersama garam. Kacau hingga semua bahan masak.Adjust jika masih kurang masin.
  4. *** ada juga yang masukkan kacang panjang dalam kari udang

Tag

kari udang

Laporan Masakan Bergambar (1)

Kari_udang
06-08-2009
mkn ngan nasik minyak pon sedap..tq Tulip... :)
Laporan oleh: kak fida


Komen (14)

09-07-2008, che'iza komen :

Mak.... oiii.... besarnya udang....... Berapalah rege sekilo udang ni... Mcm ni tak yah masak lauk lain lagi dah....


09-07-2008, tulip77 komen :

kekeke che'iza, ni kempunan nk makan udang beso ;)


09-07-2008, Isya_Irfan komen :

Tulip..mana nk cari pes kari udang tu?? Kat giant ada ker? jenama apa?? Tgk gambo jer dh tergoda iman...


09-07-2008, nor_67 komen :

hai mak buyung, rajin menggiling nampak!!! berkat kerajinan tu , insyaallah bb tu besar bila2 pandai memasak cam ibu dia..


09-07-2008, tulip77 komen :

isya : yg kita guna cap baba's :) cari yg kari ikan & udang


09-07-2008, tulip77 komen :

k.nor mak buyung giling pakai blender jek nih :) mintak2 la bb rajin tlg ibu kat dapur beso nnt he3x


13-07-2008, aisya.iasya komen :

09-07-2008, Isya_Irfan komen : Tulip..mana nk cari pes kari udang tu?? Kat giant ada ker? jenama apa?? Tgk gambo jer dh tergoda iman... PES KARI UDANG BOLEH BANCUH SENDIRI Bancuh rempah kari udang 1 stengah peket dengan 1/4 cawan air, atau kira2 pekat macam pes. Dinamakan pes sebab taknak bancuh dgn air banyak2, lambat nak menumis pecah minyak...


13-07-2008, che'iza komen :

tulip saya tolong jawab eh...... Guna jer pes kari udang apa2 jer tak pun belilah yg serbuk cam babas, adabi atau allagapas tu..... tp yg ada gambar udang kat depan dia....


13-07-2008, Isya_Irfan komen :

ohhhh...cakap la serbuk kari ikan..wat nerves jer..kalau kari ikan tu..dh konpom ade jer kat dapur tu...(rupanya, pes kari udang tu, kena ada gambar udang yer..)kalau ketam,,,ada gambar ketam..ha,ha,ha..


13-07-2008, tulip77 komen :

alalalala isya...wat suspen je kan... kekekeke....sib baik iza tlg clearkan :)


08-12-2010, alynn23 komen :

ari nie..saya nak cuba buat resepi nie.. mcm sedap je..hihihi


04-04-2011, marsharita komen :

jumpa dh resepi ari ni.....


30-09-2011, aini akil komen :

rasanye macam sedap aje...saya nak cuba resepi ni. tapi kenapa nak bubuh nenas & pes pula ye. maaf nak tanya. sebab saya ni tak tahu masak...


30-10-2011, anis ujod komen :

kalau nk tukar nens 2 dgn kentang boleh x?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd