Google+

oleh: salieysa Putu Mayam Berkuah

Rimg0320

masakan terengganu. dulu masa kecik mak selalu buat. makan petang atau pun dessert.


Created on : 09-07-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi salieysa




Bahan-bahan ( satu keluarga (20 biji-tgk saiz la) )

  • === untuk buat putu mayam======
  • 3 cawan tepung beras - saya gugel resepi putu ni ader gak yg campo ngan tpg gandum sikit.
  • 1 cawan air panas- tuang sikit2..(bergantung pada kualiti tepung)
  • garam secukup rasa
  • =====Untuk membuat kuah manis===
  • santan dari sebiji kelapa
  • Setengah kerek manisan (gula melaka)
  • 3 sudu besar tepung beras (sangaikan)
  • daun pandan
  • secubit garam
  • 2 biji telur (pukul dulu sikit)

Cara-cara

  1. Rimg0346
    **Buat putu dulu** ni acuan putu yang saya bli, buat dari plastik je.
  2. Panaskan kukusan terlebih dahulu.
  3. campurkan tepung beras dengan garam.
  4. masukkan air panas sikit - sikit. adunan putu ni keras sikit, tak macam adunan kuih lain. kacau ngan senduk kayu, kalau guna tangan masuk spital la jawabnya.
  5. dah tu kepal- kepalkan adunan dengan senduk atau pun sudu dan masuk dalam acuan putu tu, kalau kat trg kitaorg panggil bekas kebab. dah tu tekan la sampai putu tu kluar. tadahkan plastik kat bawah acuan tu. saiz tu ikut suka korang la nak buat besar mana pun. saya buat kecik - kecik, senang nak makan satu mulut je... kemudian kelepetkan plastik tu sikit, putu kat trg biasanya bentuk segi tiga, ikut la nak buat camana pun, janji putu tu padat - padat sikit, tak terburai la masa kukus nanti. alihkan dari plastik kedalam kukusan, jangan susun bertindih, nanti putu melekat.
  6. kukuskan selama 5 - 10 minit atau sehingga putu nampak berkilat.
  7. **Buat kuah manis**
  8. Masakkan santan dan manisan dalam satu periuk, masukkan daun pandan
  9. masukkan tepung beras yang dah disangai, kacau sebati. bila kuah dah agak mendidih sikit baru masukkan telur dan kacau sentiasa agar telur tak membeku
  10. dah siap kuah dan putunya, selamat menjamu selera.

Tag

kuih-muih









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (23)

09-07-2008, zila66 komen :

salam pkenalan salieysa...teringat masa kecil selu mkn nee..tp sy mkn dgn kelapa n gula melaka..tahu mkn jee..he.he.. dh ada resipi ne bleh cuba gak...salie. masa msuk dlm kukus letak atas apa?..loyang ke?x melekat..tq..


09-07-2008, quinnie komen :

nak tanya putu mayam yg awak buat ni sama dengan putu yg org india jual tu ke?..kalau kat perak ni makan dengan gula merah dan kelapa parut..


09-07-2008, salieysa komen :

untuk zila66-masa kukus tu saya letak dalam periuk loyang yang lubang - lubang tu jelah, saya buat tak melekat pun. cubalah dulu yer untuk quinnie-putunya sama je..kalau quinnie buat pah tu makan ngan gula merah dan kelapa, jadila cam yang orang india jual tu...


09-07-2008, hana6877 komen :

1st time mkn nih,my MIL yg suruh try mkn. sama ngan zila mkn ngan kelapa n gula melaka......sedapnyer la masa tuh.... sampai sekarang teringin nk mkn lagik tp tk reti la nk buat! ....hahahaa.....


09-07-2008, sofinar komen :

pakai acuan maruku ke?


09-07-2008, alonganna komen :

mmg sepatutnya tak melekat sebab biasa tolong mak buat mi utk laksa (sebab ayahanda tak makan laksa kering yang tinggal rebus tu) lebih kurang mcm tulah prosesnya dan mmg guna tepung beras.. (",)


10-07-2008, quinnie komen :

dekat glosary ada ke contoh acuan putu ni ye...teringin nak buat tapi tak dek acu...dan tak leh bayang cam ner rupa acuan dia..


10-07-2008, salieysa komen :

acuan dia serupa la ngan acuan nak buat laksa atau nak buat maruku tu. saya beli yang plastik je, nanti la saya amik gambar acuan tu kat rumah, nanti buh kat sini ye..kalau orang dolu - dolu tu acuan dia berta sikit, kaler mas gitu bekas dia. nak buat senang la sikit sebab benda tu dah berat, kalau guna yang plastik ni, kita kena kuat la sikit nak tekannya. saya mintak tolong hubby buat putu ni, tenaga lelaki kuat sikit.


13-07-2008, nurnikisha komen :

ha'ah sofinar...pakai acuan maruku je...biasa kish tgk keling kat pasar bgn ajam tu dia akan tekan putu mayam ni pakai acuan muruku kayu ke atas tempat lengat yg buluh tu..pastu terus kukus..biasa dia buat bulat2 je terus atas tu takyah ubah2 dah..heheh..harap2 membantu.. :)


13-07-2008, nurnikisha komen :

heheh..eh baru nampakkomen salieysa..heheh..ha'ah skg ader acuan palstik..tapi kish pakai yg tembaga tuh..pesen org dulu2..hahha...made in india lagi!:)


13-07-2008, salieysa komen :

kat kg mak guna yang tembaga macam nurnikisha cakaptu la, senang sikit nak buat kalau guna yang tu, pasal dia berat. yang ni banyak la kena menerannya..hahahah


13-08-2008, Nenie komen :

oh oh oh....mengimbau nostalgia...Finally...dapat juga resipi utk kuahnya.Terubat rindu.Susah betul nak cari putu mayam berkuah selain di terengganu.nampak gayanya balik raya nanti boleh g pasar payang cari acuan tembaga...Dah tak sabar ni..Sementara ni boleh beli putu kat pasar sini dulu,balik tinggal buat kuah je....


07-01-2010, zlila komen :

lama dah sebenarnya saya mencari resepi putu mayam ni. Suka makan, tp dek kerana yg biasa buat org india terbantut la pulak selera. Dah ada resepi ni bolehlah buat sendiri.


12-05-2010, syab komen :

Salam perkenalan, baru2 ni pergi beli putu mayam di bdr seri putra, teragak nak buat sdri, jd dapatlah resepinya di sini, bila baca ada copy right pulak, maka esei pun daftarlah nak minta izin guna resepi ni. Tahniah atas pemilik laman dan semua yang menjayakan laman ni.


23-10-2010, fatimahhag komen :

kebetulan berada di kl suruh anak buka internet cari resepi putu mayam nak bezakan dgn sya pnya .dinegeri kami memang makan pakai kuah.tak da lah pkai kelapa parut putih.klau pkai klpa dia bukan asal org bnei jati,msti cmpur pnya.sya pnya dibuat dri santan gula air pndan atau pndan paste scubit garam n sdkit wrna hijau n sdikit tpng jagung.kacau atas api hinga pkat.ktepikan.putunya pula tpng bras 1 pkt. tpng beras n cmpur sikit tpng knji. air mndidih 1 lit.scubit garam.tung air pnas kdlm tpng.kcau cpat2 dgn sndok kayu hinga rata.lpas tu gaul dgn tngan ktika pnas.tngan sarung dngan bkas plastik spya tidak trasa trlalu pnas.kna buat cpat spya rata.kmudian di bagi 4-5 ktul.masuk dlm acuan maruku tmbaga buatan india tu.tkan sbesar yg kita khendaki.kukusan pula alas dgn daun pndan yg di susun jarang.kmdian letak putu n kukus kjap 4-5 min hinga klihatan berkilat.airpngukus hndklah didihkn lbih dhulu.pasti ada klainan.biasa jual bulan puasa n laris.


24-01-2011, lizakhari komen :

salam,salieysa sy dah cuba buat putu mayam ni ikut resepi u, tp kenapa jd keras lps kukus.st lg sy guna acu dr kayu dan lubang agak besar.lps kukus putu tu jd besar2 sikit dr bihun.knp masa sy tekan tepung tu ada air tepung meleleh keluar dr acu sbbkan tepung jd agak kering dan proses menekan amat susah.bentuk putu jg x cantik,jd putus2.ada jg resepi yg sy baca,tepung tu kena perap selama 4 jam. harap u dapat membantu.tenkiu


21-03-2011, mamasyazwa komen :

tima kacih atas resepi yg diberi . saya baru 1st time buat ngan pertolongan hubby , menjadi la pulak , sedap :-) anak2 pun suka dah lama teringin nak makan , nak beli kat pasar selalunya org india yg buat so simpan ja la niat nak mkn. dah ada resepi nie boleh la mkn selalu :-) Tapi saya buat lebihkan air sikit Sukatan air panas tu 1 setengah cawan Terima kasih lg sekali yer salieysa


08-05-2011, hekamaju85 komen :

tq atas resepi yg diberi..sempena hari ibu hari ini saya cube buat putu mayam untk anak sebb makan kesukaan anak2 tapi malangnya x menjadila..kenapa ye..air tepung melelh keluar dari tmpat acuan apabila ditekan..lepastu jadi putus2 la plak.. bila kukus rupe mcm laksa...bole bagi bantuan pada saya?


16-06-2011, Kak Nie komen :

baru terjumpa resepi putu mayam ni... memang dah lama search tapi x jumpa.tq


01-11-2011, Mr nice guy komen :

boleh cuba,,,,


20-11-2011, zai1301 komen :

hekamaju85, saya buat pun jadi mcm laksa, mkn dgn kuah mmg tak sedap, rasa tepung tu kuat sgt... harap dpt membantu...


28-03-2012, pamelakbs komen :

apa maksudnya sangai? please help ! thanz...


16-12-2012, salieysa komen :

lamanye tak jenguk kat sini ;) terima kasih pada yg sudi mencuba, pada yg cuba dan tak menjadi tu saya harap cuba lagi, saya dah edit sikit tu, masukkan air sikit2 pd tpg beras tu, jgn cair sangat. ada jugak yg campurkan tpg gandum sikit, sy tak pernah cuba, kalau dah ada yg cuba boleh komen kat sini kan? saya dah lama tak buat putu ni pasal kalau guna acuan plastik tu mmg payah, sakit semua urat saraf hihihii..penyudahnye, saya beli putu mayam kat pasar tani (yg mkn ngan kelapa dan gula perang tu) saya buat kuah je kat rumah..lagi senang ! kepada pamelakbs sangai tu goreng tanpa minyak, bubuh dalam kuali, kacau2 sikit je ;) harap membantu.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu