Google+

oleh: bayu-tt Gulai daging kawah simple

Picture_016

resepi dr sepupu


Created on : 05-07-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi bayu-tt




Bahan-bahan ( 4-5 org )

  • 1/2 kg daging-dipotong nipis
  • *3 ulas bwg merah(kisar)
  • *2 ulas bwg putih(kisar)
  • *1/2 in lengkuas,1/2 halia,sedikit kunyit hidup-dikisar
  • 2@3 sd(b) lada mesin
  • *1 sdk rempah gulai *1 sdk rempah adabi *1 sdk rempah gulai BUNGA ROS *1/2 sdk rempah masak BUNGA ROS
  • 1in gula melaka
  • 1 sd(b) kerisik, sedikit air asam jawa @ 1 keping asam gelogor
  • garam secukupnya
  • santan dr 1/2 bj kelapa
  • myk unt menumis

Cara-cara

  1. tumis lada mesin hingga naik bau
  2. kemudian masukkan bhn2 bertanda(*) .biarkan seketika sehingga naik bau.
  3. masukkan kerisik,air asam jawa.masukkan pula daging bersama 1 cwn air.tambahkan garam secukup rasa dan gula melaka.tutup tudung periuk.biarkan daging empuk.
  4. jika daging tak empuk boleh tambah kan air,biarkan daging betul2 empuk
  5. bila daging sudah empuk masukkan santan,kacau sentiasa supaya santan tak pecah.
  6. tunggu hingga mendidih.biarkan seketika,gunakan api kecil(sehingga gulai naik minyak).angkat dan hidang
  7. **jika suka, boleh tambahkan ubi kentang.









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (9)

06-07-2008, animed07 komen :

kalau x bubuh rempah gulai bunga ros blh x?kat sini x dak..


06-07-2008, bayu-tt komen :

kalau ikut resepi trg,mereka guna rempah BUNGA Ros dlm masakan ini,dlu saya prnah jgk try campur2 rempah (adabi+peladang+babas)gantikan remph bunga ros,ada rasa jugak lah skit,gulai kawah,try lah dlu.


07-07-2008, leha_adam komen :

banyak pakai rempah,rempah gulai tuh jename pape pun xpekan.rempah masak tuh,boleh buat masak ape lg ek


07-07-2008, mama_caldina komen :

salam bayu-tt...blh tak gantikan rempah cap BUNGA ROS ke cap adabi?


07-07-2008, mama_caldina komen :

atau kat mne nak dapatkan rempah BUNGA ROS tuh


15-07-2008, bayu-tt komen :

mama-caldina,boleh beli rempah Bunga Ros kat neg trg..kalu nk tkr ke rempah yg lain boleh tp rsanya lain skit.


12-08-2008, ainor komen :

memeng betul ar...susah nak cari rempah bunga ros..jgnkn bunga ros, bunga taik ayam pn tak jumpa..


01-01-2012, anne-shoppe komen :

best je napok


13-01-2012, zztop komen :

tak faham laa..apa bezanye rempah gulai dgn rempah adabi...kalau rempah adabi tu rasenye rempah daging....rempah gulai apa pulak...pastu rempah gulai Bunga Ros dgn rempah masak Bunga Ros apa bezanye...confius laa....tlg explainkn detail sikit.... tks...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd