Google+

oleh: lizacomel Laksa Penang Liza

Laksa_penang_liza

family favourite...


Created on : 04-07-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi lizacomel




Bahan-bahan ( 4-5 orang makan )

  • 3-4 paket laksa beras cap Zong Shan
  • *Bahan kuah laksa*
  • 1 kg ikan kembung
  • 3-4 ulas asam keping
  • 1/2 labu bawang besar
  • 7-10 ulas bawang merah
  • 5-6 ulas bawang putih
  • 3-4 cm halia
  • 10-12 sudu makan cili giling
  • 7-10 biji cili padi
  • 1/2 cawan air asam jawa
  • 3 cm belacan
  • segenggam daun kesum
  • 1 batang bunga kantan
  • garam secukup rasa
  • *Bahan ulam laksa*
  • 4-5 biji telur rebus - dibelah dua
  • 1 biji cili merah - dihiris
  • 1 biji cili hijau - dihiris
  • 1/2 labu bawang besar - dihiris
  • 5-6 biji cili padi - dihiris
  • 1/2 biji nanas - dihiris
  • 1 batang timun - dihiris memanjang
  • 5-6 biji limau kasturi - dibelah dua
  • 4-5 helai daun salad - dihiris
  • sedikit daun pudina
  • *Bahan opsyenal*
  • petis udang

Cara-cara

  1. *Laksa* Laksa direndam dalam air sekurang-kurangnya setengah jam...Kemudian direbus sampai 'al-dente'...Laksa ditoskan dan diketepikan...
  2. *Kuah laksa* Ikan direbus bersama asam keping dan sedikit garam...Kemudian, asingkan ikan rebus dan ketepikan air rebusan bersama asam keping tadi...
  3. Ikan rebus diperisikan lalu dikisar...Kemudian, campurkan isi ikan dikisar ke dalam air rebusan ikan tadi...Tulang ikan turut dikisar...Tulang ikan kisar ditapis ke dalam ramuan tadi juga...
  4. Kisarkan bawang merah, bawang putih, bawang besar, cili padi dan halia...Bahan-bahan dikisar ini dicampurkan kepada ramuan ikan rebus tadi...Kemudian, panaskan periuk...
  5. Masukkan cili giling dan belacan...Lalu masukkan air asam jawa...
  6. Masukkan daun kesum dan bunga kantan...
  7. Kacau perlahan-lahan...Masak hingga mendidih...Kecap rasa masin, masam, dan pedasnya...Bubuhkan garam secukup rasa...Sedia untuk diangkat dan dihidangkan bersama laksa dan ulam-ulamannya :P

Tag

laksa








Laporan Masakan Bergambar (5)

Sdc11203
13-04-2009
puas hati dapat wat sendiri n makan sendiri..meh le temankan... :- )
Laporan oleh: mama kastam tioman
Img_1798
29-01-2011
Buat setahun yg lepas. Byk resipi xpernah lapor, tapi yg nie mmg kena lapor. Mmg ikut selera saya. Sedap ok...
Laporan oleh: niza76
P4181265
18-04-2011
dah lama rasa nak makan laksa ni..akhirnya termakbul jgk..tq dan sedap resepini..terangkat habis
Laporan oleh: cheq da
Cimg6452
23-09-2011
mekasih pd tuan punye resepi.mmg bes resepi ni tp sy terlupe nak beli salad..ades!!so kureng chatek la dr segi rupe
Laporan oleh: wasabi
2013_8-10_ptg
10-12-2013
Memang sedap. Tq for the resipi!!! Saya ganti halia dgn serai.
Laporan oleh: ear

Komen (40)

10-07-2008, joyah@ komen :

hahaha.. liza nyer laksa siap brand lg.. sedap kerr? cni n9 xde pun brand 2


24-07-2008, kitty16 komen :

sy br g kat sini..ermm..nk blaja msk laksa..it's my faveret food..


13-10-2008, ain83 komen :

fovourite saya ni laksa penang... nnt nk try la...


17-10-2008, irsyaina komen :

rasanya laksa penang guna ikan temenung curut..atau ikan sardin yg kecik tu...tak guna bawang putih lg sedap..tambah lengkuas sikit..halia tak di pakai..mungkin ini kelainan laksa penang.


31-03-2009, daisyatis komen :

ada orang pernah buat kuah laksa guna tuna...ada sesaper yang tau ke?


13-04-2009, mama kastam tioman komen :

mama rasa kan, daisyatis bolih cuba sendiri ni..ganti aje ikan kembung tu ngan tuna..kekadang memasak ni, kita kena cuba dulu baru kita tau akan kelebihan dan kekurangan sesuatu rasa masakan tu..jangan takut mencuba..semoga berjaya!


13-04-2009, pemes_chef komen :

gune je tuna, sy kat sini gune mackerel in natural oil, (ada juga dlm tomato sauce). ikan payah nk cari. lagi mudah gune mackerel in tin, bukak tin, terus masuk blender, x payah nk asingkan isi ikan dr tulang. rasa msih sama mcm yg jual kat pasar mlm m'sia. lol..


27-10-2009, saadah81 komen :

emm......mesti sedap gilerkan,pakai mee apa paling sedap agaknyekan


27-10-2009, saadah81 komen :

bestnya kan dah bleh buat sendiri


01-11-2009, sue_jj komen :

saya pun nak try jugak la..kalau jd nak bg kat bakal mak mertua hehe..klu x jd makan sendiri aje la huhuhu...yg penting cuba dulu baru tahu..;)


13-11-2009, Zaza Tajul komen :

He..hee.hee baru jumpa resepi ni, suami saya suka sgt makan laksa ni.. tiap kali teringin dia mesti balik ke kuantan cari laksa nie.. kat johor nie susah sikit nak dapat..


13-11-2009, Zaza Tajul komen :

He..hee.hee baru jumpa resepi ni, suami saya suka sgt makan laksa ni.. tiap kali teringin dia mesti balik ke kuantan cari laksa nie.. kat johor nie susah sikit nak dapat..


08-01-2010, shadila komen :

salam, just nk share kisah laksa penang yg sy tau... kalu ikut resipi tok nenek moyang sy (asal penang) bhn2 original je yg mbuatkn kuahnye sdap...tp mcm mn pun ikut selera msg2 yg memasak nyer la... originally, xde halia, xde lengkuas, xde asam jawa...xde bwg putih...yg pnting, belacan mesti asli (bkn guna pwarna merah), pastu asam keping mesti lbh...lg masam lg sdap... kalu kt penang guna ikan kembung, kalu xde bru cari ikan selayang...ikan ni jer yg isinye manis & lemak... kalu ikan tuna tuh sbenanye laksa nyonya...ade beza sket ngn laksa penang...kuah die pun pkai asam jawa...& laksanye biase guna laksa 'hidup'... kalu ikutkn original ulam utk laksa penang, mmg xde telur rebus...telur rebus actually ulam utk laksa Kedah... ulam laksa penang= timun, bwg besar, bunga kantan, cili padi/merah, nenas, pucuk gajus, daun pudina, daun salad pokok (bukan salad lettuce, salad kubis atau daun selom)... ade sstgh org mcm mkcik sy, dia suke letak hirisan nenas terus ke dlm kuah laksa..so ade rasa masam manis sket...depends pd citarasa.. tp sbenanye, kt penang mmg agak pantang kalu kuahnye dimasak terus dgn otak udang....mereka mgasingkn otak udang pd sesapa yg nak sj (self-sevice)...ini sbg cara mghormati pelanggan yg x suke makan otak udang... laksa penang mmg fav. sy...sy da blaja dr emak & arwah nenek dr skolah lg...ms form 2 sy da bole masak laksa sdiri...mmg leceh..tp sdap..


18-01-2010, purple itu warnaku komen :

adoi,terliur den dibuatnya!!! selama ni ibu kite cm wat laksa johor je..mesti trynyelah resepi ni..hehehe


25-01-2010, airinariffin komen :

Saya dah try guna ikan Tuna,ok gak..kat US mana nak cari ikan kembung....and guna mackerel pun sodap..tambah-tambah musim sejuk ni...layan laksa penang sorang-sorang..hubby omputih...tak reti makan laksa...


27-01-2010, syiema74 komen :

saya baru kat sini.... laksa my favorite .saya pernah masak laksa guna ikan darat ikan haruan.sedap tau .....isinya manis sangat cubalah resepinya sama


28-01-2010, cintamutiara komen :

nak komen sikit,laksa penang xbubuh telur rebus la.untuk kuah pula,xperlu bbh bwg pth n halia.cuma bbh sbtg serai n lengkuas.utk lbh sdp,mesin rm1.00 udg krg dan mskkn dkm kuah.gunakn ikn kmbg n ikn sardin brsm


22-03-2010, vee thaleya komen :

nak share sikit.. masa skolah cikgu ERT ada ajar masak laksa penang tau.. tapi tak pena plak letak bawang putih n halia... ok ker letak bawang putih n halia..


08-04-2010, nbv8790 komen :

laksa penang ni kesukaan saya.hari2 mkn laksa pun xapa tp susuh skt nak buat.tp x tahu plk saya nak buat kuah ni letak halia&bwg putih.sbb saya x pernah letak bwg putih&halia.


09-08-2010, siti nouvo komen :

alahai sedap nyer lksa penang nie..trliuh ler..bese yg sdp mam laksa nie time bln ramdhan ajew..fuhhh!! msti mcri laksa..tp lau pndai wt sndri lg best..jimatt


26-09-2010, cikgunita komen :

Tambahan untuk kongsi ilmu . Kalau mee laksa pula jangan potong terlalu pendek. Suami saya dari utara juga, selalu komen laksa yang dibeli meenya selalu pendek/hancur, jadi macam le makan bubur. Kalau mee laksa panjang barulah terasa kick makan.


12-10-2010, mummycute komen :

akum,sya slalu wat laksa ne ,anak2 suka mkan tpi sya x pernah lak letak halia n petis udang .Ada beza ke rasanya?Apa pun terplang pd citarasa sndrikan.


13-11-2010, narizan komen :

suka sgt mkn laksa penang nie....tp xtau nak wak laaaaa,byk sgt bahan pening22222222....


14-01-2011, Snow_white komen :

sy org png...kt area BM famous laksa campur..my hubby pun suka..specialnyer laksa ni di makan bersama sambal sotong+tauhu,cucur udang n telur rebus..dkt dpn stesen ketapi BM ade jual laksa campur ni...biasa sy buat kuah gn ikan sardin(rebus dahulu dan isi ikan ditumbuk lg best n tulang dimesin dgn air rebusan ikan td)cili kering+belacan+bwg besar diblend.sy biasa blend skit ikan bilis sbg penambah perisa...campur smua bhn,then masukkan bunga kantan, asam keping n daun kesum,letak garam....senang je...


31-01-2011, eena84 komen :

snow_white...nak tny skit,sy org bm gak.kedai kat mana yek yg awk ckp kan tu...xpnh plak sy npk...cina jual buah ada la...blh info sket...hehe...yg sy suka tu kat area avon...


04-02-2011, sitifadillah komen :

Thanks dengan resepi n panduan2......ari ni buat laksa.....kira ok la...rasa tu ada........


07-02-2011, m_gurl86@yahoo.com komen :

tq ya resepi tu...first time buat my family suka sgt^_^


08-03-2011, asiahshamsudin komen :

laksa ni kesukaan saya tau... kalau jumpa kat pasar2 malam mesti saya beli. kali ni nak cuba buat sendirilah. nak juga cuba rasa masakan sendiri. terima kaseh bab kongsi resepi nie.......


10-03-2011, zulya komen :

selalu bli kt psr mlm je,kli ni nk bljr msk la.makaseh kongsi resepi ni


18-03-2011, nursofea komen :

eena84, sy slalu mkn laksa campuq ni kt stesen KTM BM....klu kt situ xdak cuba p mkn kt kg petani....ada 2 kedai laksa campuq kt c2...kn p awai la...cepat abis kt c2


12-04-2011, kaktus80_gee komen :

sekadar berkongsi...kalo sya..dlm kuah laksa tu msa hancurkan ikan(blender @ tumbuk) saya akan letak 1-2 biji kuning telur rebus, kuahnyer nanti akn pekat dan lebih lemak, tapi laksa yg sya pernh buat x pernah la letak bawang putih, halia mahupun lengkuas..bahan2 lain sma jer..


14-04-2011, Norliana_Azwari komen :

Saya baru nak cuba2 buat laksa penang,Boleh yer kongsi resepi nie.....:) TQ


05-05-2011, mikhail komen :

sy pernah mkn laksa penang kt tpi pntai kt batu feringhi..bestttt!!! mcm nk g lg jekkk...


10-06-2011, Ira SyaRa komen :

cedapnyeeee ^___^


04-08-2011, ctiey_ctam1219 komen :

macam sedddaaapppppp jee...nyum/...nyum..nyum...lapo tibe2..hhehehe :p


16-08-2011, rahil117 komen :

besttttnyeee laksa penang


13-09-2011, clorock komen :

perghhh .. laksa oh laksa.. saya rindukan laksa kat pantai seagate, penang.. kuahnyerr pekat pastu ada daun pudina.. sapai kesudah teringatt.. ishh bila lagi laa nk p lg..


24-09-2011, mama dieya komen :

suka sangat... baru je lpas try buat tuk makan tghari tadi..sedap.. tak rugi kalu cuba


25-10-2011, deaniza komen :

Sy nak cube lah resepi ni, utk abah sy sbb dia sukee sgt laksa.. Laksa ni lg pekat lg sedap kan.. :D


05-11-2011, andakahmad komen :

Saya memang suka makan Laksa Penang. Terima kasih diatas perkongsian resepi.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu