Google+

oleh: ctma Nasi Impit

Nasi_impit_potong_kecik

ilham sendiri untuk makan nasi impit kat jepun nih. Tak guna kaedah rebus plastik.InsyaAllah no chemical reaction :)


Created on : 01-07-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi ctma




Bahan-bahan ( 2-3 orang )

  • 3 cawan beras (bukan beras jepun)
  • 8 cawan air
  • sehelas daun pandan - optional
  • sehelai plastik ziplock berukuran 18x20 cm

Cara-cara

  1. basuh beras seperti biasa
  2. tanak beras dengan 8 cawan air dan daun pandan. Ct guna rice cooker je, x plu kacau2.
  3. setelah nasi masak, kaup dan masukkan dalam plastik ziplock sementara masih panas. Menggunakan jarum atau objek tajam yang bersesuaian, lubang-lubangkan plastik tersebut sambil di tekan untuk memampatkan nasi.
  4. sejukkan dan bolehlah dipotong dan dimakan bersama kuah kacang dan sate
  5. Nasi_impit_kecik
    ini cth gambar bila Ct dah mampatkan dalam plastik ziplock tu

Tag

nasi








Laporan Masakan Bergambar (9)

Photo-0030
05-07-2008
terlembik skit...sbb gune beras lain kot....next time kene kurangkan air....tQ ct! no chemical reaction! kan cikgi kimia kan kan....hehehe...
Laporan oleh: hana6877

kak ina gune beras ape kak?

Photo-0223
05-07-2008
yg nih dh kene 'make-up'kan...hehe....nk soto meh dtg umh kak! bleh rasa skali nasi impit yg anak murid buat...hahaa
Laporan oleh: hana6877

huhu anak muridku yang sugoii ;)

Img_9092
09-11-2008
ct...smlm ade tetamu, akak buat nasi impit nih..kali nih br btol beras tuh...hihihi... tp buh dlm mangkuk kaca jerk.. thnx ct!
Laporan oleh: hana6877
Dsc04292
27-11-2008
saya dah cuba dan nasi impitnya ok. tak gunakan ziplock tapi masukkan ke dalam loyang tin dan tekan sedikit.
Laporan oleh: mariam587
24022009956
25-02-2009
Alhamdulillah jd cantik. ikut cara hana tekan kt loyang aje. terima kasih ctma.
Laporan oleh: baya74
Nasi_impit
27-05-2009
senang nak buat dan sedap.. thanks ye
Laporan oleh: juwitajamaludin
___193
23-08-2009
timakasih yer ctma...kongsi resepi ni...lps ni xpayah beli yg segera dahhhhh!!
Laporan oleh: are3646
Nasi_himpit_2
02-09-2009
best! thanks ctma..as lenyek2 dan guna loyang je..
Laporan oleh: as75
P1050495
23-05-2012
slm..suka dh leh msk n.impit sndri....kli ni anto lporan..ari tu wat telmbik.snyap2 je la...tqtq tuan nye rspi.
Laporan oleh: Mariani(KT)

Komen (26)

01-07-2008, hana6877 komen :

tuh dia nasi impit version org duk merantau...huhuu...nk kene cube nih...tQ ct!


01-07-2008, ctma komen :

cuba cuba kak ina jangan x cuba..hihi...


01-07-2008, hana6877 komen :

tunggu order baticrom la nih.....beras tk mai2 lagi...hehe....dh jd nnti akan ku antar reportnya...heee......


01-07-2008, tulip77 komen :

hehehe...kena simpan resepi nih... klu dok negara jin bertendang...leh guna resepi nih...tq..tq ;)


01-07-2008, ctma komen :

tulip77, negara jin bertendang tu mn? ct x tau lah...huhu


01-07-2008, sofinar komen :

kadang2 buat dalam kain putih, siap jahit kain putih tu... lepas tu impitkan dgn batu giling


02-07-2008, azlinazahir komen :

resepi nasi impit saya lg senang... x yah rebus mcm nasi impit segera tu, x yah pakai ziplock bag, x yah guna kain berjahit2, saya guna apa2 mangkuk je yg ada kat dapur...versi scotland...nanti saya upload...insyaAllah


02-07-2008, ctma komen :

oh yeke sofinar..rajinnya ye. azlina pulak kreatif lagi..mmm buleh tgk resepinya tuh


05-07-2008, quinnie komen :

saya pun teringin buat nasi impit sendiri..tak pandai la..takut dia lembik..


05-07-2008, zila66 komen :

salam...ctma..mna nk dp plastik ziplock dan brapa byk bleh dpt..hee...byk tnya pulak .. TQ...


05-07-2008, hana6877 komen :

ct...kak gune beras jasmen...hanya tu jek beras yg ada...beras basmathi takkan la pulak kan....beras jepun lagi la tk leh... rasanya kene kurangkan air secawan kot. tuh kak nyer la...terlupa plak aritu nk tnya ct gune beras apa....tp no hal la...dh abis dh pon tk sempat menjelang mlm....hehehe.......


06-07-2008, ctma komen :

zila66 sori lamabt reply..plastik tu ct beli kat market biase je. tak tau kat malaysia mana ade ye....jusco kot. plastik tu ada tutup atas dia. macam plastik ubat2 kat klinik tu...hehe..untuk bahan yang ct buat ni dapat satu plastik ukuran 18x20 cm.padat2kan then nanti bentuk dia cantik je kalau kurang padat nanti lembik jadinya cubalah zila ye


06-07-2008, ctma komen :

ooo kak ina guna beras jasmen. memang beras tu kalau masak biasa pun dia x boleh air lebih kan...lembut sangat berasnya..akak guna beras siam yg biasa tu je kak..hehe..tapi xpelah bagus juga idea untuk kurangkan air untuk beras jasmen tu. tapi memang kalau beras jepun x jadi hihi


07-07-2008, hana6877 komen :

tuh la ct.....stok beras siam tuh dh abih bulan lepas.tuh yg tuko plak beras jasmen. semua jenis beras nk kene ada dlm simpnn kot...haha...mcm2 beras daa duk kat sini...hihi......


07-07-2008, zila66 komen :

tq ctma.... x pe insyaallah nti i try.


31-07-2008, Perantau komen :

Ina pun rajin jugak yer tgk myresepi ni.Bagus..bagus...patutlah pandai masak..bole menuntut dgn Ina nasi impit ni...nasi impit ctma ni pun ok juga..


23-08-2008, yumna komen :

tadi yumna tgk versi plastik eskrem.. ni plastik ziplock.. dah terjawab soalan yumna td... tq ct!


19-11-2008, mariam587 komen :

saya teringin benar nak buat nasi impit. pernah buat yang kena kacau atas api lepas tu tekan dalam basin. tak menjadi. saya nak cuba resipi ctma ini. harap jadi seperti yang gurunya buat!


27-07-2009, manjasayang komen :

Maaf nk tumpang tnye cawan yg d sukat air 2 sebesar mane?t.kasih sesiapa yg tlng jwb kn...


27-07-2009, mama kastam tioman komen :

mama tumpang jawap..ikut aje bekas yang manjasayang nak guna..misalnya manja guna cawan tu untuk sukat beras jadi cawan tu jugak lah buat sukat airnya.. : )


12-01-2010, noraida komen :

salam ctma .aida da cuba 2x resepi awak tapi knapa kembut sangat. first ikut resepi ori pakai beras siam tapi lembek ,kali kedua kurangkan 1 cwn air tapi maseh juga lembut.ataupun kerana aida lenyek lama sangat ke sampai jadi lembut sangat?harap harap dapatlah bantu .kat spore takda beras jasmin jadi pakai beras siam aja tks banyak


12-01-2010, firus komen :

aida,beras separas cwn,guna cwn yg sama sukat beras tadi utk sukat air pulak,jgn guna cwn lain


30-03-2010, ishakhassan52@yahoo.com komen :

salam ctma. i dah cuba resipi u. ok.tq


06-11-2010, Bonda Nina komen :

ctma, bila duk jauh di negeri org..semua menjadi. tahniah. Kalau bonda la, bonda buat nasi impit, sukatan air double dr beras. tapi bonda kacau nasi 3-4 kali masa masak. nak hancurkan lagi nasi tu. dah siap, lapik bekas dgn daun pisang, masukkan nasi, tekap nasi dgn aper2 la utk lapik bonda nak tekan dgn lesung. pernah sekali,Mamatok nak masak banyak nasi impit, isi dalam bekas besar. siap tekan dgn tong gas. hehe,bonda gelakkan je.


17-11-2010, idea_of_silent komen :

salam...saya dah cuba mase raya hari tu...alhamdulillah jadi, cuma mungkin kena mampatkan lagi... hari ni nak cuba lagi utk raya haji pulak...harap2 jadi lagi cantik... insyaAllah akan upload gambar kemudian :)


16-11-2012, ALYVIANDRA komen :

nak tanya.kat ngeri sya.ada 3 beras.beras wangi,siam ataupun pulot?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu