Google+

oleh: sofieza Sambal Belacan Campur Bacang

Picture_189

resepi kegemaran penggemar sambal ketuk dan lauk kampung


Created on : 27-06-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi sofieza




Bahan-bahan ( 3 orang )

  • 2 biji Buah Bacang yang sudah masak ~ klu berbau maknanye dah masak
  • 3 biji Cili Merah - dibuang bijinya
  • 15 biji Cili Api
  • Belacan - terpulang nak banyak mana
  • Garam secukup rasa
  • Gula secukup rasa

Cara-cara

  1. Bacang dibuang kulit dan ketepikan.
  2. Tumbuk Cili Api bersama sedikit garam sampai lumat. Masukkan Cili Merah. Tumbuk lagi sampai lumat.
  3. Masukkan belacan. Tumbuk sebatikan dengan cili2 tadi. Bubuh garam dan gula. Tumbuk lagi sebatikan.
  4. Ambil buah bacang tadi. Ketuk racikkan buah bacang itu dan potong masuk ke dalam campuran tumbuk tadi. Buat hingga habis.
  5. Tumbuk sedikit dan perlahan supaya bacang tadi terlenyek dan mengeluarkan jusnye. Sebatikan bacang dan cili dengan sudu.
  6. Sedia untuk dihidang. Rasanya manis-manis pedas.

Laporan Masakan Bergambar (1)

Dsc_0514
13-07-2011
favaorite husband...di makan bersama ulam-ulaman
Laporan oleh: eitabaei


Komen (4)

27-06-2008, Mummy7857 komen :

sofieza, u kat mana? kat KL ni ada ke jual bacang? teringin sangat..


27-06-2008, Jue Hussin komen :

Mummy, cuba cari kat pasar tani. Tak pun, cuba la jalan2 cari makan kat pasar chow kit. Kalau tak, malam2 turun Jalan Raja Bot, time tu, mmg byk sayur2 kampung sampai. Especially menjelang midnight. Saya dulu slalu ikut hubby g, tp skang malas dah, ada anak kecik, pesan kat hubby je beli sayur2 nih, murah & fresh.


27-06-2008, sofieza komen :

saya kat PJ mummy.beli bacang kat pasar pagi.kebetulan mase beli tu ade 2 biji tu je yg dah masak dan berbau.yg lain keras lagi.rezeki saya la tu... >>betul juga kate Jue.cuba mummy cari kat pasar chow kit.malam mmg banyak sayur fresh baru turun lori...


17-04-2009, azatiesayang komen :

tengok sambal bacang sofieza,meleleh airliur....Siannya,kt sini blm musim bacang lg.ADUH!!!Tk sanggup nk tengok,nsb baik sy tk pregant,klu tk meleleh la airliur bby...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd