Google+

oleh: sfaizah7 Tat Nenas

Image063

resepi mak..


Created on : 21-06-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi sfaizah7




Bahan-bahan ( lebih kurang 50 biji bergantung pada acuan. )

  • 250 gm buttercup
  • 1 sb gula halus
  • 1 sb susu tepung
  • 1 sb tepung jagung
  • 1 biji telur
  • secubit garam
  • tepung gandum- ikut lembut adunan.
  • utk disapu pada atas tat # 2 biji kuning telur di tambah sedikit pewarna kuning# (utk tat gulung)
  • *jem nenas*
  • 1 biji nenas saiz sederhana
  • 1 cawan gula pasir
  • 2 helai daun pandan di simpul
  • masak semua bahan diatas dgn api sederhana hingga kering dan kental. sentiasa dikacau..

Cara-cara

  1. pukul butter, gula dan telur hingga kembang.
  2. masukkan susu tepung, garam dan tepung jagung.
  3. pukul semua bahan hingga sebati.
  4. masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga menjadi doh.
  5. (adunan biar lembut sekiranya ingin membuat tat gulung)
  6. bolehlah diterap atau dicanai ikut cita rasa anda.
  7. tat yg comel-comel, senang nk ngap!!

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (10)

21-06-2008, yatiezaini komen :

boleh wat ni.. jem nenas ready made pun dah beli .. tinggal wat doh jer ...


21-06-2008, liar6650 komen :

maaf ya...nak bertanya sikitlah...confuse..susu tepung selalunya pakai susu apa eh...tq


21-06-2008, acad3 komen :

susu tepung mana2 pun boleh , susu tepung anak pun boleh, klu ada ler ... aiikkk betul ker ???


07-08-2008, RIN_80 komen :

aslm nak tanya sikit macam mana nak buat jem tart nenas


19-08-2008, RIN_80 komen :

macam mana nak buat jem tart nenas


07-09-2008, Albuaya komen :

Taruh susu tepung untuk apa? compulsory ke?


22-09-2008, quinnie komen :

rin kalau nak buat jem..mula2 nenas tu dikupas kulit dia dan dibuat mata dia..dah cuci bersih then sagat guna penyagat..kalau nak senang boleh blend..+ sikit je air..lepas tu tapis tuk buang air dia...lepas tu..masuk dalam kuali..+ gula dan saya letak esen vanila sikit..kalau nak tambah esen kuning pun boleh...lepas tu kacau la..api perlahan..sampai la dia kering..kira air tu dah tak nampak le..gitu la saya buat jem...sory la faizah saya menyampuk kat sini...kesian kat rin..


16-09-2009, ummu aiman ni komen :

thanks utk quinnie..baru je nak tanya cara nak buat jem tu..agak2 kalau sebiji nenas tu dpt byk mana yer?...risau gak..tgh buat jem abis...


08-11-2010, siti sabarina komen :

kenape saya buat tat jem mcm 2 bilabakar jemnya jadi keras n liat


08-11-2010, siti sabarina komen :

kenape saya buat tat jem mcm 2 bilabakar jemnya jadi keras n liat


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd