Google+

oleh: nuarliesya Ayam masak pedas

Img_0325

resepi daripada mak


Created on : 08-11-2006

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi nuarliesya




Bahan-bahan ( ramai )

  • Ayam atau daging
  • 2 batang serai
  • Sedikit lengkuas - dimesin
  • 3 ulas bawang putih - dimesin
  • 1/2 ulas bawang besar - dimesin
  • Cili kering ( mengikut citarasa untuk pedas ) - dimesin
  • sedikit cuka atau air asam jawa.
  • sedikit garam,gula dan air.
  • Kicap

Cara-cara

  1. Potong ayam atau daging pada saiz kesukaan
  2. Blenderkan kesemua bahan yang dimesin itu kemudian panaskan minyak dan tumis bahan yang dimesin itu dan masukkan ayam
  3. Tambahkan sedikit air mengikut kuah yang dikehendaki, biar sehingga mendidih dan naik bau,masukkan air asam atau cuka,garam,gula dan kicap. Kacau lalu biarkan sehingga mendidih dan pekat
  4. Apabila masak bolehlah dimakan bersama nasi atau dicicah bersama dengan ketupat. Sebab itu ayam atau daging dipotong mengikut kesukaan anda
  5. Cubalah sedap.saya buat untuk cicah bersama ketupat dihari raya.SELAMAT MENCUBA









Laporan Masakan Bergambar (1)

Img_0325
14-11-2006
menu mkn mlm...thanks (' v ' )b
Laporan oleh: nure

ok.amacam nure,sedap tak?awak blh juga guna daging untk resipi ini.


Komen (10)

15-11-2006, admin komen :

nuarliesya.. buat sementara waktu i letak gambar dr laporan masakan utk resipi .. u boleh delete bila-bila masa dan ganti dengan gambar u sendiri.


16-11-2006, giegie_luna komen :

baca resipi mcm best je...memang nak cuba pun kat umah..thanks


16-01-2007, Luna komen :

mcm ayam masak kicap je..tapi bole gak cuba...kalau best leh wat selalu..


19-01-2007, asrina_1212 komen :

heheh...nnt aku try ye...kalu tak jadi aku tepon hang yer


10-07-2007, neeza25 komen :

nak try gak, tp bleh x gantikan lengkuas dgn halia?


27-04-2009, jemahh komen :

jemah nk try la


11-04-2010, nazeri7 komen :

nanti saya cuba mcm best je..


09-01-2011, Shahida Mohtar komen :

Pedass...


09-02-2011, redu_ginez komen :

best..dah try sekali..tip top....


09-03-2011, nozz komen :

resipi yang ringkas mudah dan cpt utk disediakan.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd