Google+

oleh: Mardawiyyah Udang Butter

No picture

ekjas ekjaz dr resepi mat salleh


Created on : 19-06-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Mardawiyyah




Bahan-bahan ( untuk 4 orang makan )

  • Udang Putih Besar 1 kg-Bersihkan N Buang Urat
  • 7 ulas bawang putih-Cincang Halus
  • 2 sudu besar mentega
  • 1 cawan keju parmesan yg diparut(payah sgt guna je keju cheddar single slice tuh 3 keping)
  • Daun kari 1 tangkai
  • 5 tangkai cili kering
  • 1 cawan susu segar (nak ganti ngan susu cair pun ok)
  • Garam,gula n serbuk lada sulah untuk perasa
  • Minyak untuk menggoreng
  • Klik di sini untuk isi bahan

Cara-cara

  1. Mmeula udang tuh boh garam sket then goreng dengan minyak banyak,jgn masak sgt,dah kuning angkt n toskan
  2. Dalam kuali lainmasukkan butter,tumiskan bawang putih,daun kari n cili kering.Dah naik bau,masukkan susu tadi.Masak sampai pekat,Tambahkan gula n serbuk lada sulah secukup rasa.
  3. Bila dah pekat susu tadi tuh,masukkan udang yg kita dah masak tadi,kacau sampai sebati,kecikkan api,masukkan keju.Dah agak2 keju dah cair,gaul rata lagi.Blhlah tutup api

Tag

udang

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (11)

14-09-2008, umie688 komen :

Mcmana nak bagi butter tu x cair cth jadi mcm serunding daging..


14-09-2008, umie688 komen :

Mcmana nak bagi butter tu x cair cth jadi mcm serunding daging..


14-09-2008, umie688 komen :

Mcmana nak bagi butter tu x cair cth jadi mcm serunding daging..


12-11-2008, rosney komen :

sedap jugak resepi ni.belum cuba lagi.macam mana nak buat sarang2


18-05-2009, wabsah komen :

i dah cuba x menjadi,cam ne nak jadi sarang tu


03-11-2009, shazreen komen :

i akan cuba resepi ni, harap2 jadi..


17-02-2011, anaria15 komen :

sAya da try dA prown butTer nih..mmG sEdAp..tks kAT mArdAwiyyAh..cOz bErkOngsi rEsepi beshhh niH..nyum2!


17-03-2011, rofiahmdisa komen :

cam best je........ nanti boleh cuba.............


08-04-2011, LYNN&YUNN komen :

telur xpyh kew & 1lg cili kring nk gting @ tmbuk????...


30-07-2011, zielapink komen :

Sedap giler.. Mudah je nak buat.. Cili kering tu sy gunting je..


13-11-2011, chik ma komen :

sarang2 cmne 2


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd