Google+

oleh: liana_pg tart kastad

Picture_289

resepi ambil dr majalah rasa.. dah wat byk kali..memang best..


Created on : 19-06-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi liana_pg




Bahan-bahan ( satu acuan besar(saya guna acuan pai) )

  • PASTRI RAPUH::
  • 2-3 sdb susu segar
  • 250gm tepung gandum
  • 1 sdb gula castor
  • 1 biji telo
  • 125gm mentega sejuk(potong kecil2)
  • sedikit garam
  • KASTAD FILLING::
  • 500ml susu segar
  • 2 biji telor
  • 50gm tepung kastad
  • 100gm gula castor
  • 1/2 sdt esen vanilla
  • kismis hitam(optional)

Cara-cara

  1. satukan tepung n garam...(ayak)
  2. gaul mentega bersama adunan tepung hingga sebati...
  3. masukkan telor,gula,dan susu...adun hingga adunan lembut...
  4. rehatkan adunan selama 30 min..then terapkan mengikut acuan yg dikehendaki...
  5. bakar separuh masak..ketepikan dahulu...
  6. CARA MEMBUAT KASTAD FILLING::
  7. Campurkan kesemua bahan dan pukul hingga sebati...
  8. masak di atas api yg perlahan hingga agak pekat...
  9. kemudian tuang kedlm pastri tadi...dan taburkan dgn kismis hitam...
  10. bakar sekali lagi pada suhu 160 'c hingga masak...








Laporan Masakan Bergambar (7)

Picture_290
19-06-2008
ni gambar tart yg telah dipotong..ngah tunggu nk ngap je..hehe...
Laporan oleh: liana_pg
Photo-tat
24-06-2008
kastad xde..kismis pun xde...tp jd jugak..so namanya tart telur kot...hehe...tQ 4 sharing!
Laporan oleh: hana6877

hai hana...ermm x de kastad n kismis pon still ok kan...menjadi gak tart yg awak wat tu...ok ur welcome.. ;-)

29072008018
29-07-2008
sodap..tq....ekceli sya ade ubah sket resepi u ni, instead pakai kismis sya tukar ngan fresh apple... coz penah salin resepi lbh kurg ginilaa mase tengok rancgn cef wan kat tv 2 dulu,die letak apple dlm kastad tu.. tp resepi tu da ilang x sompat nak bereksperimen...hehehe.. not bad, sedap juge.....add 1 tbs lemon juice n sprinkle ngan gule pasir atas die.. tapi apepun terlebey suda tart ku itu tembam mcm dipamĀ² laks.... eheheh....
Laporan oleh: nOOrsha

amboii noorsha kretipnya dia...next time bleh try versi noorsha plak nih..hehe..a ah lah nape tart jd tembam yek..hehe..x pe lah..janji sedap kan...:-)

Tat_kastard
28-05-2011
salam liana...akak wat comei2 sng nk ngap....heee...tkdak kismis,bbudk tabok choc. chip...sdp...mekaseh yer kongsi rcp... :)
Laporan oleh: kak fida

Wslam k.fida....wahh comei2 tart akk tuh...sng nk ngap....sekali jln je...hehehe....w.come n tenkiu sudi try resepi ni...

Img_20120510_164804
19-05-2012
saya buat tart kecil n ambil resepi custard dr sini. gantikan kismis dgn jagung. sedap. tapi lembik lama2 sbb saya x bakar semula. tapi sedap
Laporan oleh: akilahzaini
Img_20120510_164804
19-05-2012
saya buat tart kecil n ambil resepi custard dr sini. gantikan kismis dgn jagung. sedap. tapi lembik lama2 sbb saya x bakar semula. tapi sedap
Laporan oleh: akilahzaini
Img_20120510_164804
19-05-2012
saya buat tart kecil n ambil resepi custard dr sini. gantikan kismis dgn jagung. sedap. tapi lembik lama2 sbb saya x bakar semula. tapi sedap
Laporan oleh: akilahzaini

Komen (16)

19-06-2008, nor_67 komen :

liana, nak sekeping...


19-06-2008, liana_pg komen :

amboii kak nor...kita ngah menaip lg nih..dia dh kasi komen dulu...kehkeh...dh abislah knor..ni wat last week...ekekeke...


19-06-2008, manisnyermawar komen :

em.. nape tak buleh bace cara2 nyer..


19-06-2008, manisnyermawar komen :

agak2 nyer penyediaannyer ambil mase berapa lame ye liana?.. - bakar separuh masak tu berapa lame ye.. -nak bakar kastad filing tu pulak tempoh masenyer?.. -kalo pakai loyang buat kek tu buleh tak?? maaf ye liana, byk pulak soalan.. ;)


19-06-2008, nor_67 komen :

tuuu kata tunggu nak ngap, knor tunggu nak ngap lah ni...


19-06-2008, liana_pg komen :

hai ,manis...masa saya wat tu lebih kurang 1 jam lebih gak lah..coz nk kene rehatkan adunan pastri 30 min kan...bakar separuh masak tu..awak agak2 sendiri lah ya..saya bakar dlm 10 min gitu...hurmm klau pakai loyang susah kot..coz ni bukannya kek...:-)


19-06-2008, liana_pg komen :

ok knor...sedia buka mulut beso2..meh kita suapkan..nyum..nyum...hehehe...


15-07-2008, nyda komen :

Saya tak cuba lagi..Tapi nampak sedap.. InsyaAllah nanti saya cuba..


13-02-2009, umynisa komen :

Salam...saya nak cuba...resepi & caranya mudah...boleh tak bagi sukatan menggunakan cawan...tak ada timbang kat rumah....:)


23-07-2009, meow komen :

bila le plak haku nak cuba..


30-11-2010, mak_aliff3 komen :

ermmm tak pernah cube msti sedapppkan


21-03-2011, fizah ayob komen :

insyaallah akan dicuber...tapi kene gi beli timbang dulu.....


12-04-2011, fzahara komen :

insyaallah..sy nk cuba..nampak sedap..


28-05-2011, MihanaMin komen :

husband mmg suka makan apa2 tart ni,jd sy nk menangi ati suami dgn cube resepi ni,thaks cz sudi brkongsi smg Allah shj yg bls dgn org yg x lokek ilmu ni..Amin...


08-08-2011, masak apa? komen :

saya pasti cuba resepi nie pasti mantap...deee....rasanya tak sabar pulak nak buat.....anak2 mmg suka mkn tart kastad nie.....tghhari nk pi bli barng2 balik terus buat.....huhuuh tak sabar say..


06-05-2012, afabi komen :

alhamdulillah dh buat 2x.. husben n ank2 suker sgt... tq share resepi...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu