Google+

oleh: princessharyati Tepung bungkus

T

di lupa jangan -kuih tradisi kita


Created on : 18-06-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi princessharyati




Bahan-bahan ( seisi keluarga )

  • 1 cawan tepung beras
  • 2 cawan santan
  • secubit garam
  • daun pisang di layang skit ke ats api kecil
  • utk inti;
  • 1/2 biji kelapa parut
  • 2-3 keping gula melaka
  • 4 sudu tepung pulut
  • sehelai daun pandanh di simpul

Cara-cara

  1. Kelapa yang di parut (bahagian putih sahaja) dimasak bersama gula melaka dan daun pandan sehingga kering. Bulat-bulatkan dan golek di atas tepung pulut. Ketepikan dahulu.
  2. T
    Bancuh tepung beras bersama santan dan masukkan sedikit garam. Kacau hingga separuh masak. Ambil dua sudu besar bancuhan tepung dan letakkan di atas daun pisang. Letakkan inti dan tutup dengan dua sudu lagi tepung. Tutup daun pisang dan lipat kedua-dua hujung daun. Kemudian kukus selama 15-20 minit

Tag

kuih muih









Laporan Masakan Bergambar (4)

Tepung_bungkus
26-05-2009
salam princess, sedap! baru sempat nak antar laporan..wat minum ptg smlm! tq 4 da rcp!
Laporan oleh: as75
30082009307-001
31-08-2009
sedap, kuih feberet sy ni. terima kasih princessharyati
Laporan oleh: baya74
Dsc_7285
08-09-2009
kuih peberet kami suami isteri....
Laporan oleh: zaina
Dsc05575
03-05-2012
kuih kegemaran dari kecil....memang best resepi nie..
Laporan oleh: mass80

Komen (19)

19-06-2008, sofinar komen :

my peberet dah lama tak buat


22-06-2008, cik_bedah komen :

rasanya kalau tak pakai tepung pulut tu pun takpe kan..


03-07-2008, daunpandan komen :

Dah buat,tak letak tpg pulut pun..sedap sampai lupa amik gbr .Tq Yati..


03-01-2009, mama_nayli komen :

alahai,..terliurnyaaa.......


25-05-2009, qut komen :

kuih feberet my husband & me..wjb bljr buat..dl rjn tlg mak bt..part plg best ms melipat daun pisang..comel sgt btk dia


02-10-2009, redapple komen :

petang tadi baru abis wat kuih ni dua adunan...tapi x berapa pandai bungkus...after masak je terjengol bahagian putih keluar...tapi still best...sedap sangat.anak-anak berebut nak makan tapi x cukup pulak nanti kena wat lagi banyak banyak.mula mula ingat x jadi sebab masa kacau tepung atas api jadi berketul ketul..wat jugaklah..lepas kukus baru jadi rata...ooocam tu rupanya wat kuih ni..x susah sangat rupanya...


05-03-2010, makenti73 komen :

saya baru nak mencuba esok. Suami saya suka kuih ni


21-01-2011, darenza komen :

my favourite....nak buat la, ingat arwah m'teh dulu selalu buat...


22-01-2011, aliza752010 komen :

insyaallah akan cuba...


06-02-2011, ilahi1891@yahoo.com komen :

nak try buatlah kuih nie.. dah lama cari resepi tapi tak jupe... nie... kena try


06-04-2011, hidayah85 komen :

Akhir nya jumpa juga resepi warisan nie, tak ramai dan tak banyak empat yang tahu buat kuih nie. Teringat arwah nenek yang selalu buat kuih nie. Rasa tak sabar nak cuba resepi nie.


18-04-2011, mierra adam komen :

dh lm nk tau mcne nk wat kuih ni..arei ni br jmpe..nk try la nti


10-06-2011, 720602 komen :

ini kuih favourite saya tp tak tahu buat, skrg dah blh buat sendiri dah


14-07-2011, jamilah bt awang komen :

kuih ni memang fourite saya.thanks for recipe.nanti nak cube buat


15-10-2011, Miss_ShaSha komen :

Sy minat sgt kueh ni.. Hajat nk try....tp daun pisang lak yg xde..


06-12-2011, rose1984 komen :

saya minat ngat kuih nihhh..mesti cuba nihhh...


11-12-2011, abby2011 komen :

Tadi cuba buat kuih koci, alhamdulillah jadi. Teringat tepung bungkus yg mak selalu buat masa kecik2 dulu, insya Allah akan cuba resepi ni. Thanks.


24-12-2011, Mami Cantik komen :

bahan semua dah cukup, cuma nk try petang nnt buat minum petang, mesti layan punya lah........


21-03-2012, puteri ija komen :

serius ly..pertma kali mkn kuih ni kt kg baru, mmg sedp sesgt....sbb tu sngp cri resipi ye...tp xtry nk wt lg..nt nk cbe dlu, mne tw xnyh bli lg leh wt je pas ni...ehheheehhe


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu