Google+

oleh: Mummy7857 Kerabu Taugeh

P1000371

Resepi tradisi


Created on : 13-06-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Mummy7857




Bahan-bahan ( )

  • Taugeh-dicelur dan di tos
  • Kerang -dibersihkan , direbus dan diambil isinya
  • Cili merah *
  • Cili padi * (bagi sesiapa yang suka pedas)
  • Belacan*
  • Udang kering*
  • Limau nipis
  • Kerisik
  • Beras -digoreng tanpa minyak hingga keperangan, kemudian, ditumbuk halus
  • Bawang merah -dihiris nipis
  • Garam, perasa

Cara-cara

  1. Bahan-bahan yang bertanda * ditumbuk bersama
  2. Didalam bekas, masukkan bahan-bahan yang ditumbuk bersama dengan kerisik
  3. Gaul rata
  4. Masukkan taugeh dan kerang, diikuti garam dan perasa.
  5. Perah limau nipis, dan gaul lagi. Sesuaikan rasa. Bila dh ok, bolehlah ditabur beras goreng tadi.
  6. Gaul lagi, dan sedia untuk dihidangkan.
  7. SELAMAT MENCUBA









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (7)

13-06-2008, tulip77 komen :

togeh...sukanya :D


14-06-2008, sofinar komen :

kecur air liur.. terinagt dkt mak yang selalu wat kerabu, hb tak suka ... jd bila nak makan balik umah mak selalu suruh dia buat...


14-06-2008, nat_rashid komen :

baru tadi gi pasar beli taugeh. buleh try ari ni tapi kena modify skit coz takde kerang!


14-06-2008, Mummy7857 komen :

Sofinar, sama ler mcm hubby i, benda2 kerabu ni dia memang tak makan, tp i buat jer.. kerabu ni kering, jadi boleh simpan dalam peti ais...boleh ratah bila2 masa,,, nat_rashid, kalau takde kerang pun takpe.,sbb dh ada udang kering. Kalau mak i, letak perut lembu pun sedap.


15-06-2008, cutecengkeh komen :

Makan dengan nasi panas ni best!


27-02-2009, momoy komen :

teringat kat mama momoy selalu wat...huhu... nak cuba~~


27-07-2009, zulaikha52 komen :

tak lama lagi nak buat kenduri kat umah, bolehlah cuba resipi nie, cosnya murah dan sedap pulak, memang sedap kalu dihidang waktu makan tengahari


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd