Google+

oleh: rizaida84 Kek Span Coklat

Image_002_1

Kek ringan dan gebu...


Created on : 29-05-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi rizaida84




Bahan-bahan ( loyang 9" )

  • 340g Tepung Spongemix
  • 5 biji Telor gred B
  • 3 sudu besar serbuk koko
  • 4 sudu besar air
  • 4 sudu besar Minyak jagung/minyak masak

Cara-cara

  1. Putar tepung dengan telor sehingga kembang pada kelajuan tinggi selama lebih kurang 10 minit.
  2. Masukkan serbuk koko dan air. Putar pada kelajuan rendah selama 1 minit.
  3. Hentikan putaran mesin. Masukkan minyak dan kaup balik sehingga rata.
  4. Tuang kedalam loyang dan bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 40 minit.
  5. Kek ni mudah, cepat, murah, lembut, gebu dan sedap....cuba la.....

Tag

kek

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (9)

29-05-2008, yatiezaini komen :

rizaida .. kalau x der tepung spongemix .. camaner yer .. macam nak cuba buat .. tapi kat rumah ada tepung gandum ngan superfine jer .. so camaner yer ...; .. mls ler plak nak kuar cari tpg spongemix ni ..


01-06-2008, rizaida84 komen :

yatiezaini : adunan tepung spongemix nih dah siap kat kedai kek...sb tu just guna air dan minyak je...klu adunan tepung gandum tu try resepi kek biasa campurkan serbuk koko je.resipi ni menghasilkan kek yg lembut dan tidak berminyak..nt saya try cari resipi campuran spongemix nih...


01-06-2008, acad komen :

gebunya kek ni .. terliur la


28-11-2008, suka_makan komen :

aaaaaaaaa bley tak nak tanya Cik/puan saya kalau guna tepung gandum tak naik ek?


14-03-2011, baby cake komen :

tepung spongemix tur cam ner x nah tgk pun....hehe


22-06-2011, esahagd komen :

knape kek mcm berlapis..bhgn atas mnjadi tapi bwh pulak keras.....1/2 kek tu x menjadi...


14-07-2011, lwyl komen :

esahagd: One possible reason is you did not mix in the oil properly. Scoop some batter and put it in a bowl, add oil and mix them thoroughly. Then add it back to the batter. Then lightly mix again.


02-09-2011, tasha azry komen :

nak try buat lah nanti ^_^


09-09-2011, zzuey komen :

nk try wat..hr ni...doakn ye..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd