Google+

oleh: lizacomel Singgang Ikan Tongkol Liza

Singgang_liza

resepi ikan singgang simple


Created on : 28-05-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi lizacomel




Bahan-bahan ( 3-4 orang makan )

  • 1 ekor ikan tongkol sederhana besar - ikan kembung pun boleh (3 ekor)
  • 3-5 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 5-6 cm lengkuas
  • 1 biji cili merah
  • 1-2 ulas asam keping
  • 4-5 biji cili padi
  • 3-4 cawan air
  • garam secukup rasa

Cara-cara

  1. Masak_atas_api
    Potong ikan...Hiriskan bawang merah, bawang putih dan lengkuas...Kemudian masukkan semua bahan-bahan dalam periuk...Masak atas api sederhana sampai mendidih...Bubuh garam secukup rasa...
  2. Singgang_liza
    Sedia untuk dihidangkan :P sedap makan dengan nasi panas beserta budu...









Laporan Masakan Bergambar (2)

Singgang_ikan_aya
09-06-2008
Sedap, sesekali makan yg rebus jer.
Laporan oleh: hazila

:)

Img_3857
23-05-2011
lauk yang berkhasiat...tanpa minyak..hehe..boleh diet...
Laporan oleh: awin afrina

Komen (7)

28-05-2008, nor_67 komen :

liza tanya skit, singgang ni tak guna kunyit hidup ke?


28-05-2008, lizacomel komen :

kalau kak nor suke kuah kaler kuning, bole laa letak kunyit hidup sket...liza prefer clear soup je...


29-05-2008, yatiezaini komen :

waaah liza, wlpn dah jadi org s'gor tp masakn kelantan x leh tinggal yer .. nor.. singgang k'tan style mmg x letak kunyit ... lama doh x buat ni sbb hb x suka tp den suko .. hehe


29-05-2008, che'iza komen :

Yatie..... Samolah dgn laki den dio tak suko tp den suko sgt.... Letak cili padi byk2.... Hari ni buat esok mkn.... Perhangat sampai kuah kering, masa tu tak ingat dah lg kat hubby... ha..ha... Apo kato ekau masak, takut tak habis ekau hanto rummah den... okey tak yatie......


29-05-2008, nor_67 komen :

ok liza & yatie, thanks.. bila nak makan kuah singgang ni, tenyeh cili api tu kat nasi.. eermmm sedap..


09-06-2008, Safiza komen :

Singgang ikan sedapnya.mudah di masak pula tu.cili api di ketuk dulu sebelum masak,baru le kuah rasa pedas sikit.


19-05-2011, shasyadior komen :

sedap.....nya


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd