Google+

oleh: maryam81 Kek Lapis Sisik Ikan

Kek_lapis_sisik_ikan

ni gambar selepas ada org tempah


Created on : 27-05-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi maryam81




Bahan-bahan ( 8" x 8" x 3" )

  • 10 Biji Telur
  • 250gm Gula halus
  • 1 sudu makan ovellete
  • 75ml air sejuk
  • 1 tin seri kaya
  • ½ botol kecil horlicks
  • 250gm tepung
  • 360 gm mentega di pukul dgn 4 sudu makan susu pekat
  • 4 bungkus manisan hawflakes

Cara-cara

  1. Pukul bahan no 1 – 6 hingga kembang.
  2. Masukkan mentega dan gaul sebati
  3. Kemudian masukkan tepung dan gaul lagi
  4. Ambil sesenduk adunan dan bakar hingga masak
  5. Buat 2 lapis baru di cucuk dgn hawflakes
  6. Cucuk hawflakes secara mencondong
  7. Ulang proses ini hingga habis.

Tag

kek








Laporan Masakan Bergambar (2)

Image009
14-03-2009
sedap la kek ni...thankx maryam81
Laporan oleh: shiauli
Dsc01936
24-01-2010
Hasil air tangan saya. Nasib baik ada kepandaian semulajadi yang diperturunkan oleh Ibu tersayang. Sekarang dah jadi tokey kek lapis di Kajang. Sapa nak tempah boleh hubungi saya.
Laporan oleh: niez80

Komen (41)

27-05-2008, nor_67 komen :

wahhh.. maryam betul2 mengganaz dgn kek lapis dia.. tahniah maryam.. walaupun menjual kek lapis, tp tak kedekut ilmu.. mudah2an Allah kurniakan imbuhan yg lebih baik lg utk maryam..


27-05-2008, maryam81 komen :

hi.. mana boleh kedekut dgn ilmu.. apa yang saya ada saya share.... tp tak ramai yang suka buat benda rumit ni..


27-05-2008, nangemma komen :

setiap lapisan tu bakar berapa lama agak2


27-05-2008, maryam81 komen :

agak-agak dlm 5 minit.. tengok pada ketebalan adunan bakar dlm suhu 100 - 130 deg


28-05-2008, mama_herda komen :

kak, sy ni new member, mmg tringin nk wat kek lapis pelik2 ni..nk tanye kak, cucuk tu mncondong selang selikn ke? mknenye stiap lapis ccuk ye?


28-05-2008, maryam81 komen :

cucuk mencondong kalu condong jke kiri.. terus je ke kiri.. setiap 2 lapisan br cucuk ..


28-05-2008, nurdiana komen :

kak maryam... saya teringin nk buat kek lapis..tp kurang pandai. kalau nk menuntut ilmu dgn akak boleh ker??


29-05-2008, maryam81 komen :

nurdiana.. leh je.. kalau nak akak ajar.. Nurdiana dok kat ner?


05-06-2008, sisheikh komen :

Maryam, i tin seri kaya tu, tin nya besar mana, yg besar ke kecik je?


06-06-2008, maryam81 komen :

Hi Si Sheikh.. tin kecik je..


06-06-2008, nurdiana komen :

saya tinggal kt subang jaya... akak?


09-06-2008, maryam81 komen :

nurdiana.. uuuiiiii jauh tu.. akak kat Ijok, Batang Berjuntai... hehehehe... tak pe kalau nak tanya apa2 emailkan kat siti81_saibi@yahoo.com atau blog akak.. ctkeklapis.blogspot.com


16-07-2008, zhiela_85 komen :

kak maryam,mcm ni rupa hawflakes ya?


19-07-2008, maryam81 komen :

zhiela.. ada org nyebut manisan keranji.. ada juak org nyebut asam duit..eh nak pake org engkah dlm kek lapis asam manis ya bah...


01-09-2008, kak gee komen :

mcm sedap je resipi ni? kek ni dikukus atau dibakar?


21-09-2008, enduk komen :

saya kagum dengan kek yang maryam buat.nakkan nasihat;bolehkah kek lapis dibuat menggunakan oven kecil?saya ada cuba buat tapi tak berapa menjadi.kek agak keras terutama bahagian tepi dan atas.adakah untuk setiap lapisan hanya dibakar beberapa minit sahaja atau sehingga permukaan betul2 masak?


10-10-2008, siti nur ain komen :

Akum.sY bru mo blajar wat kek lapis..kek ni nmpk sedap tp nmpk susah ja.Ada part yg sy kurang fhm,part no 4&5.N apa hawflakes 2?


11-10-2008, maryam81 komen :

sory kak Gee, enduk & siti nur ain.. dah lepas raya baru leh jawab.. saya cuti maternity 2 bulan... Kak gee kek ni di bakar. Enduk kene tunggu setiap lapisan tu masak betul.. kalau nak tau adunan dah masak.. pastikan bahagian atasnya warna kuning keperangan. Siti Nur Ain, tak susah nak buat pun.. maksud resepi tu,,bakar dua lapisan dulu baru cucukkan dgn hawflakes.


11-10-2008, siti nur ain komen :

oo maternity leave.baby pmpn ke llaki?tahniah...sy ada soalan camne bentuk hawflakes tu?slain dr hawflakes blah tak ganti untuk kek ni?Byk beza tak kek lapis yg d kukus dgn yg d bakar?


11-10-2008, HaSue komen :

samekom maryam81..br abis pntang ke?kite br nak abis dlm 2 mggu lg..huhu.x sbr nak lucut 'uniform' bpantang nie. rajin awk buat lapisan yg santek2 ek,kalo utk mkn,kite prefer buat kek lapis yg simple2 tp sedap je..kalo utk tmphn tu tpaksa la mrajinkn diri ek..hehe


12-10-2008, akmar karim komen :

asalamualaikum maryam81 ???mama baby dgn baby sihat???alhamdullilah. saya personally nk cakap terima kasih dgn maryam sebab hari tu buat kek lapis evergreen pakai resipi maryam81 jadi... kalau kek lapis sisik ikan nie asamnye nk dicucuk dekat2 ke??? kalau nk bakar kek lapis suhu berapa paling sesuai???baca buku ada kata bakar paling highest supaya luarny cantik garing,tp dlmnye tetap lembut...


14-10-2008, maryam81 komen :

Siti Nur Ain..terima kasih.. dapat bb boy. Hawflakes tu kat sini org panggil gambir cina kat swk panggil manisan keranji.. nak ganti ngan apa ek.. sbb kalau nak ganti benda lain nanti masa nak cucukkan tu boleh berdiri ke selain dari manisan keranji...


14-10-2008, maryam81 komen :

oh ya.. siti nur ain... banyak beza lapis kukus dgn bakar.. saya lagi rela bakar dr kukus... tak sanggup nak melapis buka tutup plastik.. Akmar.. terima ksih kerana mencuba. Tak payahlah dekat sgt.. nanti tak nampak pula gap nya..slalu saya buat 100 - 130'.. tp ikut oven masing2.. Ha sue.. heeheh.. itu pun org tempah...mmg kalau utk sendiri..mana ada kek yg cantik2..semuanya sempoi.. tahun ni raya kite buat semua kek kukus.. dah malas..sbb ambik tempahan banyak..bb lagi..


14-10-2008, ema komen :

Salam Maryam81.. ema nak tanya. kalau kita bakar satu lapis hingga masak, masak lagi lapisan ke 2 baru cucuk manisan.. boleh condong dengan cantik ka.. selalu saya buat bakar lapisan 1 hingga masak. lapiskan adunan ke dua pulak susun manisan dah masak tekan.. tetap tak brapa cantik hasilnya.


14-10-2008, maryam81 komen :

ema..masa cucuk tu.. jangan tenggelamkan semua biar setengah hawflakes tu nampak then baru tekan..


07-02-2009, honeysnur komen :

kak maryam,lepas bakar lapisan pertama xpayah sapu jem pape ke b4 tuang lapisan ke-2? lagi 1..hawflakes tu dicucuk smpai t'benam ke


14-03-2009, Yantie Alias komen :

nak tnya bley x???kek ni x manis sngat ke?ltak serikaya lagi,gula pun bnyak...ingat nak try blaja wat kek ni coz nmpak cantik sngat tapi tkut manis sngat nnti xmkn...


14-03-2009, shiauli komen :

salam Yantie Alias...ikut kata suami memang manis. saya rasa ok je..mungkin pasal suami bukan org s'wak, jarang-jarang makan kek jenis ni. ;-)


15-07-2009, atul05 komen :

salam maryam81, kacak juak jadinya sisik ikan mun di tukar color. akak mauk nanyak, asam ya cucuk benam abis kah atau setengah jak cucuk?


04-08-2009, anaz1977 komen :

salam maryam81, cantik kek ni, anak2 akak memang suka kek lapis serawak tp akak tak penah nak buat sebab leceh n kalau ada resepi pun selalunya banyak guna telor. tp yg ini akak tengok caranye mudah, telor pun tak brapa banyak. InsyaAllah akak akan cuba molah tok...tenkiu bery much. take care u and the bb.


14-10-2009, izzann komen :

ADA CAMPUR PEWARNA KE? SEBAB KALER DIA HIJAU PLAK???


24-10-2009, Apisza komen :

Saya ni memang peminat kek lapis sisik ikan nih, tapi x tau la boleh buat sendiri ke x.. Kalau nak tempah camne ye?Harga berapa? Saya duduk kat Rawang


24-01-2010, sweethy komen :

Cucuk hawflakes secara mencondong.. bab ni yang tak paham.. ape bende ni ae..


15-12-2010, ida78 komen :

sy bru disini. nak tnya la 1/2 botol horlicks tu brsamaan brp gram ye? kat umah yg packet je ada.


28-03-2011, yusnitaman komen :

saya br disini.memang minat buat kek lapis ni.pernah buat yg pelik ckit.okla utk first time.nk tanya tepung apa pakai.saya biasanya guna tepung hongkong.ada perbezaannya ke?


31-03-2011, yusnitaman komen :

ari ni saya buat sebiji.memang sedap.siap org order lagi.agak2 klu 500g nak jual berapa ye?


06-10-2011, mom_zeyra komen :

Suhu oven utk lapisan pertama dan seterusnya tu mcm mana... api atas /bawah?


06-10-2011, Uncle Bob komen :

klu cara Bob, utk lapisan pertama Bob pakai api atas dan bawah... utk lapisan yg kedua dan seterusnya, Bob guna api atas sahaja... Bob pakai suhu oven dlm 160C selama 6 minit bg setiap lapisan...


25-11-2011, maryam81 komen :

Sorry. semua.. dah lama bena tak buka myresepi ni.. lupa password... baru jumpa password semalam.. ahaha


25-11-2011, maryam81 komen :

tq bob.. sudi tolong jawab... bagi saya.. lapisan pertama sampai akhir tu semua pakai api atas je.. 100-150'C ikut oven masing2


19-07-2012, Razzizz komen :

Baru buat semalam,memang cantik tapi very sweet dan kurang lembut. Selalunya kek lapis kuning telur banyak & putih telur sikit saja tu yang buat kek lapis lembut semacam. Lapisan terakhir,tak pakai api atas&bawah?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu