Google+

oleh: sweetlilly01 Kuih lompang

010520081513

salah satu kuih tradisional yang mmmmmm sedap...


Created on : 02-05-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi sweetlilly01




Bahan-bahan ( . )

  • 1 1/2 cawan tepung beras
  • 1 sudu makan tepung ubi
  • 1 sudu kecil air kapur
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1/2 cawan gula merah
  • 2 cawan air
  • daun pandan
  • kelapa parut putih + secubit garam + daun pandan simpul - kukus kejap

Cara-cara

  1. - satukan gula melaka dan gula pasir dalam periuk kecil kemudian masukkan 1 cawan air bersama daun pandan. masak atas api kecil hingga gula larut. sejukkan sebentar
  2. satukan tepung beras dan tepung ubi dan tuang satu cawan air dan air kapur. gaul rata
  3. kemudian tuang air gula yang telah sejuk tadi. gaul hingga sebati
  4. tapis adunan dan tuang dalam acuan lompang yang telah di sapu ngan sedikit minyak.
  5. kukus 10 minit atau hingga masak. bila dah masak kuih akan jadi berlubang di tengahnya.
  6. hidang bersama kelapa parut yang di kukus tadi.

Tag

kuih-muih









Laporan Masakan Bergambar (23)

Dscn5689
04-09-2008
terimakasih sweetlily,alhamdulillah kueh lompang gula merah saya elok menjadi...sedap...
Laporan oleh: kaya_tea

wah.. dalamnya lesung pipit kuih lompangmu itueww.. cantik..cantik...

Lompang
14-02-2009
makcik suka kuih ni.....tq ye atas resepi ni
Laporan oleh: quinnie
Dsc_2615
26-02-2009
emmm...sedap.yang penting resepi ni sekali buat terus menjadi.tq sweetlily.
Laporan oleh: zaina
Dsc_2774
03-03-2009
buat lagi...tapi ampun ye SL,ada durhaka sikit nih...air tu ganti dengan santan.....lagi sedapp....ampun ye.
Laporan oleh: zaina
Lompang1
04-03-2009
pestaim buat! cam tak caya jerk menjadik! tQ nina! i lebiuuuuu! hihihi.....
Laporan oleh: hana6877
Dsc02192
22-07-2009
emmm... sedappp... x sangka leh jadi gaks kuih nih... thanks....
Laporan oleh: iezamel78
Imej033
01-08-2009
sekali buat terus jadi... tq for the rcp
Laporan oleh: Teratai Desa
Dscn5149
02-09-2009
Tak beli lagi dah pasni ..TQ !!
Laporan oleh: eenat
Dsc07200_resize
03-09-2009
salam hai akk dah buat mmg sdp dan lembut je family semua suka TQ ye ade masa nak buat lg :-)
Laporan oleh: shafea
P1080819
10-12-2010
saya buat tak berlubang sangat kat tengah dia..tp rasa nya sedap..tq
Laporan oleh: rosmazamri
Lompang
08-02-2011
sedap dan lembut..mekasih sweetlily ye..saya amik resepi masuk dlm blog ye..mekasih
Laporan oleh: izahdaut
Imag1190
11-02-2011
assalam sweetlilly...berjaya juga akk buat kuih lompang ni, ada gak lesung pipit lekuk manja2. mmg sedap rasanya
Laporan oleh: rosaliza
100_1852
17-03-2011

Laporan oleh: noormala75
Img_3732
04-05-2011
dah siap...nak bawa bekal pergi kerja...
Laporan oleh: awin afrina
Img_2475
10-05-2011
selalu buat main hantam ja..kdg2 lmbut kdg2 keras..guna resepi ni mmg dpt sukatan yg betul. thanks sweetlilly...
Laporan oleh: ctzai
104_1485
04-07-2011
saya buat separuh adunan je. sekali kukus dah siap. alhamdulillah menjadi dan sedap
Laporan oleh: CheqSueCommot
Dsc01823
02-08-2011
sedap!! senang pulak tuh.. tQ sweetlily! =]
Laporan oleh: mamaRisya
Coolpix_004
13-09-2011
first time buat dengan hasil yang tidak mengecewakan....terimakasih pada tuan punya resipi...
Laporan oleh: kuzie
294344_292266934119363_100000081753459_1278049_1835208043_n_1_
12-10-2011
alhamdulillah..menjadi kuihnya. first time buat terlampau manis. kali kedua saya kurangkan gula dan tambah santan...sungguh sedap. terima kasih atas resepinya
Laporan oleh: Sally Rashid
Dsc04467
12-01-2012
sedapppppp..........................
Laporan oleh: mass80
Foto0330
05-03-2012
trma ksh sweetlilly rspi ni mjdi la ptma kli bt.. smua ada lsung pipit.. yg pting sdap ank2 ska.trma ksh kgsi rspi
Laporan oleh: Norriyah
20130623_135617
23-06-2013
ni je yg tinggal kt rumah.bwk g gathering,budak2 plg byk makan. tgh dia blubang sikit je, tp sedap sgt! will definetely repeat.
Laporan oleh: aceskyder
Dsc_0899_lompang_gula_melaka_myr
03-07-2014
Salah satu hidangan berbuka semalam.. lompangnya kurang menjadi.. terima kasih untuk resipi ini ya sweetlilly..
Laporan oleh: LynnSham

Komen (27)

02-05-2008, tatai komen :

adakah kuih ini sama dgn kuih koswe ?


02-05-2008, asnhr1074 komen :

tatai kite nak jwb: as pk yer.. sama.. sbb penah makan cuma design je lain sweetlilly01 :)


02-05-2008, asnhr1074 komen :

betul x sweetlilly01???:D


02-05-2008, yatiezaini komen :

kalau ikut resepi dr CMG utk kaswi .. dia letak tepung beras skit.. mgkin yg ni kuih lompang gula melaka... tp rasa nyer +- kaswi kot..


02-05-2008, fatinz komen :

acuan lompang ni kaca or plastik... susah nk jumpa la kt kangar ni....


03-05-2008, Mummy7857 komen :

Kalau acuan kaca tu, mungkin mahal sikit kot. Acuan plastik pun boleh guna, selalunya warna merah, dijual 12 biji=rm1.40 (kat KL ni la). Selain buat kuih lompang ni, acuan tu boleh buat kuih apam eno, dll..


03-05-2008, sweetlilly01 komen :

tatai, kuih lompang ni sebenarnya kalau nak di ikut dari bahan2nya memang sama dgn kuih kaswi tu.. tapi di letak dalam acuan kecil2 jadi la kuih lompang.. ekekkekeke


03-05-2008, sweetlilly01 komen :

betul asnhr1074. :) -- fatinz saya guna acuan kaca tapi kat pasaraya pun rasanya ada jual acuan plastik yang memang biasanya kaler merah.


03-06-2008, haliabara komen :

tanya skit..kalau tepung ubi diganti dgn tpg jagung ok x ?


17-09-2008, nora ahmad komen :

hai sweety! dri apa yg ttera dresp. ini npk mcm kuih kaswi aje, ia mjadi kuih lompang krna ia mgunakan cwn lompang ketika mgukus nya tulah jdi kuih lompang . biasany kuih lompang ta mgunakan gula melaka & air kapur.kuih lompang hanya guna gula pasir yg di masak dulu.blh juga la ia digelar "LOMPANG GULA MELAKA" OK. jgn marah sweety just bri pendapat je.......whatever kuih tu ttp menawan I'LL TRY ONE DAY OK


10-07-2009, NorPrima komen :

sweet kenapa saya buat jadi keras, agaknya air kapur lebih ko...actualy kapur tu kena guna besar mana ye... sebesar biji kacang tanah ke.....


17-07-2009, nooraza komen :

saya pun dah cuba tapi keras.. tak menjadi lesung pipit... ape lah salah saya agaknyer yer...orang lain buat jadi jer. Saya pakai measuring cup untuk cawan....


27-07-2009, Teratai Desa komen :

semlm dah buat jadi pulak tu... tq for the recp.


07-09-2009, nafwabest komen :

terima kasih banyak. dah cuba buat untuk berbuka petang tadi. memang menjadi sangat. cik abang dan anak suka sangat. sampai tak sempat nak amik gambar. esok buat lagi. 2 adunan. harap smpat amik gambar le.. tq banyak


10-04-2010, wan nor komen :

askm...terima kasih sweetlilly atas resepi yg simple dan cepat.lembut lg sedap......yum..yum...


23-04-2010, ElizaH komen :

terima kasih lily krn berkongsi resepi yg mudah dan sedap ini. fes time cuba terus jadik.


07-02-2011, ibu_damia komen :

salam ....kalau tepung ubi di ganti dengan tepong gandum biasa boleh ke? al maklum ler duk luar msia..byk benda tak de..ni pon tpg beras sendiri bawa...


08-02-2011, akin komen :

mggu lepas buat...tak jadi..lembik sgt..xtau ape silap...buang gitu je... xpe minggu nie nk try lg....


21-07-2011, jaydell komen :

dah lama nak buat tp......M besar. akan ku cuba gak nanati...tk


12-10-2011, donnalita komen :

dah cuba. tp keras la plk..dan sgt manis pd tekak sy....


12-10-2011, yusriaty komen :

sy wat xde berlubang npe ek??lg 1 mse mgukus 2 kne ttup dgn kain ke?


13-10-2011, Sally Rashid komen :

Yusriaty...tak der lubang tu sebab adunan kut. saya buat pun ada yg ada lubang..ada yg tak der..ada yg lubang manja2 gitu..ntah lah..yg penting rasanya sedap..


13-10-2011, Sally Rashid komen :

donnalita...kalau ikut betul2 resepi ni..memang terlampau manis. saya kurangkan gulanya...tak salah rasanya kita ubah2 sikit resepinya..hehehe..minta ampun tuan rumah


14-10-2011, donnalita komen :

betul tu sally...resepi kt myr ni semua bagus2. klu buat insyaallah menjadi. cuma part gula tu je yg x berapa nak ngam dgn tekak sy. minta maaf ye kpd semua tuan punya resepi....


21-12-2011, zura2409 komen :

tadi buat kuih lompang ni 2 adunan...1st time buat jadik elok n lembut...tapi rasa n bau kapur kuatlaa...napa ye?


10-06-2012, Sitinish komen :

Teringin sgt nak buat kuih nie tp tak tau mana nak cari air Kapur. Boleh buat tanpa air kapur tak?


01-12-2012, savina komen :

erm...sedap la lompang ni.saya dh buat.dlm lesung pipitnyer.thanks ye tuan punyer resipi.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd