Google+

oleh: ziehelmy Sambal tempoyak Masak

Sambal_tempoyak_masak

Masakan Nogori..... dah di"simple"kan.......


Created on : 29-04-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi ziehelmy




Bahan-bahan ( Utk 4 org makan )

  • 15 biji cili api (lebihkan kalau suka pedas)
  • 1 inci kunyit hidup
  • 5 sudu tempoyak
  • 1 biji santan kelapa
  • Secekak pucuk ubi
  • 2 helai daun kunyit (kalau kecil 4 helai)
  • 5 batang serai
  • 15 ulas Petai (jika mahu)
  • 15 ekor ikan bilis
  • Garam secukup rasa

Cara-cara

  1. Cili api ditumbuk lumat bersama kunyit.
  2. Daun kunyit, pucuk ubi dan serai di mayang halus.....mcm buat bunga rampai tu....
  3. Masakkan cili, santan, ikan bilis dan tempoyak di dlm kuali. Biar sampai menggelegak.
  4. Masukkan daun2 yg telah di mayang juga petai.
  5. Rasakan garam. Kalau suka masam lebihkan tempoyak lagi.
  6. Masak sehingga santan menjadi pekat.
  7. Makan dgn nasi panas2 pun sodap......

Tag

sayur

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (18)

29-04-2008, ziehelmy komen :

Kalau ikut resepi asalnya..... campur daun kadok, pucuk labu dan mcm2 lagi.....


29-04-2008, rabiatun komen :

sedapnya...mak mertua i selalu masak ni utk i.


29-04-2008, yatiezaini komen :

mmg sedap.. mcm2 daun ada.. selalu gak makan ni.. SIL yg masak... jenuh jugak ler nak meracik daun2 tu... cam buat bunga rampai lak..


29-04-2008, Mummy7857 komen :

Zie, kalau tak silap dalam resepi ni ada letak udang basah kan....resepi ni memang sedap..


29-04-2008, ziehelmy komen :

kalau nak letak udang basah...takyah letak ikan bilis.....


30-04-2008, harsh30900 komen :

dah lama dah carik resepi ni..dulu masa tangah study lagi housemate selalu bawak..mak dia masak.sedap tul..bertambah2 nasik


04-05-2008, masz_73 komen :

zie, den tongah nak masak sambal tempoyak ni.. hb ngidam... kikiki..tp raso ntah apo larr... kang dah masak den bg laporan... tunggu yooo....


04-05-2008, nor_67 komen :

hb ke bini yg ngidam.. :)


05-05-2008, masz_73 komen :

hehehe..knor... laki larr yg ngidam.. ntah pape larr.. x do makno ehh!.. :P zie, den dah masak tp laki den kato dah sodap dan boto caro masak cumo.. tempoyak tu yg buek spoilt.. agak eh diorg ni nipu lobih.. campur ngan pisang.. so terlobih masam.. huhuhu... nnt den nak boli kek pakcik yg biaso pulak... nyampah tul larr!!! :(


08-05-2008, ziehelmy komen :

masz....buat sendiri je la tempoyak tu......lebih2 makan durian tuh...simpankan dlm tupperware....kalau tak nak masam terus simpan dlm fridge.....kalau nak masam...biarkan kat luar dlm sehari atau dua baru simpan dlm fridge......!!


09-07-2008, bigeye komen :

dulu sy pernah makan sambal ni kat umah nenek kwn sy kat Kuala Pilah. Nenek die kate patut masak gune 44 jenis pucuk kayu. Tapi skarang ni susah nak cari. Nanti sya nak try la... Makan dengan nasi panas je pun sedap...Nyam..Nyam..


17-07-2008, zmzana komen :

Kalau terkena tempoyak masam & rasa2 tak nak membazir, adjust jer dgn gula... Saya suka tumis dulu serai, cili & tempoyak tu, lauk ni akan rasa lebih wangi & daun2 tu nampak lebih cantik warnanya. Namun begitu tak perlulah guna minyak yg byk, kerana kolestrol dari tempoyak & santan dah cukup. Org N9 panggil lauk ni samba daun kayu....segala macam daun boleh guna (tipsnya asalkan daun tu kambing leh makan, leh lah gunakan dlm lauk ni). Tapi yg asasnya hanya pucuk ubi, daun kunyit & serai...yg lain tu pilihan jer


31-07-2008, yatiezaini komen :

sedap nyer sambal daun kayu .. bln pose byk jual kat pasar ramadhn KP


26-10-2008, Khayatee komen :

memang sedap sambal tempoyak ni kalau kene dgn nasi dan ikan kering. Sapa-sapa kat sini pandai buat serunding jawa dan antep(masakan jawa gak). Kalau tahu nanti paste kat sini k


22-12-2010, nazahiriah komen :

den gomar nih....suko bebonar... cayalah. mekasih sudi kongsi resepi.


22-12-2010, sherrysally komen :

kegomaran den yo....bulan poso sodap amek...x yah lauk lain do...x cayo lu pikir la sndiri....


31-12-2010, yanaghazali komen :

sedap sangat...kalo buat ni somi lalu sebelah pun wat x nampak jer...huhuh


04-02-2011, fazielawatie komen :

mma sdap tpi n9 dgn phg barat lebih kurang jer masakan ni


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd