Google+

oleh: putra_yanty Gulai telur itik

Gulai_telur_itik

senang jer nak masaknya


Created on : 24-04-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi putra_yanty




Bahan-bahan ( 6 orang makan )

  • 6 biji telur itik
  • 1/2 kilo santan segar
  • 3 ulas bawang merah*
  • 1 ulas bawang putih*
  • 5 biji cili padi*
  • 2cm kunyit hidup*
  • 1 helai daun kunyit
  • 2 batang serai
  • 1 keping asam keping
  • garam dan gula secukup rasa

Cara-cara

  1. Blendkan semua bahan yang bertanda *. Kemudian masukkan kedalam periuk bersama-sama dengan santan.
  2. Ketuk serai dan daun kunyit tu diracik-racik dahulu, kemudian masukkan ke dalam periuk, beserta dengan asam keping, garam dan gula.
  3. Hidupkan api, dan masak. Semasa memasak, pastikan anda sentiasa kacau santan tersebut agar tidak berketul-ketul. Bila dah mengelegak, pecahkan telur sebijik demi sebijik kedalam santan tersebut. Biarkan telur tu masak sendiri tanpa mengacau santan tersebut.
  4. Bila agak2 telur tu dah mengeras, bolehlah padam kan api tersebut. Dah pun siap.. senang sangat.. selamat mencuba

Tag

telur









Laporan Masakan Bergambar (2)

20120114_135009
14-01-2012
menu tuk hr ni..
Laporan oleh: laila_fitmi
1354779836821
06-12-2012
sodapp..eden suko.eden modified sikit..x pakai kunyit hidup..eden guno kunyit mati(serbuk)...makaseh..
Laporan oleh: idamra

Komen (20)

24-04-2008, Mummy7857 komen :

Putra, kalau ikut resepi orang negeri sembilan, diorang tak guna bawang, pas tu rencahkan dengan pucuk ubi...emm...sedap..mana nk cari telur itik ni....


24-04-2008, putra_yanty komen :

resepi ni saya hentam kromo jer.. tapi, yang cara negori tu pun saya pernah cuba.. cuma saya lagi suka cara ni.. terpulang pada selera masing2 kan. Kat pasar banyak jual telur itik ni.. saya selalu beli kat pasar borong selangor..


24-04-2008, amie_munick komen :

mana resepi nya...huhuhu..dah lama nak buat..tp tak pandai...terliurje


24-04-2008, ziehelmy komen :

kalau org N9, gulai telur itik ni.... masak dgn belilmbing buluh..... takyah letak asam keping & serai...


24-04-2008, alisyah komen :

akum,nak tanye sikit ? boleh tak ganti kan telor itik dengan bahan lain? sama tak rasa nyer?


25-04-2008, putra_yanty komen :

Nanti bleh la pulak share recepi n9 tu..


25-04-2008, putra_yanty komen :

alisyah... boleh jer.... cuba dulu.. baru kita tau ok ker tak. tak cuba tak tau..


26-04-2008, Jue Hussin komen :

Assalamualaikum... Nak mencelah sket... alisyah, telur itik tu nak digantikan dengan apa? Kalau telur ayam, pada kebiasaannya, bila kita guna telur ayam, dia tak jadi cantik & bulat cam telur itik, sbb struktur telur ayam tu agak cair, tak macam telur itik, lebih likat dari telur ayam. Nak memecahkan telur dalam kuah mengelegak tu pun, kena ada caranya jugak, tak gitu putra_yanty? :)


28-04-2008, ziehelmy komen :

Nak tolong jawab.....Jue.... boleh juga kalau nak guna tapi kena pecahkan dulu telur tu dlm senduk....pastu letak senduk dlm kuah biarkan sekejap.... ..walau mmcm mana pun dia akan pecah juga sikit...


03-06-2008, aych2007 komen :

kalau tak ada telor itik ganti dgn telor ayam boleh ke ? sama tak rasanya....


10-06-2008, putra_yanty komen :

bleh jer aych2007, tapi kurang la sikit rasanya. Lagi satu, bentuknya pun kurang cantik... akan hancur..


26-06-2008, rosmiyati komen :

Anak ros suka sangat makan nasi ngan gulai telur itik nie.Tapi selalu beli yang dah siap masak kat kedai je sebiji untuk dia...nak cubalah buat ikut resepi yg putra_yanty bagi.


30-06-2008, azwalissa komen :

nak tanya kat tuan tanah & sesapa yg sudi jawapkan.. kalo kita tak dapat telur itik yg fresh tu, boleh tak ganti dengan telur asin mentah utk buat resepi nih? agaknya rasa dia lariiiiiiiiiiiiii sangat tak? teringin nak makan tapi tak tau nak cari kat mana telur itik fresh.


04-11-2008, tasha komen :

kalo xletak cili padi blh x..sdp x....suami sy xthn pedas la..tp die suka mkn telur msk lemak ni...


08-10-2009, Zaiha komen :

da masak tadi tapi pakai telur ayam.. hasben makan hingga menjilat jari he3.. makaseh putra_yanty :)


20-02-2011, hazli farida komen :

sya dah masak....sedap,tp pedas ket... boleh gak kalu nak gantikan cili padi ngan lada kering...tppe2 pun hasbund kata not bad untuk kali pertama masak sendiri... t.q putra_yanty


25-03-2011, nughul komen :

1/2 kilo santan tuh kira2 brp biji kelapa ek?


07-04-2011, ejan pop corn komen :

nampak sedap tp aku x suka telur itik sebab hanyir..kalau ganti dgn telur ayam boleh jugak kan kan kan...


12-04-2011, ayahchicham komen :

klu ikut original masak telur itik versi org N9 nie x perlu guna bawang besar, bawang putih, serai, asam keping & daun kunyit. cukup sekadar cili api & kunyit hidup shj. cili api & kunyit ditumbuk hingga hancur dlm lesung batu. santan haruslah pekat. kalau 6 biji telur = 1 kilo santan. lagi pekat lg sedap. regunya sudah tentu belimbing buluh. tp terpulang pd taste masing2.


09-10-2011, azzua komen :

MEMANG SEMP0I !!! User click URL anda,anda dapat duit..Jom sama2 buat duit lebih..sertai sekarang.. http://www.kelabjutawan.org/index.php?ref=azzua SY CUMA INGIN BERK0NGSI REZEKI YG TUHAN BERI..CUBA DULU BARU TAHU..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu