Google+

oleh: rhyniazz Ayam Masak Palembang

Dsc09903

Masakan kenduri kawin


Created on : 16-04-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi rhyniazz




Bahan-bahan ( sekeluarga )

  • 1/2 ekor ayam
  • 5 sudu besar cili boh (ikut pedas mana u all nak)
  • 5 sudu besar kicap manis
  • 20 ulas bawang merah
  • 5 ulas bawang putih
  • 1/2 inci halia
  • daun kari
  • 2 sudu besar serbuk kari
  • 2 batang serai diketuk
  • garam dan gula secukup rasa
  • air ikut banyak mana kuah yang dikehendaki

Cara-cara

  1. perap ayam dengan cili boh dan kicap serta sedikit bawang yang telah ditumbuk selama 1/2 jam
  2. tumbuk bawang merah, bawang putih dan halia kemudian tumiskan bahan-bahan yang telah ditumbuk sehingga naik bau
  3. masukkan serbuk kari dan daun kari
  4. masukkan ayam dan biarkan sekejap
  5. tuangkan air, perasakan garam dan gula
  6. biarkan sampai kuah mendidih dan ayam betul2 masak

Tag

ayam








Laporan Masakan Bergambar (3)

20022009933
20-02-2009
salam. masakan ni ibarat hitam2 si tampuk manggis, sungguhpun hitam rasanya sedap sgt. 1st time mkn msakn ni terus terpikat. terima kasih rhyniazz krn share resepi ni kt sini.
Laporan oleh: baya74
Ayam_msk_palembang
15-07-2009
sedap!buat tuk buka pose isnin hrtu. mmg best~tq share resepi ye
Laporan oleh: sakura>emi
2013-10-06_11
06-10-2013
xpnh mkn b4. not bad rasanya. tq rcp ni
Laporan oleh: moonbug

Komen (5)

16-04-2008, oKa sHiZuKa komen :

Xpernah dgr name resepi ni..tp i nak cuba la..Urhm, 1 lg sesapa yg tau resepi Kengsom bawal boleh x ajar..Dulu i selalu makan kat 1 restoran ni but now dah tutup. Eee!!..gian sungguh nak makan Kengsom...


17-04-2008, SallySalina komen :

rhyniazz, masakkan ni berkuah ya. cam lebih kurang masakkan ayam bali jer kan.


17-04-2008, fatinz komen :

kengsom tu asam pedas kn oka??rasanye msk cm besa je cuma cili blend tu campur ngan cili api....


17-04-2008, rhyniazz komen :

masa saya kawin dulu, ni la menunya tapi dgn daging, saya jarang masak daging so saya guna ayam sally, ada orang suka pekat, tapi saya suka buat berkuah sebab hubby suka kuah dan kalau nak lagi pekat boelh buh bawang byk2. mak saya pun pesan, lg byk bwg lg sedap


18-04-2008, lyzafaiez komen :

cam best jer


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu