Google+

oleh: sitifauziah Makarona bashamal

No picture

ambil dr jiran arab


Created on : 17-10-2006

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi sitifauziah




Bahan-bahan ( 2 org )

  • 1/2 kilo makaroni(bkn yg jenis panjang tp guna yg berbentuk2.tak kirala bentuk apa pun)
  • 1/2 kilo daging cincang(di goreng dgn bwg besar dan putih)
  • 6 cmca besar minyak sapi
  • 7 cmca besar tepung gandum
  • 1 kilo susu segar
  • garam secukup rasa
  • daun sup

Cara-cara

  1. Masak makaroni mcm biasa,toskan dan ketepikan
  2. Masukkan minyak sapi kedalam periuk dan cairkan
  3. Bila minyak sapi dah cair masukkan tepung dan kacau hingga sebati dan kemudian masukkan susu.kcau lagi.masukkan garam.padamkan api.inilah namanya bashamal
  4. Sediakan loyang dan taburkan setgh dr makaroni td.dan tabur2kan daging cincang yg siap digoreng.kemudian tuangkan stgh dr bashamal.ulangi cara ni lg
  5. Dan bila nak masukkan bashamal yg terakhir.masukkan telur dan daun sup.kl suka nak letak lada hitam pun boleh.kacau.dan tuang utk lapisan atasnya
  6. Kemudian bakar selama setgh jam
  7. Biasanya arab kat sini mkn dengan salathah dia..meh nak tunjuk buat salathah.em satu lagi cmca yg di gunakan disini mmg besar sggh...lebih kurang dgn senduk

Tag

pasta

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (5)

17-10-2006, sitifauziah komen :

kl suka pakai stok ayam boleh letak masa buat bashamal


13-11-2006, drhaslina komen :

maknanya bashamal adalah lapisan teratas? telur berapa biji? kena pukul dulu ke?


20-11-2006, dagang komen :

I nak resipi makaroni goreng...jika ada bolehlah kongsi...


22-11-2006, sitifauziah komen :

oo..lupa telur sebiji ja...masukkan telur utk lapisan yg last sekali.tak yah pukul masukkan telur tu kacau gitu2 ja.utk step yg ke3 tula dinamakn bashamal


13-01-2009, NoneUsagi komen :

ini ka makarona arab yg aku cari ni ya???apesal teda pic???adaka resepi ni dr saudi arabia (madinah)???tp bhn cam teda keju pla...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd