Google+

oleh: putra_yanty Daging Singgang Merah

Singgang_daging

Masakan kelantan.. resepi keluarga turun temurun


Created on : 04-04-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi putra_yanty




Bahan-bahan ( 5 org )

  • 1/2 kg Daging
  • 6 ulas Bawang merah
  • 3 ulas Bawang Putih
  • 2 keping asam keping
  • 1 sudu besar ketumbar
  • sedikit lada hitam
  • 1 sudu cili giling/cili kering (diblend)
  • Garam, Gula & perasa secukup rasa
  • 1 sudu budu (jika suka)
  • 1 inci halia (boleh kurangkan kalau tak suka)

Cara-cara

  1. Hiris daging nipis-nipis. Bersihkan dan ketepikan. Hiris bawang merah, bawang putih dan halia.
  2. Masukkan kesemua bahan tadi ke dalam periuk dan masak. Bila air daging tu dah agak2 kering, masukkan air secukupnya untuk dijadikan kuah. Biarkan mendidih..Dah pun siap. Senang dan sedap!

Tag

daging









Laporan Masakan Bergambar (3)

Daging_singgang_merah
13-05-2008
memang power ler rasa dia bila letak budu.. best sgt.. memang dihirup sampai titisan terakhir..
Laporan oleh: nor_67

tu dia penangan budu...

Picture_696
22-10-2009
sedap..1st time mkn singgang daging..hehhe..tq
Laporan oleh: junjs11
Singgang_daging
10-11-2009
mmg syok hirup kuah singgang ni, dan ratah2 jer daging tu..
Laporan oleh: nor_67

Komen (6)

07-04-2008, yana83 komen :

sedap sangat daging singgang merah nie,hirup kuah dia pun sedap.yana selalu buat......teringat kat kg kito......


08-04-2008, putra_yanty komen :

betul tu yana.. yanty memang selalu buat ni. kalau masa kanak2 dulu.. letak nasi dalam kuah dan hirup... buat macam nasi air..


10-08-2009, sunami komen :

klu buat utk sahur ni selera mkn nasi. tak pernah plak buh budu. buh kerisik pun best ni.


23-10-2009, mrazif komen :

salam..blh try nie..nk rase msakn timur...


20-10-2011, farralianasafiyya komen :

sy dh buat..tp xltk budu...yumyum..sdp


20-10-2011, Mr nice guy komen :

budu ni dibuat dari berudu ke,,,jgn marah arrrr


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd