Google+

oleh: lelayong Pulut panggang

Pulut_panggang

Pulut panggang nih tak bakar, tapi just panaskan atas kuali leper...


Created on : 25-03-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi lelayong




Bahan-bahan ( 36 biji )

  • 1 kg beras pulut
  • 5 cawan santan pekat
  • Daun pisang-layukan atas api
  • Lidi - dipotong 3 cm
  • Garam
  • BAHAN UTK INTI IKAN:
  • 350 gm ikan kembung @ selar-direbus dan diambil isi
  • 150 gm bawang besar-dibelah dua dan dihiris
  • 20 gm bawang merah
  • 20 gm atau 2.5 cm halia
  • 1 batang serai
  • 1 cawan santan
  • Garam
  • 1 sudu kecil halba

Cara-cara

  1. PULUT:
  2. Basuh beras pulut dan rendam selama 3 jam. Kemudian kukus pulut sehingga masak dan arun dengan 3 cawan santan pekat. Bubuh garam secukup rasa. ketepikan
  3. INTI:
  4. Tumbuk ikan bersama dengan bawang merah, halia dan serai. Masak bersama bawang besar, halba dan santan pekat yang selebihnya. Kacau sentiasa sehinggan kering. Sesuaikan rasa.
  5. CARA MENGHIDANG:
  6. Letak pulut diatas daun pisang. Sudukan inti ikan, kemudian bungkus bulat-bulat dan kemas seperti pulut panggang. Bakar atas bara api lebih kurang 10 minit @ sehingga masak.

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (22)

25-03-2008, nor_67 komen :

harum semerbak bau pulut panggang.. nak2 yg kat ladang dan tepi wisma persekutan...


25-03-2008, lelayong komen :

kak nor, lela suka pulut panggang kat ladang tuh, sekarang ada lagi ker..???? ikan banyak oooooo....sekarang dah berapa biji RM1..??


25-03-2008, nor_67 komen :

ada lg, duk kat bucu pagar sekolah.. tp knor suka yg satu lg.. lg banyak ikan..


25-03-2008, nor_67 komen :

entah laa lela, lama tak beli.. :)


25-03-2008, rabiatun komen :

sedaknyo..Lela..terliur akak...rupenye pun cam nok keno tunggu ngap jo.Lama doh toh make kuih ni..


25-03-2008, lelayong komen :

hehehehehe..kak rabiatun, akak cakap bahasa per tuh..???lorat kelantan pun ada, nogori pon ado, hik hik hik..


25-03-2008, rabiatun komen :

kelate la..capur2..hihihihh...


25-03-2008, salieysa komen :

saya pun suka kat tepi wisma tu, tapi susah nak beli pasal dok tepi jalan gitu. kalau balik trg mesti gi beli. kita panggil pulut lepa kan...


25-03-2008, sofinar komen :

boh dalm oven pun blh agaknye yer lela?


25-03-2008, nor_67 komen :

boleh gak kalau nak panggang atas dapur gas. atur lebih kurang 6 - 7bj atas aluminium foil dan tutupkan.. lipat kemas2 hujung foil tu dan panggang guna pemanggang ikan..


25-03-2008, haz_amon komen :

yummy....1 of my favorite....buat sendiri lagi sedap.....beli mahal bebenor....5 kupang satu regenyer sekarang nie....


25-03-2008, coveredgirl komen :

Bestnya ada resepi nih...Maklumle dh lama tk mkn. Tapi nk tanya la, lepas kukus pulut, letak santan, tak yah kukus balik ke? Pulut tu memang akan serap santan tu sendiri ke? TQ.


28-03-2008, fatinz komen :

u ol penah mkn x, inti nye letak udang? kat kg i panggil pulut udang, but now dh susah nk dpt la...TQ lela resepi sedap ni....kena cr daun pisang la........mana nk curi ni...


01-04-2008, haniesuriya komen :

ermm nak tanya - yang cara-cara no.2 tu, kukus pulut sehingga masak dan arun dengan 3 cawan santan pekat - arun tu apa?


01-04-2008, haniesuriya komen :

lagi satu, dalam cara-cara no. 4, ada halba tapi dalam ingredients takde halba pun?


08-04-2008, lelayong komen :

Sofinar, boleh bakar dlm oven, tp hujung pulut panggang tuh klip kemas2 sikit, takut berwap.


08-04-2008, lelayong komen :

covergirl,nak kukus balik pun boleh,tapi kalau masak pulut tak banyak,leh arun terus, kalau buat byk kukus lagi sekali baru arun pun boleh gak.


08-04-2008, lelayong komen :

haniesuriya,arun tuh cam kais nasi ler, tapi kita kais pulut tuh,tapi letak santan baru arun :)


08-04-2008, lelayong komen :

haniesuriya, TQ hani, lela terlupa letak halba dlm bhn2 tu, lela dah edit tadi.


08-04-2008, yatiezaini komen :

lama tak dgr pktaan 'arun" kecik2 dulu selalu tolong mak "arun" pulut ngan gula melaka cair pastu mkn ngan kelapa parut muda...nostalgia


26-01-2011, inasibu komen :

ermm...lama x mkn pulut lepa ni, luar dr trg n kelate x ade jual nih....tu yg godek2 cri jgk resepi ni, dulu2 nenek slalu buat jual, ....intinya sedikit manis kan??? pulut tu kalu tanak cam nasi x jd ke??


24-05-2011, norlaila sandamuddin komen :

arun tu maksudnya d gaulkah


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd