Google+

oleh: eton Cupcake coklat

22-03-08_1842

RESEPI OLAHAN SENDIRI-MUDAH DAN SEDAP........(saiz cup yg paling kecil)


Created on : 23-03-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi eton




Bahan-bahan ( 50 BIJI )

  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 2 biji telur
  • 1 cawan gula custor
  • 2 sudu besar butter
  • coklat masakan secukupnya - lebih kurang 150 gm
  • ceri sebagai hiasan - dibelah 2
  • 2 - 3 sudu besar susu cair

Cara-cara

  1. Ayak tepung bersama baking powder.
  2. Dalam bekas berasingan campurkan telur dan gula kacau hingga sebati - tak perlu kembang.
  3. Coklat dipotong dadu atau diparut,dicairkan bersama butter.Kacau sebati.-kaedah doble boiler
  4. Masukkan telur kedalam coklat sambil di kacau rata.
  5. Campurkan tepung dan susu sedikit2 kedalam bekas yg berisi coklat tadi dan di gaul menggunakan kaedah kaup balik.
  6. Tuangkan kedalam acuan dan hiaskan dgn ceri. Bakar selama 15-20 minit atau masak.
  7. Adunan akan sedikit lembik semasa panas dan akan keras pabila sejuk.
  8. Siap untuk dihidang.

Tag

kek

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (12)

24-03-2008, haizam_6587 komen :

resepi yg bagus..boleh berkongsi resepi.


24-03-2008, MahaRani No-oR komen :

nk tuang dlm acuan brp byk?stgh or tige suku? satu lg nk tny, ia moist x?


24-03-2008, eton komen :

jgn penuh sgt...........lur keras tp dlm moist.........yum..yum...try le.......


29-05-2008, shazu komen :

bila dah masak kuih tu terbuka dr sarung dia.mcmana nak atasinya?


14-11-2008, norrolhuda komen :

shazu...kalau nak cupcake yang cantik dan bentuknya tak berubah sebaiknya guna acuan loyang, bila dah masak biarkan sejuk dalam loyang tu sebelum kuarkannya, dulu cupcake saya pun camtu tapi bila cuba petua td ok je...selamat mencuba..


17-11-2008, citiey komen :

nape saya buat tak jadi jadi keras tak tahu mana silapnya...sedih sesangat :(


17-11-2008, akma_4th komen :

citiey, sy tlg jwb ek bg pihak eton ek. muffin akan keras bile kita overbeat (terlebih pukul) adunan. utk membuat muffin yg gebu, cukup sekadar sebati (well blended).


18-03-2009, jayzela komen :

dh buat tp manis skit....


20-06-2009, niena_sofea komen :

so,prefer wat blm cup atau loyang?sbb nk wat tkt x jd dlm cup..


19-12-2010, syazwani98 komen :

agak-agaknya brapa gram butter tu ye!?!?


22-02-2011, kayct komen :

mcm mana kita nk tau adunan tu sebati? tq :)


19-03-2011, nurul ain alisha komen :

beb,apsal ku wat jadi keras??? tensen tau..pastu cuma dpt 31bj jerrr...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd