Google+

oleh: tulip77 Lempeng

Lempeng

sedap makan ngan kari ikan tak pun dgn sardin tumis cili api...menjilat jari!!!


Created on : 18-03-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi tulip77




Bahan-bahan ( 3 keping )

  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan air
  • 1/2 st garam
  • minyak masak

Cara-cara

  1. Tepung gandum, air & garam masukkan dalam blender...kisar sampai tepung tak berketul. Adunan mmg cair.
  2. Panaskan kuali lagi elok guna non stick pan. Masukkan sikit minyak masak,ambil sesenduk adunan dan ratakan. Masak dengan api slow. Bila dah masak, balikkan yg sebelah bawah pula.
  3. Bila dah agak kekuningan kira dah masak lah tu. Siap utk dimakan dgn kari ikan atau sardin cili api...sedap..

Tag

lempeng

Laporan Masakan Bergambar (5)

Lempeng
22-03-2008
ini dia tulip i punya lempeng, 1 i buat versi kelapa satu versi resepi ni, semuanya licin dimakan, sedap2 tq
Laporan oleh: sofinar

rajinnya sofinar :D tq memeriahkan resepi :)

009
04-04-2008
Tadaaa...ni dah modified sikit. Tambah 1 biji telur & air tu cuma 1/2 cwn je & 1/2 cwn lg taruk susu. Sedap cicah dgn gula.
Laporan oleh: fieza_fwwt

mkn ngan gula..mcm ank sedara aku gak ler :)

12122008_001_
13-12-2008
dah buat smalam,bleh 2 kpg besar...makan ngan kari kambing! terangkat bau kambing...
Laporan oleh: ainnfirr
Lempeng
28-12-2008
buat sarapan pagi nie...tambah telur sebiji...makan ngan gula & tuna dlm tin...cepat, mudah & menyelerakan....
Laporan oleh: airieda
Picture0059
07-01-2010
errrm sedap xmkn nasi ari ni mkn lempeng jerr
Laporan oleh: kaksu84


Komen (12)

18-03-2008, nor_67 komen :

sedap tu.. makan panas2 utamanya musim hujan.. teringat zaman dolu2..


19-03-2008, fatinz komen :

sy nye resepi, tambahkn 1 cwn kelapa parut .. kelapa yg x brapa tua lg sedap..........nnti tulip try la lagi sedap tau! dulu abah sy selalu msk resepi ni.........


19-03-2008, kimin_03 komen :

Wa, nampak sdp... Kalo sy nye resipi, sy tambahkan gule sket, kasi manis2 sket, pun sdp jugak... Pastu cicah ngan kuah kari ke, mmg syok... :D


19-03-2008, kimin_03 komen :

Kalo mkn ngan tuna dlm tin pun sdp jugak... Buat ala2 tortilla gitu...


19-03-2008, tulip77 komen :

fatinz... yg tambah kelapa tu my mum yg suka makan :D pastu dgr kata resepi org utara eh tmbah kelapa..ntah la....


19-03-2008, tulip77 komen :

k.nor...ini ler resepi fames masa cuti dolu2 time kita org skolah..hehehe, my mum skali buat 1/2kg tepung


19-03-2008, sofinar komen :

ya tulip, kat utara ni lempengnya memang tambah kelapa, kadang2 cicah dengan gulapun dah ok, dah lama tak buat sat gi kalau ada masa nak buat la, 2 minggu ni sibuk ckit tak sempat nak tgk mr


20-03-2008, fatinz komen :

a..a.. resepi org utara! i org pantai remis..kira utara la tu...., tapi my dad dh arwah dh....hu....huuu...hu!


20-03-2008, haz_amon komen :

emmm....sedapnyer....tapi semalam saya buat resepi nih...saya letak hirisan kentang......lagi sedap....lemak2 gitu....


20-03-2008, tulip77 komen :

tq sofinar & fatinz 'mengconfirm' asal usul lempeng kelapa :D


06-09-2008, norllmaster komen :

hehe nad nye lempeng berminyak sangat la :P cane nak tau kuantiti minyak tuh?


18-10-2008, MARRA HELLO komen :

Ahah! Jumpa pun!..Banyak2 resepi .....saya tak tau buat, LEMPENG..tu la org johor kawin dgn kedah...laki nak lempeng pun susah nak buat..nak tanya org malu!...SAH mmg lempeng berasal dr Utara...Nanti kan gambar lempeng saya dari Arab! Tunggggggggggguuuuu....InsyaAllah


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd