Google+

oleh: Hazel Kuih Lompang

Cute_lil_taufiq_011

Resepi dari ibu tersayang


Created on : 26-02-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Hazel




Bahan-bahan ( 40 biji )

  • 2 1/2 cawan Tepung Beras
  • 1/2 cawan Tepung Sagu
  • 1 cawan Gula
  • 1 sth Air Mawar
  • 4 cawan Air (2 cawan campur dgn Tepung / 2 cawan masak dgn gula)
  • Daun Pandan

Cara-cara

  1. Satukan Tepung Beras & Tepung Sagu.
  2. Lalu, gaulkan bersama 2 cawan air. ketepikan.
  3. Masak gula bersama 2 cawan air dan daun pandan hingga mendidih.
  4. Tuangkan air gula kedalam adunan tepung dan gaul rata. Tapiskan.
  5. Masukkan sedikit Air Mawar. Gaul rata. Asingkan kepada 2-3 mangkuk. Lalu warnakan dengan warna kegemaran anda.
  6. Panaskan kukusan, bila mendidih, letakkan acuan di dalam kukusan dan biarkan panas selama 5min.
  7. Lalu tuangkan adunan ke dalam acuan dan kukus selama 20min.
  8. Sajikan bersama kelapa parut yang telah dikukus bersama sedikit garam dan daun pandan. Selamat mencuba..

Tag

kuih-muih









Laporan Masakan Bergambar (13)

Kuih-muih_035
27-02-2008
salam sis...tadi baru habis buat kuih nie...senang n sedap..thanks 4 d resipi...
Laporan oleh: intan_zabidin

T'kasih intan kerna sudi mencuba resipi hazel.. Camne ada lubang kat tgh2 tak? Lembut tak?

Img_24021
21-04-2008
dah buat petang tadi
Laporan oleh: hunny

Thks hunny kerna sudi mencuba...

Dsc01348
24-04-2008
pndai pon azie buat..kekeke puji dri sndri :) dlu pnh buat (sblm jumpa myr) tp keras baling dinding pn dinding pecah tp skg dh terrer :D, best buat mkn ptg pas tu hb suh buat lg tuk bf sbb mmg senang & simple sgt bhn & cara buat, tp lubangnyer x berapa dlm..kena >pns lg..nway TQvm..
Laporan oleh: Aziemas

Heheheheeeee, abih buat kali ni dinding tak pecah ke..???? Mudah kan utk membuat nyer. Mungkin lubangnyer x cukup dlm kerna acuan nyer blum panas kot....

Dscn5688
04-09-2008
thanks Hazel...alhamdullilah lompang gula putih colourful ni elok menjadi....
Laporan oleh: kaya_tea

Syukur alhamdulillah, tak sia2 cuba resepi ni di dlm bln ramadhan kan....Harap tidak lewat utk hazel mengucapkankan selamat menjalani ibadah puasa.

Dsc01406
21-04-2009
cun jer lompang nie. smlm buat. thanx hazel atas resepi yg mmg senang n sedap..
Laporan oleh: rini_82
Dsc01410
21-04-2009
ni lak lepas di 'balut' dengan kelapa.. kejap jer licin..
Laporan oleh: rini_82
040220111972
06-02-2011
Kuih lompang nie dah jadi tapi se je kenapa tak berlubang kat tengah tu... camne buat jadi berlubang ha... hazel
Laporan oleh: ilahi1891@yahoo.com
Img_0347
16-04-2011
thanks...dapat juga mencuba resipi yg tak perlukan air kapur...n berlubang best..
Laporan oleh: aisyah_uk
Img_0343
16-04-2011
alhamdulillah...thanks Hazel..
Laporan oleh: aisyah_uk
Dscf6860
17-04-2011
nak cuba jugak. rasanya kalau masukkan separuh acuan lagi ok sebab mudah masak. yg sy ni kene kukus lama sikit. sedap makan dengan kelapa parut. tq hazel
Laporan oleh: CheqSueCommot
Klompang
04-05-2011
tq....saya dh wat sedap rase bila wat sendrikn....
Laporan oleh: kunonit
Kuih_lompang
07-12-2011
buat minum ptg, yg ni nk bg jiran. mekasih atas resepi yg mudah n sdp ni...
Laporan oleh: Purple.T
Kuih_lompang_myr
16-07-2014
Tak puashati betul dengan kejadiannya.. kena cuba lagi ni.. apa-apa pun, terima kasih Hazel!
Laporan oleh: LynnSham

Komen (35)

26-02-2008, intan_zabidin komen :

nak tanya sikit..air gula tu nak kena kasi sejuk dulu atau pun lepas mendidih terus masukan...


26-02-2008, haliabara komen :

klau x letak air mawar boleh ke?


26-02-2008, Hazel komen :

Hi Intan, Air gula tu bole dituang ketika mendidih. Lepas tu harus dikacau sambil tuang pelan2.


26-02-2008, intan_zabidin komen :

oh ya ke...ok nanti bila saya dah buat saya upload gambarnyer ya...tq..


26-02-2008, Hazel komen :

Hi Haliabara, Air Mawar hanya utk mewangikan aje.. ataupun u nak letak esen pisang ke, esen vanilla ke. but wat my mom says, esen rose/air mawar still de BEST...


26-02-2008, fatinz komen :

resepi cm kuih kaswi kn hazel? cantik la kuih awak.........colourful


26-02-2008, Hazel komen :

Thks Fatinz, Bezanya, Kuih Lompang hazel mengunakan gula pasir. Kuih Kaswi pula hazel mengunakan Gula Melaka. Kalau u nak resepi kuih kaswi, Cik Mat Gebu ada resepinya....


27-02-2008, Hazel komen :

Maaf kekawan smua, disini apa sikit pembetulan, sukatan Air sepatutnya 4 & bukan 3 cawan....


27-02-2008, tuntung15 komen :

amboi come ye hazal kalerpul lagi kuih lompang nih.


27-02-2008, tuntung15 komen :

amboi come ye hazal kalerpul lagi kuih lompang nih.


27-02-2008, sofinar komen :

come2 belaka


27-02-2008, Hazel komen :

Hi K Ogy & Sofinar, Hazel suka buat kecil2, jadi senang nak ngap....Hehehe...


27-02-2008, intan_zabidin komen :

of coz ada lubang n lembut to..hehehe


04-03-2008, 727282 komen :

ada tak acuan kuih lompang besar dari yg dalam gambar


06-03-2008, Hazel komen :

Hi 727282 biasanyer, kuih lompag menggunakan acuan kecil seperti dalam gamber ni. Tapi kalau anda ingin membuat yg lebih besar, maka, masa kukusan nyer harus ditambah .


18-03-2008, qiesha komen :

hazel kalau kita nak buat kuih lompang yang guna gula merah tu yang kukus dalam loyang 4segi,bila masak just potong je.. cam ne ekk?tau tak? bleh kongsi... hazel bleh ym saya at qiesha_leo@yahoo.com


19-03-2008, Hazel komen :

Hi qiesha, setahu hazel kuih lompang biasanyer menggunakan acuan bulat(kecil). Jadi bila mengukus, kita bole dpt lobang ditgh2. Tak pula hazel dgr ade org kukus di loyang 4segi. Maaf ya hazel tak dpt nak membantu. Or maybe apa yg qiesha maksud kan tu kuih lain tak...??? Sori ya..


04-09-2008, Kak ani komen :

tepung sagu dengan tepung ubi sama tak?...


17-09-2008, LynnSham komen :

Hazel, saya cuba resipi ni semalam. Ikut step by step.. rasanya sedap tapi lompangnya tak menjadi.. frust saya! Adakah sebab saya guna acuan plastik? Ingat nak cuba lagi.. harap Hazel dapat bantu..


17-09-2008, nora ahmad komen :

Hai, Hazel kuih ini telah mingatkan saya pda arwah mak saya dia mmg suka bt kuih ini. so bila saya npk saja resepi ini saya pun mcubanya mmg menjadi serupa btl dgn adunan nya, I mean pekat dan cairnya sama, tkasih Hazel suguh puashati krna menjadi .saya dah cuba byk kali dri lain2 sumber resp. tpi ta jadi alhamdulillah yg ni jadi plak.tq


27-09-2008, Hazel komen :

Hi LynnSham, Sori 4 late reply coz buat masa ni hazel sibuk sgt. BTW, hazel juga menggunakan acuan plastik. Mungkin Lynn tak panaskan acuan nyer dulu tak...??? Coz selain dari kukusan, acuan pun hendak dipanaskan dulu. Takpe la, jgn kecewa cuba lagi ya. Thks 4 trying & Selamat Hari Raya....


28-09-2008, Hazel komen :

Hi Nora Ahmad, Takziah diatas kepergian ibu nyer ya.. Alhamdulillah jika kuih ni menjadi. Hazel amat berterima kasih kerna Nora sudi mencuba... dan kebetulan jika resepi ni sama seperti arwah mak Nora punya, bagus la.. once again thks..


31-01-2009, mamicun komen :

jadi.... sodap...taksempat nak amik gambor,anyhow thanks.....


21-04-2009, rini_82 komen :

memang menjadi 1st time buat. kuih nya pun kenyal.. hubby yang jenis tak makan kuih pun tambah lagi bila rasa.. thanx hazel


27-07-2009, kaz cafe komen :

boleh pakai tepung ubi tak


07-11-2009, zah1975 komen :

air mawar ni diperbuat daripada apa? apa bahan lain yang boleh mengantikannya?


01-02-2011, ilahi1891@yahoo.com komen :

saya ingin mencuba resepi nie... nampak sedap dan senang saja membuatnya.


06-02-2011, syamil.boy99@gmail.com komen :

nk try la buat'mcm sodap je.


05-03-2011, ku sal komen :

tk cuba lg pun..... tapi tgk pun dh taw...mesti sedap thanx for the resepi.


06-07-2011, nynasyaqina komen :

Kak,klu xde tepung sagu boleh ganti ngn tebung ubi ke?..xjumpe la tepung sagu 2..n xtau pn cmner rupe tepung sagu 2..cmner ea kak?..sy nk sgt try bt kuih ni..


27-07-2011, Purple.T komen :

Saya da wt da, sdp...wangi je sbb prisa rose 2. Saya gantikn tpung sagu dgn tpung ubi. Kpd kwn2 yg xde tpung sagu 2 blh la pki tpung ubi. Ada mslah sikit nk anto laporan brgmbar nti da ok saya letakn gambar ya.


08-12-2011, Imah13 komen :

Salam hazel saya dh cuba buat kuih lompang ni tapi terlembik sikit dan kuih nya susah nk kluarkn dari acuan kenapa ye..kena sapukan minyak kat acuan tu ke atau saya kluarkn sebelum betul2 sejuk?Kuihnya tk berlubang ditengah kenapa yer..dan saya guna tepung ubi bukan tepung sagu, harap dpt membantu.Apa2 pun terima kasih resipi yg simple dan modal pun sikit.


08-12-2011, Purple.T komen :

Imah13 saya tolong jwbkn ya..acuannya kena sapu dgn sdikit minyak dulu lepas tu kena panaskn dulu acuanya supaya bila letak adunannya ia akan berlubang ditengah2nya. Penutup kukusanya kena letak tuala bersih atau aluminum foil supaya tak menitis air apabila mengukusnya. Harap dpt mmbantu ya...


08-12-2011, Imah13 komen :

Terima kasih Purple.T tolong jwbkn, saya dh panaskn dulu acuan tu n letak tuala bersih dipenutup kukusan tapi tkpe kena cuba lagi, saya ni jenis yg tk putus asa kalau buat tk jadi, saya akan cuba n cuba lagi selagi tk jadi.Thks again


25-02-2012, babysazzy komen :

air mawar tu kat mn nak dpt?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd