Google+

oleh: yani Almond cookies

Almond-cookies

salah satu resipi cookies yg mudah


Created on : 21-02-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi yani




Bahan-bahan ( 40 keping )

  • 100g butter(suhu bilik)
  • 80g gula aising
  • 2 cubit garam
  • 100g almond powder
  • 1 biji telur (M size) / 50g whipping cream
  • 140g tepung gandum

Cara-cara

  1. Pukul butter sehingga lembut. Kemudian masukkan gula dan pukul sehingga kembang.
  2. Masukkan pula telu atau whipping cream. Kacau sehingga sebati.
  3. Ayak garam,alomond powder dan tepung gandum ke dalam no.2 tadi. Gaul sehingga sebati.
  4. Letakkan adunan tadi ke dalam plastik wrap dan balut. Simpan dalam peti sejuk selama 1-2jam.
  5. Taburkan sedikit tepung ke atas papan canai. Ambik doh letakkan ke atas papan canai tersebut. Ayak pulak sedikit tepung gandum ke atas doh tersebut. Kemudian canai sehingga 3-4mm ketebalannya. Teraplah dengan acuan yang sesuai.
  6. Bakar selama 15-20 minit dengan suhu 170C .
  7. TIP supaya doh tak melekat di acuan: Sebelum guna acuan, letakkan acuan tu ke dalam tepung.

Tag

cookies









Laporan Masakan Bergambar (2)

P4040135_-_copy
04-04-2010
amek resipi yani tuk buat fancy cookies.. tak sempat deco nk keras dah kena ngap!! :)
Laporan oleh: tuberose78
Rscn0455
18-07-2011
cantik cookies ni...alhamdulillah dapat jgk saya cari acuan mickey n miniey ni...
Laporan oleh: jeyaa

Komen (6)

21-02-2008, AlongRoz komen :

eheh, mcm main playdough pulak. Nak tanya telur/whipping cream boleh ganti dgn nestle canned cream tak? Nestle cream kat rmh ni dh nk expired.


21-02-2008, yani komen :

Nestle cream tu yg macam mana ye.. x manis ke?.. kalau x manis..ok kot.. try la.


19-12-2008, sunshine91 komen :

kak yani, '1 biji telur (M size) / 50g whipping cream' ? mcm mane tu? mksudnye boleh pilih ke?


08-03-2011, Tika88 komen :

sbb apa kna msuk pti sejuk lak,x msuk x le ka???


08-07-2011, jeyaa komen :

salam...yani..mane dapat acuan tu,cantik la.....nk jgk.....


15-08-2011, ilhamshah komen :

yela...nak cari kat mna acuan mickey tu..cute la..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd