Google+

oleh: tulip77 Laksa Kedah Special

P1220005

sedap makan time petang2 :)


Created on : 24-01-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi tulip77




Bahan-bahan ( 5 org )

  • 2kg ikan kembung - buang ekor & kepala
  • 2btg bunga kantan - dipotong dua
  • 3 ikat daun kesum
  • 3sb cili giling
  • 10bj cili padi - ditumbuk halus
  • 20 keping asam gelugor
  • 20gm belacan
  • garam & serbuk perasa
  • - Bahan-bahan ulam -
  • 1 labu bawang besar
  • 1bj salad buah
  • 1 ikat daun selum
  • 1 btg timun
  • 3bj telur rebus
  • 3bj limau sambal
  • 1 btg bunga kantan
  • Laksa sediakan seperti arahan di pek

Cara-cara

  1. Ikan dibersihkan,masukkan dalam periuk besar bersama 10 keping asam gelugor. Isi air hingga menutupi ikan & rebus hingga hancur.
  2. Bila dah hancur,bawa keluar ikan & tunggu sejuk,air rebusan jgn dibuang biarkan dlm periuk. Asingkan isi ikan dr tulang kemudian blend hingga hancur.
  3. Masukkan ikan yg dah di blend tadi dalam periuk yang sama. Masukkan bunga kantan,asam keping,daun kesum,cili giling,cili padi dan belacan. Masak dengan api sederhana,biarkan mendidih dan sentiasa panas.
  4. Bila kuah terlalu pekat, tambahkan air supaya kuah laksa jgn terlalu cair dan jgn terlalu pekat.
  5. Masukkan garam & serbuk perasa.
  6. Bawang besar, salad, daun selum, timun dan bunga kantan dimayang halus. Timun & limau sambal dipotong dua.
  7. Masukkan laksa dalam mangkuk dan taburkan bahan2 ulam dan siramkan kuah laksa semasa tgh panas. Siap utk dimakan.

Tag

laksa









Laporan Masakan Bergambar (7)

Laksa
08-02-2008
Buat ptg semalam. TQ.
Laporan oleh: hazila

cantiknya laksa u nih hazila :)

Laksa_penang
11-02-2008
ada ulam daun selom, bunga kantan juga yg lain2.. gabungan resipi laksa kedah tulip ngan laksa perlis del.. nyum2 best..tulip, jom makan..:)
Laporan oleh: nor_67

hehehe...knor mmg kretip!!!

Dsc_1451
13-01-2009
selalu buat.........kawan2 ofis suka sangat......
Laporan oleh: zaina
Dsc02980
01-04-2009
sye mmg fanatik gle ngn laksa!tp x reti wat..hehe..(^,^)..neh bru first trial..cedap sgt!thanks kongsi resepe lksa taw kak!hehe
Laporan oleh: hamizah91
01_002
18-06-2009
Yum ! Yum ! sedap !
Laporan oleh: Mummy7857
Dsc00076
02-02-2011
Terima kasih tulip kerana sudi kongsi resepi laksa kedah ni.....sedap sangat2.....akak tambah petis 2 sudu....satu family pulun habis.
Laporan oleh: umie3
Dsc00429
04-03-2014
walalaa... jadi gak buat...walaupun tk cukp bhn2..sedap!! tinggal gmbr jew hihii... tq tulip :)
Laporan oleh: k.zila66

Komen (43)

24-01-2008, Ringo komen :

terliurnya tengok gambar.....


24-01-2008, tulip77 komen :

hahaha... k.hani mentang2 ler makanan peberet org kedah... :P


24-01-2008, nor_67 komen :

laa, laksa kedah pun boleh sampai kat paki...


24-01-2008, kilun komen :

nyam...nyam sedap nyer


24-01-2008, sofinar komen :

sama ke dgn laksa penang?


25-01-2008, tulip77 komen :

mesti la k.nor br adil...capati paki leh smpai m'sia...hehehe


25-01-2008, tulip77 komen :

sofinar : i think rasa lebih kurang sama cuma laksa penang makan ngan otak udang & ditambah nenas...


25-01-2008, zla komen :

bestnyalah makan laksa...teringinlah nak cuba resepi laksa u ni...


25-01-2008, hazila komen :

Kalau sebelah utara, ulam tu pakai pucuk gajus/janggus dan daun selom. Emmm..... sedapnya.


25-01-2008, nor_67 komen :

tulip, kalau tabur cili padi yg dimayang kat atas tu.. huh lagi umph!


26-01-2008, k.cik komen :

laksa kedah tak guna bawang dlm kuahnya.....


26-01-2008, jfklynn komen :

favourite i ni...kalau i buat, satu hari suntuk belasah laksa jer...tapi skrg nak buat tak dapat ler....tak dapat cari2 bahan2....sedih nya...


26-01-2008, al-madani komen :

kalo guna laksa halus lg sedap... tambah 5 mangkuk pun dah xperasan.. hehe


26-03-2008, akies83 komen :

sedap nye laksa..minggu ni nk try wat..


11-04-2008, shana86z komen :

tak sabar rase nyer nak wat ari minggu ni........errmmm yummy yummy


28-05-2008, ite komen :

mmm sedapnya bau... i try nak masak


18-01-2009, oneferial komen :

laksa kedah tak complete ler.. klu takde sambal kelapa dia..


23-01-2009, ascool komen :

laksa penang tu kuahnya ala asam pedas sikit tapi kedah punya rasa lemak sikit.kalau kat tempat aku kat alor setar sana dia orang guna pucuk putat


11-11-2009, fieza88 komen :

nak sedap lagi tambah serai.... blender skli ngan bawang.. isi ikan tu plak xyah blender tumbuk je..baru rasa ikan yg ori....sure sedap!! bermangkuk2 la tambah...hehe


23-02-2010, erna_bebeh komen :

iisshhh nk kene buat gak laksa ni ..weekend lah


17-03-2010, sheera komen :

laksa ni mmg sedapp...sbb i peminat laksa kot..hehehe


13-04-2010, cikgu gee komen :

wah..dah lame xmkan laksa..klu nmpak je..nmpakye sok dh kna wat la ni...hehe...


21-04-2010, cik kembang komen :

nak tanya la cik tulip,klu ikan kembung tu tukar guna ikan sardin boleh?rasa dia lain ke atau sama sedap mcm ikan kembung? ada suggestion ikan lain x yg sesuai...mak saya x boleh makan ikan kembung,nak try buat laksa la..


26-04-2010, zaihan ali komen :

boleh,mak akk kata kalau guna ikan sardin manis n lemak fuhh....sdpnya Kalau nk sdp lg guna ikan parang@ikan puput,cuma tulang ikan 2 gangguan sikit....


11-08-2010, amyrizal komen :

err..lau kuah wat ngan ikan keli xlh ker?kedah kn byk sawah msti bnyak ikan keli


11-08-2010, amyrizal komen :

err..lau kuah wat ngan ikan keli xlh ker?kedah kn byk sawah msti bnyak ikan keli


11-08-2010, amyrizal komen :

laksa kt slgor n KL bau punya la sedap tapi bila makan emm..hampehh..tapi ada satu tempat kt setiawangsa KL laksa dia memang sedap..klau nk try dtg lh kt gerai mail me rebus kt medan slera setiawangsa


22-12-2010, syima73 komen :

i da buat sa... 3 ari 3 mlm makan laksa tu weh...


09-01-2011, zaty_tiramisu komen :

jgankan ikan keli...belut pn blh hahaha...nk tau umph ke x cuba la.....


27-02-2011, mizadd89 komen :

nak sedap lagi... guna ikan kayu campur gn ikan sardin or kembung... ikan kayu rasaynya manis.. msti korang tmbh punya... sedap.. aa.. jgn lupe blend dgn udang hidup skli.. sedap.... saya slu buat..


28-02-2011, karambit komen :

lazat


04-03-2011, eyla_putra komen :

amrizal:gerai 2 feberet sy jg..sup die pun sodap


13-03-2011, fazirahazmi komen :

nak lagi sedp..guna cili padi shja...lgi kaw kaw rasanya..memg memuaskan hati...sy slalu bt mcm ni..memg sedp ah..


13-03-2011, fazirahazmi komen :

bawg byk lagi rasa sedp lksa..


14-03-2011, masmel_808 komen :

ader tak sesiapa di sini tahu buat sambal kelapa...kongsi sikit


15-03-2011, nuryem komen :

emmm....yammy2


30-03-2011, iza_ipoh komen :

wow,nmpak sedap agt...sy nk cuba masak la...sy nie peminat fanatik laksa:-)


22-05-2011, arenaghazali komen :

laksa mmg ana suka.......nyumnyumnyum..


25-07-2011, ana hananis komen :

tengahari ni nk try laksa ni....nampak sedap n simple...mesti cube...


25-07-2011, ana hananis komen :

tengahari ni nk try laksa ni....nampak sedap n simple...mesti cube...


25-07-2011, ana hananis komen :

perghh....memang sedap resepi kuah laksa ni...yg belum try...cb lah...pasti x mengecewakan.thank pd yg pemberi resepi...


27-10-2011, eima_jeff komen :

wow....sy suke giler mkn laksa...terutama laksa kedahhhhh....mmg sedap....kt KL ni susah betul nak cari laksa kedah.......ptg or malam ni sy nak try resepi ni......xsabar nak mkn .......


23-11-2011, yamanzubaidah@yahoo.com komen :

nyam2..sdappp nyeh


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd