Google+

oleh: nor_67 Gulai lemak nangka muda

Sayur_nangka

senang dimasak dan sedap dimakan


Created on : 17-01-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi nor_67




Bahan-bahan ( 5 org makan )

  • 500gm nangka muda
  • 3 cawan santan- tak terlalu pekat dan tak terlalu cair
  • 2 sb isi ikan - boleh diganti dgn ikan bilis
  • 3 ulas bawang merah
  • 1/2 in kunyit hidup
  • 1 sk serbuk lada hitam - kalau suka pedas boleh ditambahkan lg
  • secubit belacan
  • garam dan gula

Cara-cara

  1. Panaskan air dan celur nangka muda yg telah dipotong dan dibersihkan. Kemudian toskan.
  2. Bawang merah, kunyit, belacan dan isi ikan ditumbuk lumat. Bagi yg malas tu bolehlah dikisar dalam blender dan masukkan sedikit santan.
  3. Masukkan kesemua bahan - nangka muda, bahan2 yg ditumbuk/dikisar, serbuk lada hitam, santan, garam dan gula (secukup rasa) ke dalam periuk dan masaklah dengan api sederhana.
  4. Masaklah hingga mendidih dan hendaklah dikacau supaya tidak pecah minyak.
  5. Lauk ni sedap dimakan panas2 dgn nasi putih.. tambah lagi kalau ada ikan panggang dan sambal belacan..

Tag

sayur









Laporan Masakan Bergambar (5)

Dsc03104
09-05-2008
ganti ngan labu .. sedap gak .. mmg betul, letak belacan lagi terangkat .. lain kali nak try ngan nangka pulak .. jgn sampai tercampak dek kena kick dah ler ...
Laporan oleh: yatiezaini

sedap gak ya ganti ngan labu.. tambahkan berat badan tu baru tak tercampak bila kena kick...

Gulai_lemak_nangka_muda
24-02-2009
salam kak nor.. menu terangat lunch arini.. kemain En.Somiku makan kena plk ada sambal belacan.. anak2 pun suka.. sib baik ada nangka muda dlm tin..tq kak nor.. jemput makan sama2..
Laporan oleh: as75

salam as, oo nangka muda ada dlm tin ya...10Q as, ajak k.nor makan.. :D

Nangka
14-05-2009
Budak-budak dok kutip makan bijilah. Kuah terpekat sikit gara-gara buh ikan lebih.. hihi saja nak perabih ikan kukus.. tp apa2 pun tetep sodap
Laporan oleh: yani

biji nanka rebus mmg sedap yani.. tq sudi cuba resipi ni :)

Imag0051
23-06-2009
salam kak nor, emm sedapnya sayur nangka dah lama x mkn, tq kak nor
Laporan oleh: rosaliza

w'salam rosaliza.. tq juga sbb sudi cuba resipi ni.. :)

Snapshot_20120524_2
24-05-2012
sayur utk lunch ari ni...siap bg kat jiran2...slalu gak wat...Tq ya utk rcpnyer..
Laporan oleh: ietabeepee

Komen (10)

18-01-2008, mrsdayat komen :

clear btui gambar...cantik..


18-01-2008, nor_67 komen :

mrsdasyat, TQ.. tp gambar2 org lain lagi cantik mcm yani punya..


23-03-2008, fauzy komen :

napak mcm nangka masak sjj


23-03-2008, nor_67 komen :

sebenarnya nangka yg digunakan tu bukannya nangka masak tp nangka mekar(baru2 nak masak). bila dah buat lauk jd lah spt nangka masak tambah lagi nangka tu jenis nangka madu, bertambahlah warna orennya..


07-05-2008, yatiezaini komen :

nor.. kalau ganti nangka ngan buah labu bleh x ?? Nangka x der arrr.. Buah labu tu ada lagi separuh kat peti eis lebih wat pengat .. rasa2 buleh kot (sndiri tanya sdiri jawab) :-).. kalu x bubuh belacan rasa dia ok ker ko ??? ...


07-05-2008, nor_67 komen :

yatie, tak tau ler boleh ke tak ganti ngan labu.. tak pernah cuba pulak. apakata yatie buat dulu pastu kasi feedback balik.. bab belacan tu tak letak pun tak per, tp rasa ada kurang kisk la sikit.. :)


20-02-2009, rizalmanjohar komen :

sedapp masakan ni dan mudah


19-05-2009, zila66 komen :

salam Nor...smlm lunch lbih kurang sama...saya pakai ayam(ambil yg tulang) dan tambah rempah sikit...sedap,ratah jer...hehee...siap bagi jiran2...makasih nor....


19-05-2009, nor_67 komen :

tq zila.. sebenarnya air tangan zila yg buat lauk tu sedap :)


19-12-2011, Niezaali komen :

saya nak gantikan ngan cempedak muda boleh ke?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu