Google+

oleh: sofinar Kacang potong

Kcgptgsf

minta ampun kawan2 tersilap taip bahagian magerin tu. sebab tu la buat pembetulan balik ni


Created on : 06-01-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi sofinar




Bahan-bahan ( banyak la juga )

  • • 600g kacang tanah - digoreng tanpa minyak
  • • 100g bijan- digoreng tanpa minyak
  • • 600g gula pasir
  • • 2 camca besar magerin

Cara-cara

  1. masak gula hingga semuanya hancur.masukkan magerin
  2. bila magerin dah larut dalam gula, masukkan kacang dan bijan, gaul rata
  3. canai adunan yang dah rata tadi setebal 0.5cm -1 cm, ikut cita rasa masing2, jgn terlalu tebal nanti masa nak makan boleh sakit gigi
  4. bila dah canai cepat2 potong.nanti adunan keras dah susah nak potong, pastikan pisau anda tajam
  5. cara-cara 3 dan 4 tu agak mencabar anda kena bertindak pantas, cabarannya ialah kena bertindak semasa adunan panas dan anunan cepat membeku. kalau adunan dah beku susah sikit nak potong. [x]

Tag

snack









Laporan Masakan Bergambar (3)

Kacang2
17-10-2009
'Terrrr'guna kacang beso..macam x sesuai lak nak ngunyah sebab kacangnya tersembul..hehee..pastu terleka sket masa nak masak gula,sebab tuh nampak gelap sket..hehe..apa2pun best!rangup jek dikunyah.tq
Laporan oleh: HaSue

wow dah lama tak buat ni, sakit sekarang ni tak sesuai la, tq ha sue kerna sdi mencuba

P1030472
09-03-2011
slm,kalo g psarya msti cri ni..suka sngt.wat ptg td,rangup.tp cm tbal ckit,tqtq ya.
Laporan oleh: Mariani(KT)
Dsc01973
12-04-2011
Slalunye beli je klu nk mkn tp skrg dah pandai wat sndri..thanks kak sofinar bg resepi ni..pcubaan ptama mjadi wlpn gula tlebih hangus kot tp apepun mmg sdp..ank2 suka sgt... :-)
Laporan oleh: Irdina Qaisara

Komen (19)

06-01-2008, sofinar komen :

maaf byk2 tak sangka ada kesilapan menaip nak tulis camca tertulis cawan pada magerin tu, kepada kengkawan yang dah cuba ribuan keampunan dipohon, sesungguhnya diantara sifat-sifat hamba itu adalah terlalai dan terlupa, cuai dan terleka......


07-01-2008, umi_e komen :

sofinar... kalau umie panggil ni >>> bepang kacang <<< tapi tak pernah pulak buat sendiri... kacang goreng masih ada lagi... bolehlah cuba sebab bahannyapun biasa saja dan dah ada di rumah (kecuali bijan) ** kalau tak letak bijan boleh tak? sebab anak2 umie tak suka bijanlah...


07-01-2008, nasah komen :

Macam nak try lah coz my mom suka . Kita takut lah nak beli yg kat kedai .. Thanx for the resepi.


07-01-2008, sofinar komen :

umie tak letak bijan pun ok


09-01-2008, babybeauty192 komen :

menarik nie..anak buah suka..


12-01-2008, maksu_eja komen :

mcm mana nk masak gula tu?campur dgn air sket ker?brp sukatan air?api mcm mana?perlahan ke biasa?masa masukkan kacang tu api tutup ke?tqvm


22-01-2008, farahana01 komen :

assalam sofinar..... nak tanya sikit semasa masak gula itu macam buat gula hangus ker... cuma gula hangus di bubuh air dan yang ni di gantikan majerin jer.... api dapur nya tentu nya perlahan kan sofinar... takut gula hangit ya???


27-03-2008, sofinar komen :

betul farahana buat mcm gula hangus, tak yah letak air, saya selalu buat waktu raya


04-07-2008, maz76 komen :

da try..Best! Thank Q


18-08-2008, eha komen :

sofinar, hi saya new member. nak tanyer kacang kena buang kulit ker...?


05-10-2008, sofinar komen :

kacang kena buang kulit dulu...


24-06-2009, Teratai Desa komen :

bagusnya... x yah beli kat kedai.. boleh wat sendiri


08-04-2011, mencarisakinah komen :

macam mana cara nak canai tu ye? xde pengalam tengok orang buat ni


08-04-2011, karambit komen :

cubalah ,,,,,


12-04-2011, noor satinah komen :

mksudnya lebih kurang ratakan kacang yg dh masak ni dlm bekas atau loyang,ratakan ikut saiz dikehendaki dan cpt2 potong kecil2...


26-07-2011, anisah ahmad firdaus komen :

da try....sedap....skjp je buat, pastu blh mkn trus......:DD


24-08-2011, jdnana komen :

nak cuba gak....mudah-mudahan menjadi amin


08-10-2011, Akira2 komen :

Ari tu saya ada tengok orang buat hantaran, dia buat bentuk peti harta karun, cantik dan boleh dimakan.


15-11-2013, kiemaans komen :

tk


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu