Google+

oleh: sofinar Mee rebus to' kun

Meerebus

Kawan2 kalau datang penang jangan lupa dapatkan mee rebus, memang popular di sini. Ini adalah salah satu mee rebus yang popular


Created on : 31-12-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi sofinar




Bahan-bahan ( 15 orang makan )

  • 1 kg mee kuning - direbus
  • * untuk kuah
  • 15 - 20 tangkai cabai kering - digoreng terlebih dahulu
  • 5 ketul ubi kentang @ ubi keledik( agak2 sama dengan saiz ubi kentang tu la) rebus dahulu
  • asam jawa sebesar ibu jari - goreng dulu juga
  • 500g udang kecil- direbus
  • 500g udang besar- direbus
  • 4 ulas bwg putih - diketuk
  • daun sup
  • kacang tanah- digoreng tanpa minyak dan ditumbuk halus
  • 5 liter air, garam dan gula secukupnya
  • 2 biji tomato - potong dadu
  • *bahan tabur :- 4 biji telor potong bulat2
  • daging direbus dan dipotong nipis2
  • cucur udang - potong nipis
  • cili - dipotong nipis2
  • bawang goreng dan limau nipis
  • daun sup dan daun bawang
  • taugeh direbus
  • tauhu digoreng dan dipotong dadu

Cara-cara

  1. cara buat kuah :- kisar cili kering, ubi dan udang kecil
  2. tumis bawang putih hingga naik bau, masukkan bahan yang dikisar. masukkan air. kemudian perahkan air asam jawa dan masukkan kedalam kuah. kemudian masukkan pula udang besar.
  3. bila dah mendidih masukan masukkan gula , garam, sebuk kacang, daun sup dan tomato. kacang tu ikut la jgn terlalu banyak takut pekat sangat kuahnya
  4. biarkan ia mendidih sekejap barulah tutup api, bolehlah dihidang bersama2 bahan untuk tabur tadi
  5. boleh tambah air jika kuah terlalu pekat

Tag

mee

Laporan Masakan Bergambar (1)

Mee1
30-05-2010
sedap makan mee rebus ader cucur udang! kuahnyer pekat gtu! best! thanx kak.sofi!
Laporan oleh: hana6877


Komen (12)

16-04-2008, tepungpelita komen :

isk sedap sungguh. mesti terangkat ni


11-06-2008, King_Makan komen :

Di sebelah utara ( Penang/Perai ), ni antara mee kuah yang tersedappp..sayangnya kedainya di Cerok Tokun telah ditutup atas sebab tertentu..wpun bgtu msh ada 2 cwgn Kulim dan sebelum smpi Bukit Mertajam ( jln lama BM-Kulim). terima kasih utk resipi ni...akan dicoba secepatnya!!!hehe


11-06-2008, King_Makan komen :

ops..sori bebyk...ade tak resipi nak buat cucur udang tu...selalu tgk ada 2 jenis cucur udang ( mamak style ) -1 rapuh...1 lg yg keras/liat sedikit...sesiapa yang ada tu tolong bgtau ok...antara cucur udg rapuh tersedap adalah di mee Pitchay Medan Suri, Sg Nibong, Penang...mabeles!!! ( i suka pasembornye saja hehe )


11-06-2008, nat_rashid komen :

bestnyer mee rebus ni.. dulu pernah makan masa gi penang. lama dah tak makan ni..nak membuatnye malas plak rasenyer..bahan2nyer banyak songeh gak ni..lagipun hubby n kidz kureng skit mkn mee... i je yang minat...


13-06-2008, leha_adam komen :

nape asam jawa tuh kena goreng?


14-08-2010, zaiaswad komen :

mee rebus nie biasa family saya suka mkn cuma x de isi kacang tumbuk...sebab ubi tu dah memekatkan kuah..memang sedap..betul le mee rebus to'kun sebab keluarga saya pun asal dari sana


07-01-2011, aa_iezah komen :

kalau tgk pd resepi ni mcm letak daging jer bkn udang tp kt resepi tulis udang? erm, cmna agaknya ni, bleh kot gantikan udang dgn daging ke x sama rasanya nt?


24-02-2011, 7891011 komen :

nk bt cucur yg rapuh 2 mcmne ar


29-04-2011, irisyahana komen :

sorry.. ada pembetulan sedikit.. kedai mee di cherok tokun masih ada... nama kedainya pak man mee kuah ketam tokun.. di mana ia adalah kedai asal atau yang mula2 sekali.. yang cawangan kulim dan kg baru tue saja kalau nak dibandingkan dgn kedai asal.. minggu lepas, saya baru jer pi makan.. saya lihat.. banyak perubahan yg dilakukan pada resepi mereka.. rasanya pun lebih enak... cubalah kalau nak rasa kelazatan isi ketam sebenar...


30-09-2011, abang roti komen :

msti sdap nti sy akn cuba resipi ni.


21-10-2011, hasleenda komen :

setiap weekend my hubby n i mesti p pekena mee rebus to' kun.besttttttttttt giler.


07-05-2012, juliesani komen :

alhamdulillah dah jadi tung teman2 rasa n komen


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd