Google+

oleh: pyhonda Sup ayam hadnyai

Supayam

masakan patani (gambar dari laporan masakan)


Created on : 30-12-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi pyhonda




Bahan-bahan ( 3 orang makan )

  • 1) Sebelah ayam dipotong-potong
  • 2) 3 ulas Bawang putih dan 5 ulas bawang merah, 3 biji cabai, 4 cm halia ditumbuk lumat.
  • 3) 7 cm lengkuas dihiris sederhana nipis dan tumbuk untuk pecahkannya.
  • 4) 5 batang serai ditumbuk untuk pecahkan.
  • 5) 2 sudu besarKetumbar ditumbuk lumat, 1 sudu kecil jintan manis dan jintan putih ditumbuk sehingga lumat.
  • 6) 2 biji bunga lawang, 5 biji buah pelaga, 3 ketul kayu manis dan 3 kuntum bunga cengkih
  • 7) daun sup, daun bawang, daun sadri dan batang sadri

Cara-cara

  1. Tumiskan bawang putih, merah, cabai, halia, ketumbar, jintan manis dan putih, bunga lawang buah pelaga, kayu manis, bunga cengkih, lengkuas dan serai sehingga menaikkan bau yang semerbak harum dan mewangi
  2. Masukkan ayam yang sudah dipotong-potong mengikut citarasa kedalam tumisan tadi dan gaulkan sehingga rata tutup dan biarkan 5 minit. Masukkan batang sadri
  3. Masukkan 5 cawan air dan biarkan sehingga menggelegak.
  4. Tambahkan garam secukup rasa n sedikit saja gula untuk menyedapkan rasa kuahnya.
  5. Hiriskan daun bawang, sup dan sadri taburkan pada hidangan. Perahkan sedikit limau nipis. Sedia untuk dimakan dan dihirup.....aahh..sodapnya

Tag

ayam









Laporan Masakan Bergambar (9)

Picture_1021b
29-07-2008
mmg kawww..tq for d recipe..
Laporan oleh: junjs11

tq kerana mencuba resipi ini..ble bagitau kat kekawan agar cuba resipi ni..

Sup_ayam_hadnyai
15-04-2009
menu smlm.. sedap hirup sup panas2..
Laporan oleh: nor_67
Ayamsup
25-12-2010
the best sup ayam!!! mekasih
Laporan oleh: izahdaut
Img_0264
19-01-2011
hujan2 nih, mmg best hirup sup panas2.. thank you 4 the resepi =)
Laporan oleh: tun_telani
23012011058
13-05-2011
sedap sgt!!!...selalu mkn kt restoran siam..kali ni buat sndiri..tq~
Laporan oleh: linaarissa
Sup_ayam_hadnyai
01-07-2011
buat lagii.. sedap!
Laporan oleh: tun_telani
Sup
30-04-2012
sedap sup ni...terima kasih pyhonda..:)
Laporan oleh: quinnie
P1020125
08-09-2012
hehehe lambat upload pictnye...ni la hasilnye...sedap! t.kasih pyhonda :)
Laporan oleh: zsrina
2014_9-33_ptg
03-03-2014
Sedap. Terima kasih utk resipi.
Laporan oleh: ear

Komen (7)

30-12-2007, nurbalqis81 komen :

banyak yer rempah dia untuk sebelah ayam..apa sebenar basic masakan thai..serai sampai 5 batang..lengkuas 7 cm..3 ketul kayu manis..maaf bukan nak komen tapi nak belajar. ..so basically ini masakan thai atau pathani dan mostly apa spice yg tak pernah tinggal? Jintan manis dan putih tu memang u dah siap blend dan campur ke...sbb dlm ayat tu i sudu kecil jintan manis dan jintan putih? ketumbar tak yah tumbuk ke? maaf banyak tanya..actually i am interested..sup ni tak de kentang atau sayur..betul ke?


30-12-2007, pyhonda komen :

tq, kerana mahu cuba masakan ni. Sebenarnya basic utk masakan ni serai, lengkuas dan semua jenis bahan utk buat sup. Jintan manis, putih dan ketumbar mesti ditumbuk sehingga lumat. Kalu nak bubuh ubi kentang pun lagi bagus. Masakan ini belajar daripada orang kg patani dan hadnyai...cubalah mesti sedap punya....nak tambah ajinomoto pun ble.... sebenarnya bahan ikut citarasa...lagi banyak bahan lagi berasa sedap kuahnya...


12-02-2009, mamadania komen :

nmpk menyelerakan. tp byk lak gune serai. kena tggu blk m'sia la br buat.


09-04-2009, aziati komen :

tengah demam... tu yang cari resipi sup.. yg ni memang lain sebab masuk serai ngan lengkuas..


07-12-2010, daisy11 komen :

ok...set..nak g try masak lauk ni...


23-01-2011, weed1 komen :

dh buat...selama ni selalu mkn sup yg dimasak org pattani kt gerai2...lepas ni bleh wat lg..letak cili byk2..sedap sangat!!!!


10-07-2012, zsrina komen :

sup sy masih atas dapo lg....alhamdulillah kena selera. Walaupun ada bahan2 yg xde. Thanks pyhonda. Nanti sy upload pict ;)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd