Google+

oleh: sofinar Pulut kacau Pmtg che tak

Dsc01195

Resepi tok saya, orang utara panggil pulut kacau la tapi negeri lain panggil wajik


Created on : 24-12-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi sofinar




Bahan-bahan ( sesuai untuk hari raya & kenduri )

  • 500g pulut - rendam semalaman
  • 500g gula merah
  • 100g gula putih
  • 1 1/2 biji kelapa - jadikan 2.5 - 3 gelas santan. kalau bolehtu jangan pakai santan kotak sebab tak berminyak
  • 2 gelas air
  • Daun pisang

Cara-cara

  1. kukus pulut hingga masak
  2. masak gula merah dan gula pasir dengan air hingga hancur dan tapis.
  3. masuk santan dalam air gula yang ditapis masak hingga agak pekat, kalau boleh tu kacau2 lah selalu
  4. masukkan pulut, kacau hingga sebati
  5. bila pulut dah nampak bersalut dengan gula, angkat
  6. lapik dulang atau loyang dengan daun pisang, tuang pulut kedalam loyang atau dulang dan mampatkan dengan daun pisang agar pulut kejap
  7. bila nak makan potong aje..

Tag

kuih-muih

Laporan Masakan Bergambar (1)

Pulut_kacau_pct_myr
08-11-2013
Sedap pulut kacau ni.. manis sedang elok.. cuma saya derhaka bab santan - saya guna santan kotak.. he.. he.. he.. ya ampunnn.. apa-apa pun, terima kasih untuk resipi pulut kacau tok Sofinar yang best ni ya..
Laporan oleh: LynnSham


Komen (16)

24-12-2007, nurulainada komen :

minta tolong ..bole bagi sukatan gelas tu dalam ml...


24-12-2007, Delila komen :

amboi....jauh mai no...pmtg cik tak nun...hehehe....ingatkan mai dari lahaq kepaq..hehehe..tak pun sungai chena'am..sofinar...del belah perlis kami panggil pulut kucai...hehehe..penat ooo nak mengucainya...


24-12-2007, sofinar komen :

minta maap nurul ni resepi org dulu2 depa main agak-agak aje, pakai je gelas yang ada kat umah u tu


24-12-2007, sofinar komen :

tak jauh sgt lah del sebelah dgn sg lokan aje, kucai-kucai jgn tak kucai nanti hangit


01-01-2008, nurbalqis81 komen :

pmtg che tak? maksudnya?


04-01-2008, sofinar komen :

permatang che tak nama tempat, iaitu kg tok i, dia yg bg resepi ni so i namakan sempena nama kg tu


05-07-2008, quinnie komen :

cantik color wajik ni..mesti sedap bila makan.


05-12-2008, maksu om komen :

maksu dah bbrapa kali wat tp maksu buh dlm bkas kecil snang nak hdg n smpan. ada maksu dgr org bgkus dlm plstik kcil gantung buat mcm bunga telur utk knduri.ok jg kan mcm tu...


15-02-2011, hazafieza2724 komen :

kuih nih selalu diaorg wat mase kenduri kendara...tp sekarang dah bnyk tempahan...smpi ke n9 org tempah.....caya lah Mak Teh.....org sg lokan ngan pmtg che tak dah booking....mak teh tuh wat kuih nih...org len wat x brapa nak jadi......


11-06-2011, shafika hasanuddin komen :

minggu lepas ibu sy wat pulut kacau tp tak jadi...sedih sgt.dh la buat pulut smpai 1kg..tp xjadi sedap pun..nmpak pucat je.hmmm nnti sy nk suruh ibu try resepi pulut kacau nie...harap2 mjadi laa kan..hihi


13-06-2011, addin619 komen :

kalau pulut masak sngt x brapa sedap la.... kalau boleh nk pulut rapuh krup krup krup..hehehehehe... muuua..h.. i ♥ like....


24-07-2011, hanida komen :

saya dah cuba 2 hari lepas...sedap!!!


26-07-2011, anisah ahmad firdaus komen :

sedap ke idoknye?


27-11-2011, aziahayob komen :

best laa all resepi sofinar coz saya org utara soo mmg kena laaa


31-08-2012, azharyna komen :

mcm mana nk bg pulut tu rangup...mcm zaman tok kita wat...n gula nya pon rangup...plz...


03-09-2012, rajraaz1 komen :

kta mak sya masa rendam pulut tu campurkan 1/2 st kapur makan. tak perlu bilas dan masa masak gula dan santan masukan juga 1/2 st kapur makan. hati2 agar tak berketul. yg lain samaje


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd