Google+

oleh: cikgunita Kuih abuk-abuk

Pcdv0016

Senang buat tapi sedap


Created on : 05-12-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi cikgunita




Bahan-bahan ( 10 biji )

  • 2 cawan sagu biji.
  • 2 cawan kelapa parut putih
  • 3 sudu makan gula merah
  • 3 sudu makan gula pasir
  • secubit garam.
  • 10 calong daun pisang. Lidi penyemat

Cara-cara

  1. Basuh sagu dan toskan 5 minit.
  2. Gaulkan sagu dengan kelapa. Tambahkan garam.
  3. Campurkan gula merah dengan gula pasir.
  4. Masukkan 2 sudu campuran sagu ke dalam calong daun pisang. Kemudian sendukkan 1/2 sudu campuran gula dan akhirnya masukkan 1 sudu campuran sagu.
  5. Tutup calong dan sematkan dengan lidi. Kukus kuih lebih kurang 10 minit. Siap.

Tag

kuih








Laporan Masakan Bergambar (6)

Img_6322
12-01-2009
calong pk aluminium foil.xda daun pisang kt cni.tp ttp sdap!thanks ye!
Laporan oleh: zatiMJ

anda adalah seorang yang kreatif dan hebat

Kuih_abok-abok
11-05-2009
jenuh buat calongnya, x pandai...pastu anak buah dtg, dok kacau, main daun pisang dan curi2 kaut gula masuk mulut...haha. bising mulut ni...m'cbr sgguh nak buat kuih ni. tp mmg sedap, ni kuih kegemaran ayh ati. lg manis, lg ayh suka, so, mmg ati saja lebihkan kuantiti gula..tq sbb share resepi kuih ni :)
Laporan oleh: ati_hayat
Abok2
15-05-2009
buat utk minum ptg...sedap...tq cikgunita...:)
Laporan oleh: kak fida

sama-sama

P1100582
10-08-2011
Resepi yang senang dan sedap, saya buat kelonsong guna baking paper je, pastu staple, takde semat2 hehe....maklumla duk negara takde pokok pisang...terima kasih cikgunita!!
Laporan oleh: ara2

Bagus. good idea. Dekat kl pun daun pisang kena beli.

Img_1377a
03-11-2011
terbarai2 nak buat calong tu.... keras tangan je!
Laporan oleh: Kak Rosenah

okey aje tu.

P1050648
24-06-2012
slm..wat dgn ank2..sdp.smua suka...sekejap jer dah abis...
Laporan oleh: Mariani(KT)

Komen (6)

06-12-2007, ainaibu komen :

calong tu camaner nak buat ye cikgu


07-12-2007, cikgunita komen :

Calong tu buat daun pisang bentuk kon macam nak buat tapai .


28-05-2008, akem komen :

bagaimana nak buat kuih abuk-abuk(inti kelapa) dan bersalut kacang??!!


28-06-2008, cikgunita komen :

akem, mana ada kacang, kuih ni sagu campur kelapa dan gula merah kemudian dikukuskan dalam daun pisang.


11-11-2008, nurnikisha komen :

akem...kat sini ada resipi abuk-abuk tu..pergi kat cari resipi n taip 'tepung gomak'...hehhe...kish ingat kish sorang jek yg panggil tu kuih abuk-abuk..rupanya akem pun gitu gak...kuih abuk-abuk cikgunita ni..first time kish tgk..nenanti nak cuber gak la buat..tringin nak tau cener rasa kuih nih..:)


28-05-2012, hayati abdul aziz komen :

Kuih tradisional...zaman kecik dulu...best....nk try buat...dulu tgk mak je buat, skang dh tua kna buat sdri....


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu