Google+

oleh: ibudutchlady Nasi briyani simple

No picture

mudah, cepat, dan senang.....


Created on : 29-11-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi ibudutchlady




Bahan-bahan ( 4-6 orang )

  • 1 kg beras basmathi (sukat dgn cawan berapa byk beras byk tu la air)
  • 1 paket perencah nasi briyani MAGGIE
  • 1 paket rempah tumis
  • 100 gram biji gajus
  • 100 gram kismis
  • 3 senduk kayu mentega (untuk menumis)

Cara-cara

  1. Basuh beras hingga bersih dan toskan.
  2. Cairkan mentega dalam periuk. (ibu x guna minyak sapi takut makin berlemak hehehe). Kemudian tumiskan rempah tumis.
  3. Bancuhkan perencah nasi briyani MAGGIE dengan air. Bila rempah tumis naik bau, masukkan perencah nasi briyani tadi.
  4. Bila dah pecah minyak masukkan beras yg dibasuh tadi. Gaulkan rata. Kemudian sukat air mengikut sukatan beras tadi. Kacau.
  5. Agak-agak dah nak kering nasi tu, masukkan biji gajus dan kismis. Ini terpulang pada individu x nak letak pon sedap letak pon sedappp.
  6. Tunggu sehingga masak. Bolehlah dihidangkan....nyam nyam

Tag

nasi

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (7)

20-03-2009, hakaza komen :

salam,.. nak tanye rempah tumis tu mcmmana yek??


08-08-2009, bih73 komen :

salam, nak cuba lah..senang buat mesti sedap


03-09-2009, dangnani komen :

SAYA AKAN CUBA DAHULU...


05-02-2011, kichendiva komen :

mmg sedap dan simple je (perencah Maggie ditukar dgn perencah Faiza)... dimkn dgn ayam msk merah dan acar timun


22-08-2011, noorramli komen :

emm..saya akan cuba..x perlu guna susu cairke macam masak nasi minyak,ujan panas ke..


04-11-2011, nadiya7537 komen :

sedap...dh try dh..hehe


04-12-2011, rahimah sukor komen :

oh boleh juga kalau kita masak tk guna minyak sapi ? guna mentega campur dgn minyak biasa boleh tk ? jab lagi say cuba... coz suami dan anak2 tk suka minyak sapi... harap nasi briyani saya ni menjadi la hari ni. tq ya.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd