Google+

oleh: ctma Ayam kunyit

Dscf0252

suka makan masa duk study utm dulu...senang dan sedap


Created on : 28-11-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi ctma




Bahan-bahan ( 2 orang makan )

  • 3 bahagian peha ayam boneless
  • garam secukup rasa
  • serbuk kunyit 2 sudu besar
  • setengah paket sayur campur- brokoli, kacang panjang,cendawan, carrot,bunga kobis
  • * bagi sesiapa yang tak jumpa sayur campur segera ni bulehlah sediakn sendiri sayur-sayuran tadi mengikut kesesuaian selera masing2
  • 1 labu bawang besar- dihiris agak tebal
  • 1/2 cawan minyak masak

Cara-cara

  1. potong ayam kecil2 ikut saiz yang di kehendaki
  2. gaulkan bersama garam dan juga serbuk kunyit biar sebati
  3. panaskan minyak dalam kuali. gorengkan ayam tadi sehingga ia sedikit garing. sentiasa kacau untuk dapatkan garing sekata kerana minyak yang digunakan tidak terlalu banyak
  4. setelah ayam agak garing masukkan bawang besar diikuti dengan sayur campur
  5. kacau sehingga sayur masak tapi jangan terlalu lama nanti hilang khasiat sayur
  6. okes dah siap. buleh makan dengan nasi panas2 macam dalam gambar tu....selamat mencuba

Tag

ayam








Laporan Masakan Bergambar (14)

Pc020136
02-12-2007
biasa wat ngan udang... xtauu lak ley wat ngan ayam.. kelainan.. thankzx 4 d idea.. sesiapa try la wat udang.. wawawa
Laporan oleh: adiezx

hoho buleh wat ngan udang gak ke?

Ayam_kunyit
23-03-2008
senang, simple dan sedap..
Laporan oleh: nor_67

huhu kak Nor dah try eh? senang kan?

Ayam_kunyit
05-05-2008
Selalu kalau buat tomyam pelengkap dia telur dadar n nilah ayam kunyit
Laporan oleh: che'iza

che iza tu dah terlebih rajin tuh, saya baut niaga gak sini (jepun)

Dsc03730
14-07-2008
simple dan yummy .. mmg ngam pekena ngan telur dadar .. perrgh .. ;-) tQ ctma
Laporan oleh: yatiezaini

tq kak yati sudi cuba..wah menariklah nampak kak yati punye...

Ayam_goreng_kunyit
15-07-2008
mkn panas2 mmg beshhhhh & sedap ;)
Laporan oleh: tulip77

wah...hebatlah...nampak menarik lah...hehe lama tak buat nih, menyelerakan sungguh...

Photo-0247
18-07-2008
slalu buat...satu hidangan yg mudah n sedap! pekena plak ngan telur dadar kosong! mmg peberet famili akak!...hehehe...
Laporan oleh: hana6877

huhu..kak ina, ringkas je dok...ct kalau cam malas tu, hmm buat ni jelah...hihi

10022009803
11-02-2009
sy x letak sayur2an coz nk bungkus dlm tortilla bersama daun salad. sesuai sgt. terima kasih.
Laporan oleh: baya74
Ayam_kunyit__large_
06-05-2009
sempoi......
Laporan oleh: mama adam faris
Dscn1237
01-06-2009
Sedap... menu tuk ari nie...
Laporan oleh: tfsalihah
Photo0346
17-06-2011
sedap dan simple..xpyah msak lauk byk2.. dah cukup lengkap dgn ayam dan sayur2an.. tq
Laporan oleh: Ila.fairuz
Ayam_kunyit_kecik
17-09-2011
dah siap masak untuk makan tengahari ni.. senang & sedap.. saya letak lebih sayur jadi 2 in 1 la.. lauk & sayur.. terima kasih kongsi resepi ni..
Laporan oleh: adeques9
Dsc01078
20-06-2012
resepi best & simple..tq2..
Laporan oleh: k.zila66
20130916_191454
16-09-2013
Tak ada sayur hanya ayam bawang dan cili padi sahaja.
Laporan oleh: maladong
Dsc05582
10-10-2013
belek2 gmbr terjumpa ayam kunyit ni,lum antor lgi...syg kn udah amik gmbr x antar hi2..biasa klu msk mcm ni bila x ada idea apa nk msk atau pun penyakit'M' hi2..ni lah penyelamat! senang dn lengkap ngn sayur2an..time kasih ctma :)
Laporan oleh: k.zila66

Komen (10)

28-11-2007, adiezx komen :

suka makan nasi goreng ayam kunyit.. sedap2.. nak praktik kan.. wat kat udang pun sdap sanagt...wawawa


29-11-2007, angah_akhil komen :

nmpk sedap n sng nk buat.


03-12-2007, ctma komen :

adiezx, terelah u, nantilah buleh lah i try wat guna udang juge:P


05-12-2007, adiezx komen :

terel? huh xdak la.. mak dari dulu memang gne udang.. yang segar dari laut udangnye.. letak kunyit garam.. da nak masak letak bawang.. sedap menjilat jari.. lalallala


28-02-2008, nfmbf komen :

good idea. x penah tepikir nak wat nie.


02-07-2008, nabilah komen :

lagi sedap kalau serbuk kunyit tu tukar jadi kunyit hidup. lg sedap..


02-07-2008, nabilah komen :

lagi sedap kalau serbuk kunyit tu tukar jadi kunyit hidup. lg sedap..


16-07-2008, zila66 komen :

hai ctma....ne tengah cari2 apa nk masak...so terjumpa ayam masak kunyit( pnah buat masa sekolah) tu udang..try buat pakai ayam...best..yum..yum..tq..


19-07-2008, ctma komen :

hehe...betul tu zila...tapi saya belum pernah guna udang lagi. ramai yang kata best gak guna udang ni, nanti blh try..


31-03-2012, yan.comel@ymail.com komen :

Ni boleh jadi resepi pertama untuk bakal suami nanti :D Hihihi.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu