Google+

oleh: tulip77 Rojak India

Rojak_india

sedap dibuat makan petang


Created on : 19-11-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi tulip77




Bahan-bahan ( 5 orang )

  • - Bahan Cucur -
  • 1 cawan tepung
  • 1/4 st baking powder
  • 1/2 st serbuk kunyit
  • 1 st gula
  • 1/4 st garam
  • 125 ml air
  • - Bahan kuah -
  • 300g keledek
  • 1.5 liter air
  • 1 sb asam jawa
  • 75 ml air
  • 3 bj bawang merah - cincang halus
  • 2 bj lada merah - dikisar
  • 1/3 st garam
  • 3 sb gula
  • 20g kacang tanah - digoreng & dikisar halus
  • 1/2 st kicap masak hitam
  • 1/2 sb cuka
  • 1/3 cawan minyak masak

Cara-cara

  1. Untuk bahan cucur : Campurkan semua bahan kecuali telur. Gaulkan sampai sebati & perap selama 1 jam.
  2. Masukkan telur dan kacau rata. Panaskan minyak dan goreng keemasan dan dihiris. Siap
  3. Untuk bahan kuah : Rebus keledek empuk. Kisar dengan air. Campur asam jawa dengan 75ml air, tapis dan ketepikan.
  4. Panaskan minyak, tumis bawang dan cili merah. Tuang keledek & kacau. Selepas 5 minit masukkan garam,gula dan air asam jawa. Kacau selalu atas api perlahan.
  5. Masuk kacang tanah, kicap hitam dan cuka. Masak sampai terbit minyak. Rasalah masam & manisnya blh di adjust mengikut selera
  6. Bahan sampingan - telur rebus, taugeh yg dicelur seminit dalam air panas dan timun yg dipotong memanjang.

Tag

rojak









Laporan Masakan Bergambar (2)

Rojak
08-02-2010
puan tulip77..tengkiu...berbaloi buat sndiri..leh makan banyak..kalau beli alahai ciput!
Laporan oleh: hamzan
Dsc05815
01-01-2013
tak payah pi gerai mamak lagi
Laporan oleh: 123456

Komen (12)

19-11-2007, natchan komen :

ini yg kalo kat penang tu dipanggil pasembor tu kan..


20-11-2007, alennsweet komen :

hi tulip....sbnrnyer sya baru nk belajar memasak...yg sya x faham la sukatan bahan.apa maksud st, sb, sdt tu ekkk 10Q


21-11-2007, tulip77 komen :

natchan : a'a klu kat penang di panggil pasembor & lauknya byk lagi...tp sy tak masukkan skali alenn: st = sudu teh, sb = sudu besar, klu guna sdt pun sama sudu teh jugak... tp pastikan guna sudu standard utk memasak ye :)


16-02-2008, nor_67 komen :

tulip, kalau rojak india kat trg ni biasanya dimakan bersama mee kuning.. ada letak ubi sengkuang, ubi kentang yg digoreng dulu.. kadang tu ada yg letak peparu goreng kering.. dan last sekali letak ayam goreng yg dipotong, ish sedap tu


04-09-2008, ummi_afi komen :

Saya dh cuba wat resepi ni tp tak jadi la. Saya nak tanya, nak sampai terbit minyak tu berapa lama. saya mmg suka rojak ni tp sedih x jadi


23-10-2008, eramazlina komen :

era ingin sekali mencari resepi rojak mamak kalau ade sesape yang tau send la masg kat saye k


26-12-2008, mexbaby komen :

resepi ni cam rojak asma.. rasanya pasembor=rojak india=rojak asma kan??


26-12-2008, cahayer komen :

rojak india macam ade mee kuning jek kan.. pasembor tu adelah iras2 sket.. rojak asma mewah bahan2 dia..so ini patut nama dia rojak tulip


08-02-2010, hamzan komen :

puan tulip77 tengkiu sekali lagi...mula2 hamba buat kuahnya...dan berjaya!!! sama macam yang beli....kemudian baru buat cucurnya..esoknye...haha..jadiii! dan yang selebihnye adalah acara makan sampai tak hengat....biasa beli rm2.50sen tersangat la sikit...buat sendiri leh bubuh telor 3 biji..tauhu 4 ketul..sesuka hati...ni resepi yang memang hamba suka..teng the kiu...


16-02-2010, samsiahzaini komen :

mmg sdp kuah ni....sy nk taw,cmne nk wat cucur yg rangup??biasa ada kat kedai mamak 2.....tQ


03-02-2011, mysarah7275 komen :

Tetiba lak teringin nak wat rojak hasil air tangan sendiri... tapi tang goreng kacang.. nak buang kulit lg.. tu yg berat sikit tu..... camnepun nak try jugak...


07-09-2011, nizasyasha komen :

salam kak...sy da try resepi ni..tapi kenapa kuahnya jadi sgt cair?betul ke 1.5 liter air tu utk dikisar dgn 300 g keledek? kacang mmg hanya 20 g je ke? konpius bile kuah jadi cair sgt... :(


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd