Google+

oleh: zaliana Kuzi Ayam

Dsc02546

Cara buat kuzi menggunakan rempah sendiri.Sesuai bagi yang susah untuk mendapatkan rempah kuzi. Resipi ini dari Bonda.


Created on : 09-11-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi zaliana




Bahan-bahan ( 6-8 orang )

  • Bahan A- (Rempah)
  • 1 sudu teh jintan manis
  • 1 sudu teh jintan putih
  • 1 sudu teh lada hitam
  • 6 kuntum bunga cengkih
  • 1 inci kulit kayu manis
  • 4 biji buah pelaga-sila buang kulit dan ambil bijinya sahaja
  • 1 kuntum caber
  • 2 kuntum bunga lawang
  • Bahan B
  • 800 gram - 1kg ayam
  • sedikit saffron
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 sudu besar garam
  • 1 inci halia
  • Minyak sapi untuk menggoreng
  • Bahan C
  • 150 gram bawang besar
  • 20 gram kepingan badam
  • 1/2 cawan kacang tanah
  • 40 gram kismis
  • 1 ketul hati ayam-rebus dahulu
  • Bahan D
  • 3 hiris lengkuas
  • 2 hiris halia
  • 1 batang serai
  • 1 biji limau nipis
  • 2 ulas bawang putih
  • 200 ml susu sejat
  • Sedikit saffron
  • 1/2 cawan penyukat sos tomato
  • 700 ml air
  • 1 1/2 sudu teh garam
  • 2 sudu teh gula

Cara-cara

  1. Dsc02537
    Sediakan rempah-rempah di A.Basuh bersih didalam tapis.Kemudian goreng kering/sangai di dalam kuali.
  2. Dsc02539
    Kisar rempah tadi dalam pengisar kering.Boleh juga ditumbuk hingga halus. Sebagai panduan berat rempah yang dapat ialah anggaran sebanyak 10 gram.
  3. Bahan-bahan di B-saffron,bawang putih dan halia ditumbuk.Kemudian lumurkan pada ayam.Perap seketika .Kemudian goreng ayam menggunakan minyak sapi.Goreng separuh masak sahaja.
  4. Dsc02541
    Semua bahan di C hendaklah digoreng.Goreng mengikut turutan-mula-mula goreng bawang besar.Kemudian diikuti badam,kacang tanah, kismis dan hati ayam .Setelah digoreng,hati ayam dipotong dadu.
  5. Tumbuk badam bersama bawang goreng. Kacang tanah ditumbuk kasar.
  6. Campurkan rempah di A, susu sejat,bawang besar dan badam tumbuk,limau nipis dan sos tomato dan saffron.Gaul rata di dalam sebuah bekas.
  7. Panaskan minyak sapi.Tumiskan bawang putih,halia,lengkuas dan serai.Kemudian masukkan semua campuran di No 6.Masukkan sedikit air.Biarkan menggelegak.Masukkan garam dan gula.Kemudian masukkan ayam yang telah digoreng.
  8. Masukkan baki air.Kemudian masukkan kacang tanah,kismis dan hati ayam. Tambahkan air lagi jika kuah terlalu pekat.Imbangkan rasa manis dan masinnya. Sedia untuk dihidangkan dengan nasi,roti jala atau bun.








Laporan Masakan Bergambar (5)

Kuzi
18-11-2007
1st time buat kuzi.. sedap sangat.. sape yg x buat lagi tu..try la..
Laporan oleh: yani

wah..Yani nampak sedap dan pekat tu.Rajinnya tumbuk rempah. sebenarnya saya pun 1st time tumbuk rempah sendiri hari tu . :D

Pb270138
28-11-2007
akhirnya berjaya gak merasa mkn kuzi nih...walaupun x de caber...yum...yum...yum....meh sini sikit caber nk pi kelantan x tau bila? nk try lain kali yg ader caber :p thnx za...
Laporan oleh: waheedeana

nak caber ke? nanti kita kirim kat Haiza yek :D

Kuzi
03-12-2007
ni kuzi del buat sebelum balik kl tadi...sodappppppppp.
Laporan oleh: Delila

dlm sibuk pun macam2 sempat masak yek..ni projek sekali jalan dengan apam kukus ke?

Pc081591
08-12-2007
thanks kak za... sekali cuba pasti nak lagi.. hehehe
Laporan oleh: mama_myvi

Sama-sama ikin! k.za pun nak rasa jugak yang ikin masak ni..hehe

Iphone_013
05-05-2012
salam za..dah lama teringin nk msk kuzi..tapi tk dpt nk cari rempah nye..trima kasih kerna sudi berkongsi cara buat rempah ni..w/pun tk de caber tapi ttp sedap..len kali klau gi kelantan nk borong rempah kuzi ni..hehe..mekasih za.. :)
Laporan oleh: kh267tm

Komen (25)

09-11-2007, schwenke komen :

Txs kak Zalina..akhirnya dpt jgk resepi kuzi tanpa rempah kuzi..nnt blh cuba.skrg ni xleh lg cos tgh on diet ni..apepun txs again kak...


09-11-2007, joayee komen :

za, kuzi sedap makan dengan apa? rasanya manis2 kan..


09-11-2007, joayee komen :

sori za...jawapanm dah ada dlm resepi tu..oopsss


17-11-2007, yani komen :

dah buat.. memang best sgt wpun x dpt cari caber dgn saffron tu.. ada masa nanti i report gambar plak..


28-11-2007, Maksu Eyda komen :

saffron tu mcm mana rupanya


30-11-2007, waheedeana komen :

maksu eyda, saya tulong za jwp yek, saffron tu nama lain dia koma-koma bole tgk kat glosary camne rupa nyer... :D


30-11-2007, mariakl komen :

zaliana.... caber tu apa? cabai ker? nak dpt bahan tu kat mana?


03-12-2007, zaliana komen :

tq ana tolong jawabkan..maria..gambar caber ada kat glossari.saya tak tau nak cari kat mana kalau kat KL ni..mungkin kalau kat kedai rempah yang besar2 ada kot.


03-12-2007, mama_myvi komen :

esok nak masak ni...


08-12-2007, lukmaniza komen :

dapat juga resepi ni dah puas kirim rempah kuzi kat member kelante tapi x dapat2 .naK RASALAH sebelum SUAMI balik ke QATAR.


18-07-2008, court komen :

kuzi nih memang sedap...menu masakan utama family sy di hari lebaran...


18-07-2008, court komen :

kuzi ni enak dimakan dengan nasi yang macam mana ek..yang saya selalu makan dengan roti jala jer..kalau ngan nasi putih..menu sampingan apa lagi yang sesuai ngan kuzi nih..ada saper2 leh bagi cadangan tak..


10-10-2008, cdee komen :

Tqvm, Za. dah lama saya mengidam nak buat sendiri Kuzi/Khuzi ni tapi rempahnya tak ada jual kat sini. Dah jadi suri rumah sepenuh masa ni, gatallah tangan duk mencari resipi & Alhamdulillah, dapatlah keluarga saya merasa khuzi dari air tangan sendiri..


14-12-2008, Ashikin Flindall komen :

Terima kasih banyak-banyak kepada Cik Zaliana. Dalam banyak-banyak resepi khuzi yang saya cuba, yang ini menjadi. Masa kat Malaysia tak nak belajar, dah sampai ke UK baru terkial-kial cari resepi. Puas le makan! Se ekor ayam untuk dua orang! Suami saya kata lain kali cari kat My.Resepi jer..


06-01-2009, siha komen :

kuzi??? ni la 1st time sya dgar perkataan tu... sedap k ek?? t cuti sya blik try wat la.. KUZI...


06-01-2009, as75 komen :

salam siha..la siannya x pernah dengar ker?? sedap.. try la buat.. resipi pun dah tersedia.. as dah pernah cuba..memang sedap cuma x sempat nak antar laporan..


25-04-2009, aisyahumairah komen :

KUZI..menu utama keluarga bila raya pose..mmg sedap,shingga mnjilat jari..biasa boleh makan dgn roti jala,nasi minyak, nasi biasa pon bleh..aha..dgn bun..so slamat mencuba la yer...hehehhe


23-08-2009, mama_gaban komen :

saper tau kat area selangor ni,mane nk cari caber dgn saffron???aku nk masak esok ni


15-09-2009, hamzan komen :

hamba nengok cef wan buat kuzi daging simple je bahan2nya tp kuantiti banyak sebab untuk kenduri maka hamba cari kuzi ayam...sekali punya la panjang bahan2nya..nak kne blayar ke morocco la plak nk cari saffron tuh...mahal lak tuh..ada lak bahan2 yang hamba tak penah dengar....dihari mulia ini hamba akan cubak masak ini kuziie..semoga tidak ada yang koma...terima kasih tuan hamba yang empunya resepi..esok raya.....


22-07-2010, court komen :

selalu ,mak jer buat setiap kali hari raya....rasa2 tahun nih dah leh buat sendiri.....sedap sgt resipi nih....puas hati dapat buat kuzi ayam tadi walaupun xder caber tuh......


07-03-2011, aisyahsufiah komen :

slm..mtk resepi ye=)


14-03-2011, nur aliya komen :

waa..blh sy cuba nnt..


20-08-2011, raja_arsyad komen :

mana nk cara rempah kuzi (jika ada jual dlm pek)..?


22-08-2011, sherienn komen :

Saya beli kat kg...kelantan.... Nt kirim la kt kwn2 ke...sedap sgt, lg senang guna rempah tp kalau guna bhn2 resepi ni pun sedap juga... Kalau kat kelantan rempah kuzi dari kg 'langgar'.... Sepeket kuzi utk 2 -3 ekor ayam sy beli rm 5


10-09-2011, kamarulzamanmd komen :

Kalau nak beli rempah kuzi boleh juga dapatkan daripada Perak. Ni resepi turun temurun katanya. Bg bahan A, ada tambah halia kering & lengkuas kering.. sesiapa nak saya boleh tolong dapatkan. e-mail primahousefi@gmail.com


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu