Your MyResipi.com has been updated. To get started with new version of MyResipi.com, Reset Your Account Password using Forget Password
If you face any problem, please contact us at support@myresipi.com

Resepi Mee Kari Udang

 Submitted Byqirah75 On 08 November, 2007
Category: 
Cuisine: 
Preparation time: 
Servings: 
0 Persons
Description

selalu buat mee kari ayam. tp yg ni kakak kasik idea untuk pertandingan memasak masa hari guru dulu..dapat 2nd place :-)

Ingredients
  • cili boh yg dimesin sikit (kalau suka pedas)
  • bawang merah 6 ulas*
  • udang 1/2 kg
  • Bahan hiasan/ulam: telo rebus, bawang goreng, sawi (celurkan), taugeh (celur jugak), cili besar@cili api
  • mee kuning 1kg ( basuh dan celurkan)
  • rempah kari 2 senduk kecil
  • bawang putih 3 ulas*
  • halia 1/2 inci*
  • kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkeh ( semua ni sikit je..nak kasik wangi. tak letak pun xpa rasanya)
  • daun kari 1 tangkai
  • tahu kering (yg macam dlm pic tu)
  • udang kering sikit*
  • asam keping dlm 2,3 keping
  • pati santan RM1 (beli kat pasar je) @ kelapa parut sebijik
Instructions
  1. Bersihkan udang, keluarkan kepala dan kulit. Kepala dan kulit ni rebus dgn sedikit air kemudian blend dan tapiskan air dia tu untuk jadikan stok. Tapi pic kat atas tu tak buang kulit sebab M..

  2. Panaskan minyak. Masukkan daun kari. Lepas tu kulit kayu manis, bunga lawang dan bunga cengkih

  3. Masukkan bahan-bahan tumbuk tadi. Bila dah agak kekuningan masukkan paste kari

  4. Bila dah pecah minyak, masukkan santan, stok udang, garam secukup rasa dan asam keping. Garam tu mesti secukup rasa supaya santan tak berketul-ketul. Bila dah mendidih dan pecah minyak masukkan udang.

  5. Bila mendidih sekali masukkan tauhu kering yg telah di potong dua, kacau-kacau dan tutup api.

  6. Tumbuk bahan *

  7. Gaulkan serbuk kari dgn air panas utk jadikan paste. Masukkan juga cili mesin tadi.

  8. Masukkan mee dalam mangkuk, kuah dan bahan-bahan hiasan dan sedia untuk dimakan..

Tags 
Who has tried this? See their cooking reportSee All
Related RecipesSee All
Recipes You May LikeSee All