Google+

oleh: yummiez Sotong Masak Kunyit

Img_4534_edit2

resepi yg simple je.. tapi menyelerakan! =)


Created on : 29-10-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi yummiez




Bahan-bahan ( 4 orang makan )

  • 4-5 ekor sotong - bersihkan dan dipotong
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit
  • garam secukupnya
  • serbuk lada secukupnya
  • 2 ulas bawang putih - dihiris
  • 1/2 biji bawang besar - dipotong bulat2
  • hirisan cili merah secukupnya
  • minyak utk menumis

Cara-cara

  1. Sotong tadi digaulkan dengan serbuk kunyit, garam dan serbuk lada. Kalau boleh jangan bagi sotong berair sangat. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak di dalam kuali. Bila dah panas, tumis bawang putih sampai naik bau.
  3. Masukkan sotong dan kacau sebentar. Kalau rasa nak tambah kuah, masukkan sedikit air. Tapi air dari sotong tu akan keluar jugak so agak2 byk mane nak tambah air.
  4. Masukkan bawang besar and hirisan cili merah. Tambah kan garam jika perlu. Tak perlu masak lama sgt, nnt sotong jadi keras.
  5. Siap dan hidangkan.

Laporan Masakan Bergambar (5)

P1020758
15-12-2010
ni la sotong kunyit ku.sedapppppp
Laporan oleh: Mariani(KT)
Sotong
20-02-2011
wat utk lunch for hubby arini..tp kurang kuning la..still sdap!!fav resepi ni..sama dgn resepi mak saya..
Laporan oleh: wssary
Img_8613a
14-04-2011
simple n sedap. nyum nyummm
Laporan oleh: Kak Rosenah
Image0611
30-04-2011
senang dan mudah disediakan untuk hidangan keluarga
Laporan oleh: surinah
Dsc01849
13-11-2012
memang simple...tmbh cikit sayur kacang, bertambah sedap lagi...mekasih yummiez :)
Laporan oleh: k.zila66


Komen (9)

04-12-2007, Ila Dani komen :

yummiez tak yah letak air asam ke?!! Serbuk lada tu lada sulah ke?


14-08-2009, sofiah komen :

family i mmg suka hidangan seafood...lagi2 msk kunyit ni...erm klu bwg putih & merah tu ditumbuk lg sedap..tumbuk sekali cili api 3 atau 4 biji & halia sikit..pastu tumis..ketuk serai 1 btg cmpak je dlm kuali tu..klu ada daun limau purut koyak2 & msk kan je klu tk de tk pyah..tabur serbuk kunyit sikit..bg cantik..bila dah terbit bau, msukkan sotong & buah tomato bg masam2 sikit, bg balance rasa dia..klu tk de air asam jawa pun bleh jgk..tp jgn msm sgt..pastu agak2 dah msk angkat..


19-01-2011, dayrie_8285 komen :

resepi ni mmg senang...sy dh cube...ble mkn mmg best rasenye..suami pn kta mmg sedap..


02-03-2011, amoi_batrisyia komen :

nak try masak utk suami mlam ni.. semua resepi msak..amoi donload dr myresepi.. coz bru kawin..mmg xpenah msak mse bujang dlu..msak sotong kak yummiey..


02-03-2011, umie_saat komen :

smalam baru beli sotong,nk try wat la mlm ni...:-)


11-04-2011, eadyady komen :

saya dh cba msk....mmg sedap....;)


21-06-2011, eila aleesya komen :

em k try la resepi ni...klu sedap blh wat selalu..


30-09-2011, syazaliyana komen :

emm..mmang sedap saya dah cuba..


13-10-2011, nanaqueens komen :

Emmm sedap jew...nk taw brape lame nk msk sotong 2...nk bgi dia empok.??


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd