Google+

oleh: zawiah Air asam cicah

No picture

boleh buat cicah dengan ikan bakar,best untuk bulan posa ni


Created on : 29-09-2006

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi zawiah




Bahan-bahan ( 4orang makan )

  • asam jawa secukupnya(anggaran 1/2 kepal)
  • buah tomato sebiji
  • bawang merah 4ulas
  • cili merah dan cili api
  • gula,garam dan pak aji

Cara-cara

  1. Asam jawa diambil airnya(jangan terlalu cair)
  2. Buah tomato dipotong potong segi segi
  3. Bawang merah,cili merah dan cili api ditumbuk(kalau rajin boleh lah dimayang halus)
  4. Tambahkan garam,gula dan pak aji secukup rasa.
  5. Enak dibuat sebagai kuah untuk nasi putih, bulan posa tak payah makan yang bersantan

Tag

pencicah









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (21)

09-03-2007, zawiah komen :

kalau tak selera makan...boleh la cuba nii....simple dn ringkas tp menyelerakan


15-07-2007, btrfly komen :

nak tanya..pak aji tu apa?


15-07-2007, Natto komen :

Tolong jawab jap hehe... Pak Aji tu Ajinomoto...sekian


13-03-2008, ya'ish komen :

kalau x ltk pak aji x pe ke?sodap gak kan.sbb x p'nah msk ltk pak aji


02-04-2008, cthaizad komen :

cuba makan sambal ni ngan kangkung celur ataupun pucuk ubi celur.mak mertua lalu pun tak sadar.mak cik i ajar memang power kalau makan dengan nasi panas-panas lagi kalu musim ujan....


12-02-2009, thumbelina komen :

yes...ade pon resepi ni..dh lame dok cari yg x letak jus limau....rumah eden susah le nk dpt limau...tq eh zawiah


12-02-2009, thumbelina komen :

yes...ade pon resepi ni..dh lame dok cari yg x letak jus limau....rumah eden susah le nk dpt limau...tq eh zawiah


28-04-2009, imtiyaz komen :

macam senang je.. blh cube nie!!!


28-05-2009, alin_danish komen :

lebih kurang je dengan yang aku buat tapi entah le air tangan aku lagi sedap kut


28-05-2009, alin_danish komen :

apa-apa pun air asam memang best makan ngan ikan bakar sedap siuuut


28-09-2009, jeaymeliah komen :

tambah gula melaka n blender separuh bahan2 gaul rata ngan baki bahan, lagi sedap...


12-11-2009, fieza88 komen :

hu3..nak sedap campur kerisik...makan dgn daging rebus....


17-12-2009, idamaria komen :

mak sy selalu potong limau kasturi nipis2 dan hiris halus daun kesum dan masukan dlm air asam, cuba ler. daun kesum pembangkit rasa air asam, tp mak sy tak letak gula coz guna asam jawa yang rasa masam manis.cicah ikan bakar,lala,kerang or daging rebus...perh best sangat


17-12-2009, idamaria komen :

mak sy selalu potong limau kasturi nipis2 dan hiris halus daun kesum dan masukan dlm air asam, cuba ler. daun kesum pembangkit rasa air asam, tp mak sy tak letak gula coz guna asam jawa yang rasa masam manis.cicah ikan bakar,lala,kerang or daging rebus...perh best sangat


13-10-2010, zahra ibrahim komen :

saya x penah buat. tapi penah mkn,yang campur kerisik tu.....memang sedap


03-12-2010, Nh Fila komen :

x pernah guna air asam lau bwat ikan bakar, nih dah dpt resepi, mesti cuba...esok leh la bwat ikan bakar utk menu tengahari


10-02-2011, faziana_raiyyan komen :

pehhhh..sedap lgi klu bakar terbih dahulu bwg n belacan..lgi tambah bau keenakan dia..


04-05-2011, Fauzan trisya komen :

Ee....dh lma sye cri resepi ni akhirnya jpa jga.best law cecah ikan bakar nih......


10-05-2011, nora syazreen komen :

mcm sedap n senang je,mlm ni cuba wat...


08-08-2011, loverfulls komen :

nak sedap lagi boh skit daun kesom racik2..huby sll buat mcm tu..sedap gak


03-10-2011, keluarga bahagia komen :

nk buat le tp lg best kalu bwg putih n belacan dibakar dulu....


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd