Google+

oleh: maya_zakry Biskut Sarang Semut

Dscn0049

Resipi Hanieliza yg simple


Created on : 09-10-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi maya_zakry




Bahan-bahan ( 80 )

  • 250g butter
  • 100g gula halus
  • 350g tepung gandum (diayak)
  • 100g tepung jagung (diayak)
  • 1 biji kuning telur
  • 1 s/teh esen vanilla
  • Chocolate rice/manik untuk hiasan

Cara-cara

  1. Pukul kembang butter dan gula
  2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla dan gaul rata
  3. Masukkan tepung dan gaul rata
  4. Parutkan adunan kedalam mangkuk kecil dan sudukan kedalam paper-cup
  5. Taburkan coklat rice dan manik gula kecil. Bakar dalam oven dgn suhu 180’C sampai masak (anggaran 15 minit)
  6. Sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara








Laporan Masakan Bergambar (8)

Semut
07-09-2008
best la pulak makan biskut ni..buat kan tuk cousin...nanti nak buat lagi sebab tak cukup..tapi saya letak sikit je semut2 nya sebab tak suka manis...tq sebab kongsi resepi ni..
Laporan oleh: quinnie
Dsc05283
17-09-2008
Buat separuh adunan. Sedap dan gebu. Dapat dalam 50 biji.
Laporan oleh: newbie123
Sarang_semut
16-11-2009
biskut wajib tiap2 kali raya...simple n sedap
Laporan oleh: roziyanaramlan
47929_1561421992674_1149056742_31567740_431948_n
02-09-2010
tima kasih kepada pemberi resepi...sy suka sgt wat biskut ni, ingatkan susah, sonang ajo la, rasa pun sodap :)
Laporan oleh: inabu
Image003sarang_smut
27-04-2011
alhamdulillah mjadi..my kids luv it
Laporan oleh: hanan87
Dsc00165
15-09-2011
Alhamdulillah sedap n menjadi. Buat sama2 dengan kawan2- Timi, Isna n Fadz untuk hari raya:-)
Laporan oleh: hafizah_mfawzi
Sarangs
13-11-2011
tiap2 thn guna resepi ni...tapi kali ni buat warna warni pulak..:)
Laporan oleh: quinnie
Dsc02752
17-11-2012
buat masa raya ari tu...lupa nk antor lapuran hehee...suke ngn cepi nie..mekacihh maya :)
Laporan oleh: k.zila66

Komen (26)

01-02-2008, portsmouth komen :

i went home to banting,selangor and i ate this cookies and i like it. so i will try to make it next weekend. i will let you know if this one as good as i bought it.


20-08-2008, IbuMai komen :

saya dah wat biskut ni kelmarin. sedap n gebus sgt....siap dijadikn sample utk kuih raye...hehe...tq maya. mmg dh lame cr resepi ni.


18-09-2008, zackleeknee85 komen :

tenkiu...nanti dah dekat2 nak raya baru stat buat...hehe..1st time nak buat kuih raya nih


03-10-2008, RABAYAH BT TAHIR komen :

Sebelum parut adunan, perlu ke masuk dalam peti sejuk?


30-08-2009, nani5186 komen :

nmpk simple..nk try la..tp tk perlu ke simpan semalam dlm peti sejuk?pernah dgr org kata kena msk peti sejuk dulu..


16-02-2011, uminor komen :

ade skali buat semut2 mlekat di sarang....nk cbe nanti rye respi ni......hm.


27-04-2011, mieqa_chubby komen :

cam ne nak parut ek maya?!nak try nih..


07-05-2011, syazlina komen :

mcm sedap je!!!sedap ke haaa??keras x??


07-05-2011, tasriffyra komen :

parut???!! leh explain kan x camne nk wat..emm kalo kite xparut & terus pki sudu tu,adakah ianye leh mnjejaskn rupenye nantie..tq


11-07-2011, mamacla komen :

slm maya, kalau x clap biskut ni kna d masuk'n ke dlm peti ais selama 15 minit..lps tu bru d parut...utk mdptkan semut yg cantik..t0l x??


03-08-2011, wan zainah komen :

ye la camna nak parut?x dpt bayangkan....lagi satu kalau sy pakai oven kaca yang bulat tu boleh ker? di guna api atas


04-08-2011, Nora_nisah komen :

mamcla: e2la, saye rase biskut ni perlu disimpan dlm fridge dulu lum diparut... coz, my sis penah buat biskut ni..tapi, resepi dlm simpanan saye dah hilang...apepun, tq for maya zakry sbb kongsi resepi...:-)


06-08-2011, arixxma komen :

salam..kalo guna microvawe oven jd tak ek?


07-08-2011, owezanggun komen :

parut gne ape tu? blurr. huhuh


07-08-2011, liliessuraya komen :

i nak cuba la......


10-08-2011, syuhada95 komen :

nk cuba lah :) x sabar lah nk kasi ehem rasa..hihihi


13-08-2011, yatie_amin78@yahoo.com komen :

x pkai kew tpg krstd??


14-08-2011, afina komen :

haah...nk parut tu cm new...xplaine ckit...


17-08-2011, sarah_arizal7 komen :

Sy da buat n dpt hasilkan 113 biji..yummy!mmg sedap..terima kasih kongsi resepi ni


17-08-2011, sarah_arizal7 komen :

sy parut guna sagat je..


24-08-2011, Tiemusa komen :

dah try smlm my kids luvs it...tq for the simple n easy doing resepi..!


20-11-2011, snamieow86 komen :

parut guna sagat je..nk lg cntik simpn kt peti sejuk dlu adunan tu..cntik je sarng semutnya nti masa sagat(parut)..


05-08-2012, ros amiera komen :

saya buat dah td. mmg sdp and menjadi walaupun 1st time buat biskut nie.


06-08-2012, skutmarie komen :

sy p0n dh try buat tp nape sy punye tak menjadi bab parut2 tu ekk??? dah tak tau nk parut gune ap..hukhukhuk..t0long!!!


14-08-2012, mayon komen :

As salam maya..tma kasi bbnyk ngan rspi ni...no prblem wat biskut ni biar pn 4 d first time...sdap ssangat...


14-08-2012, mayon komen :

skutmarie...parut je dgn pmarut tangan biasa tu...yg bnyk mata tu...parut gne mata besar...dah parut bru gne sudu keci scoop n ltak kat mangkuk kertas keci...hias dgn rice choc atau manik urai dn bkar...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu